صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۳ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۱
واعظی جزئی تشریح کرد؛

گزارش عملکرد ستاد راهبری و نظارت بر پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی

واعظی از تشکیل شوراهای تخصصی بسته‌های ده گانه، ذیل ستاد راهبری و نظارت بر پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.
کد خبر : 653143

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، فرشته واعظی جزئی دبیر ستاد راهبری و پیاده سازی بر سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه گزارشی از فعالیت ستاد راهبری و نظارت بر پیاده سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت.


وی با بیان اینکه «بستر سازی»، «فرهنگ سازی» و «اجرایی سازی» سه مقوله ای هستند که باید به صورت موازی انجام شوند، اظهار کرد: برای اجرایی سازی برنامه نیاز به بستر سازی و فرهنگ‌سازی است. فرهنگ سازی شامل گفتمان سازی، شبکه سازی، نماد سازی و رفتار سازی است.


واعظی خاطرنشان کرد: به منظور تحقق بازآرایی ساختار نظام آموزشی، طراحی نقشه شناختی حوزه های دانشی در تعامل با موضوعات و چالش‌های روز جامعه، منطبق بر روندهای جدید دانش، مشاغل جدید، نیازهای آمایشی و توجه به مرزهای دانش ضروری است.


دبیر ستاد راهبری و پیاده سازی بر سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه احصاء موضوعات اصلی و حوزه های دانشی مرتبط با آن‌ها در اجرای برنامه، اهمیت فراوانی دارد، گفت: تجزیه و تحلیل وضع موجود و احصاء وضعیت موجود از اطلس آمایش استان استخراج می شود. در همین راستا، فرآیند آمایش به پنج دسته کلی آمایش «آموزشی - اقتصادی – اجتماعی»، آمایش «اداری – فرایندی»، آمایش «آموزشی - فرهنگی – اجتماعی»، آمایش «آموزشی – فناوری» و آمایش «آموزشی - بین‌الملل» تقسیم شده که در حال بررسی و انجام است.


وی با بیان اینکه در مرحله تجزیه و تحلیل وضع موجود، وضع موجود استان و واحدهای مختلف از منظر محیط داخلی و بیرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد، افزود: خروجی این مرحله به احصاء مسائل و مزیت های پیش روی هر استان و واحد دانشگاهی در تحقق اهداف تعیین شده در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی منجر می شود.


وی ادامه داد: مسائل مرتبط با واحدها نسبت به بسته های کاری و اهداف با استفاده از شاخص ها و اطلاعات اطلس آمایشی استان‌ها احصاء می‌شود. سپس، تبیین و اعتباردهی به مسائل و مزیت‌ها و بسته‌های کاری قرار می‌گیرند.


فرشته واعظی با اشاره به بسته‌های کاری سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بسته های کاری شامل بسته کاری «ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی»، «ارتقای تربیت اخلاقی، معنوی و هویتی»، «ارتقاء پاسخگویی و قابلیت حل مساله»، «توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی»، «ارتقاء جایگاه بین‌المللی و الهام بخشی»، «پیشرفت علمی مرجعیت ساز و تمدن آفرین»، «فعالیت منسجم و هم افزای شبکه ای»، «تحول در فرهنگ سازمانی»، «دستیابی به سازمان یادگیرنده» و «بهره‌وری و پایداری اقتصادی» است که ذیـل محورهـای راهبـردی قرار می گیرند.


دبیر ستاد راهبری و پیاده‌سازی بر سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه شوراهای تخصصی بسته های ده گانه، ذیل ستاد راهبری و نظارت بر پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در حال شکل گیری هستند، ادامه داد: مـواردی کـه از راهبردهای کلان دانشـگاه اسـتخراج شـده‌اند، بیـان کننـده اهـداف اصلـی دانشـگاه در طـی برنامه هسـتند و چارچـوب و اولویت‌هـای اصلـی آن را شـکل می‌دهنـد. بنابراین، شایسـته اسـت تمامی برنامه‌هـا و فعالیت‌هـای دانشـگاه در قالـب ایـن بسـته های کاری سـاماندهی شـوند.


وی افزود: همچنین ذیـل هـر بسـته کاری اهـداف خردتـر و راهکنش‌هایـی ذکر شـده‌اند کـه مسـیر و اولویت‌هـا در آن بسـته کاری را نشان می‌دهند و راهنمـای واحدهـای مختلـف سـتادی و اجرایـی دانشـگاه بـرای تنظیـم برنامه‌ها هسـتند.


واعظی خاطرنشان کرد: ستاد راهبری و نظارت بر پیاده سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی به منظور رفع ابهام و تفسیرهای متعدد در گذر زمان، شناسنامه شاخص‌ها در سطح اهداف را طراحی کرده است. طراحی شناسنامه شاخص برای هر یک از شاخص‌ها در سیستم مدیریت عملکرد ضروری است. طراحی شناسنامه شاخص به معنای هویت بخشیدن به شاخص‌هاست. در واقع با استفاده از ابزار شناسنامه شاخص، هویت منحصربه‌فردی به هر یک از شاخص‌ها داده می‌شود تا قابل‌درک و قابل‌بررسی باشند.


وی ادامه داد: ستاد راهبری و نظارت بر پیاده سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی با جمع آوری نقطه نظرات کارشناسی شده معاونت‌ها، سطوح و بخش های ذیربط، سعی در بررسی، ارزیابی، بهبود و ارتقاء این مهم داشته است.


دبیر ستاد راهبری و پیاده سازی بر سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در صدد است به منظور هدفمند شدن فعالیت‌های اندیشه‌ورزانه، استفاده حداکثری از توان دانشی موجود در داخل و خارج از دانشگاه آزاد اسلامی و اندیشه‌های نو و خلاق و متناسب با اقدامات بسته‌کاری، فعالیت منسجم و هم‌افزای شبکه‌ای سند تحول و تعالی دانشگاه، با استفاده حداکثری از ساختارهای موجود و با جلب مشارکت حداکثری از طریق ایجاد هسته‌های فکری، زمینه‌ای فراهم کند که مفهوم ترجمان دانش در مدیریت دانشگاه در حوزه‌های مختلف در راستای پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، تحقق یافته و نگاه‌های مختلف و مشورت‌های خبرگان و اندیشه‌های برتر در تصمیم‌گیری‌های دانشگاه آزاد اسلامی متبلور شود.


فرشته واعظی جزئی در پایان گفت: ایجاد هسته‌های فکری در دانشگاه آزاد اسلامی یکی از گام‌های مهم در جهت دستیابی به مأموریت و رسالت حقیقی دانشگاه و عبور از مرزهای تفکر سنتی در عرصه مدیریت است که امیدواریم با همکاری اعضای هیئت علمی و مجموعه ای از صاحب نظران که همگی از متفکران و اندیشمندان جامعه کنونی هستند، بتوان فصلی نو در ساختار تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کرد.


انتهای پیام/۴۰۴۰/


انتهای پیام/

ارسال نظر