صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۲۱ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۴

برگزاری دوره آموزش فعالان اجرایی و مدیریت اقامه نماز در واحد نجف آباد

دوره آموزش فعالان اجرایی و مدیریت اقامه نماز با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا دیانت و جمعی از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد برگزار شد.
کد خبر : 65339

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از نجف آباد، صادق شهبازی کار‌شناس مناطق اداره ستادهای اقامه نماز با بیان اهداف برگزاری این دوره آموزشی گفت: «در راستای ارتقای سطح نیروی انسانی و تاکید معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد در این خصوص، اداره کل آموزش فرهنگی دانشگاه اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان آموزش فعالان اجرایی و مدیریت اقامه نماز کرد.


شهبازی خاطرنشان کرد: «این دوره‌ با حضور معاونان دانشجویی و فرهنگی، مدیران فرهنگی و کار‌شناسان اقامه نماز و امور برنامه و قرآن وعترت، با هدف ارتقای سطح نیروی انسانی شاغل در بخش دانشجویی فرهنگی، همزمان در ۳۱ استان کشور برگزار شد.»


وی با تاکید بر اینکه این دوره با محوریت مرکز تخصصی نماز زیر نظر ستاد اقامه نماز کشور اجرا شده است، افزود: «امروز اختتامیه این دوره‌ها با حضور جمعی از فعالان اقامه نماز و امور فرهنگی واحدهای استان اصفهان، شهرکرد و نجف آباد در واحد نجف آباد برگزار شد. شرکت کنندگان در این دوره با برنامه‌های حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی در خصوص ابلاغ برنامه سال و ارزیابی سال ۹۴ آشنا شدند.»


محمدرضا دیانت که تدریس این دوره آموزشی را بر عهده داشت در مورد اهمیت نماز برای شرکت کنندگان گفت: «بزرگ‌ترین مصیبت براى رهروان راه حق آن است که هدف آفرینش خود را فراموش کنند و غرق در زندگى مادى و لذائذ زود گذر شوند، اما نماز به حکم اینکه در فواصل مختلف و در هر شبانه روز پنج بار انجام می‏شود، مرتبا به انسان اخطار و هشدار می‏دهد، هدف آفرینش او را یادآوری، موقعیت او را در جهان به او گوشزد می‏ کند و این نعمت بزرگى است که انسان وسیله‏ اى در اختیار داشته باشد که در هر شبانه روز چند مرتبه قویا به او بیدارباش گوید.»



دیانت ادامه داد: «انسان در زندگى این جهان با توجه به عوامل غافل کننده، نیاز به تذکر و یادآورى دارد، با وسیله‏ اى که در فاصله‏ هاى مختلف زمانى، خدا و رستاخیز و دعوت پیامبران و هدف آفرینش را به یاد او آورد و از غرق شدن در گرداب غفلت و بی‌خبرى حفظ کند، نماز این وظیفه مهم را بر عهده دارد. انسان صبحگاهان از خواب بر می‏ خیزد، خوابى که او را از همه چیز این جهان بیگانه کرده، می ‏خواهد برنامه زندگى را شروع کند، قبل از هر چیز به سراغ نماز می ‏رود، قلب و جان خود را با یاد خدا صفا می‏ دهد، از او نیرو و مدد می ‏گیرد و آماده سعى و تلاش توأم با پاکى و صداقت می‌شود.»


وی ادامه داد: « نماز خود بینى و کبر را در هم می‏ شکند، چرا که انسان در هر شبانه روز هفده رکعت و در هر رکعت دو بار پیشانى بر خاک در برابر خدا می‏ گذارد، خود را ذره کوچکى در برابر عظمت او می‏بیند، نماز پرده‏ هاى غرور و خود خواهى را کنار می‏ زند، تکبر و برترى جویى را در هم می‏ کوبد. به همین دلیل حضرت على بعد از ایمان، نخستین عبادت را که نماز است با همین هدف تبیین می‏کند فَرَضَ اللَّهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً مِنَ الشِّرْکِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْر. خداوند ایمان را براى پاکسازى انسان‌ها از شرک واجب کرده است و نماز را براى پاکسازى از کبر. نماز وسیله پرورش، فضائل اخلاق و تکامل معنوى انسان است، چرا که انسان را از جهان محدود ماده و چهار دیوار عالم طبیعت بیرون می‏برد، به ملکوت آسمان‌ها دعوت می‏کند، و با فرشتگان همصدا و همراز می ‏سازد، خود را بدون نیاز به هیچ واسطه در برابر خدا می ‏بیند و با او به گفت و گو بر می‏ خیزد.»



وی افزود: «تکرار این عمل در شبانه روز آن هم با تکیه روى صفات خدا، رحمانیت و رحیمیت و عظمت او مخصوصا با کمک گرفتن از سوره‏ هاى مختلف قرآن بعد از حمد که بهترین دعوت کننده به سوى نیکی‌ها و پاکی‌ها است اثر قابل ملاحظه‏ اى در پرورش فضائل اخلاقى در وجود انسان دارد. الصَّلَاةُ قُرْبَانُ کُلِّ تَقِی نماز وسیله تقرب هر پرهیزکارى به خدا است. نماز به سایر اعمال انسان ارزش و روح می ‏دهد- چراکه نماز روح اخلاص را زنده می ‏کند، زیرا نماز مجموعه‏ اى است از نیت خالص و گفتار پاک و اعمال خالصانه، تکرار این مجموعه در شبانه روز بذر سایر اعمال نیک را در جان انسان می‏پاشد و روح اخلاص را تقویت می ‏کند.»


این مسئول اظهار کرد: « نماز قطع نظر از محتواى خودش با توجه به شرایط صحت دعوت به پاکسازى زندگى می‏ کند، چراکه می‏ دانیم مکان نمازگزار، لباس نمازگزار، فرشى که بر آن نماز می‏خواند، آبى که با آن وضو می‏گیرد و غسل می‏کند، محلى که در آن غسل و وضو انجام می‏شود باید از هر گونه غصب و تجاوز به حقوق دیگران پاک باشد. کسى که آلوده به تجاوز و ظلم، ربا، غصب، کم‏ فروشى، رشوه خوارى و کسب اموال حرام باشد چگونه می تواند مقدمات نماز را فراهم سازد؟ بنا براین تکرار نماز در پنج نوبت در شبانه روز خود دعوتى است به رعایت حقوق دیگران.»



انتهای پیام/

ارسال نظر