صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

٨٠٠ آمبولانس بنز در راه ایران

خبرهای خوش نظام سلامت به اورژانس‌ها هم رسید. ورود ٨٠٠ آمبولانس بنز از کشور آلمان، ٣٠٠ آمبولانس کمک‌دار و ٥٠٠ تویوتا آمبولانس برای تجهیز‌ونوسازی ناوگان اورژانس کشور در کنار توسعه موتور آمبولانس در شهرهای پرترافیک کشور پس از اجرای موفق این طرح در تهران بخشی از آخرین تغییر و تحولات و تجهیز ناوگان اورژانس کشور است که امین صابری‌نیا، رئیس اداره اورژانس کشور از آن خبر می‌دهد. اتفاقاتی که به گفته او می‌تواند بخشی از کمبودهای موجود در ارایه خدمات اورژانس پیش‌بیمارستانی کشور را برطرف کند.
کد خبر : 64980
به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از شهروند، او درخصوص آخرین وضع ناوگان اورژانس کشور گفت: «درحال حاضر نزدیک به ٤‌هزار آمبولانس در سیستم خدماتی اورژانس‌های بیمارستانی و پیش‌بیمارستانی وجود دارد، که خدمات پیش‌بیمارستانی، بین بیمارستانی و خدمات نیازمند خروج بیمار از بیمارستان را انجام می‌دهند.»


صابری‌نیا ادامه داد: «٥٠‌درصد از این مجموعه به دلیل نوع و میزان استفاده‌ای که از آنها می‌شود، در مرز فرسودگی قرار دارند. بر این اساس امیدواریم با ورود آمبولانس‌های جدید بتوانیم فرسودگی‌های موجود را جبران و با تأمین منابع اعتباری نسبت به توسعه اورژانس پیش‌بیمارستانی اقدام کنیم. درحال حاضر ما ٨٠٠ پایگاه زمینی اورژانس از برنامه پنجم توسعه عقب هستیم؛ بنابراین باید بتوانیم این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم که جبران این عقب‌ماندگی‌ها بی‌شک نیاز به توسعه سخت‌افزاری و تأمین نیروی انسانی دارد.»
آمبولانس‌های آلمانی به ایران می‌آیند
رئیس اداره اورژانس کشور در تشریح روند نوسازی و تجهیز ناوگان اورژانس کشور گفت: «با توجه به فرسودگی آمبولانس‌های موجود و نیازهای کشور برای توسعه خدمات اورژانس، ما از ‌سال گذشته برنامه تجهیز و نوسازی ناوگان اورژانس کشور را کلید زدیم و بر این اساس توانستیم با ورود ٣٠٠ آمبولانس کمک‌دار و و ٥٠٠ تویوتا آمبولانس تا حدی کمبودهای موجود در ناوگان اورژانس را جبران کنیم.» صابری‌نیا افزود: «همچنین از ماه آینده ٨٠٠ آمبولانس بنز مناسب شرایط جوی کشور، در مناطق سردسیر و گرمسیر آماده تحویل است. با توجه به نوع فرسودگی و آسیبی که ناوگان اورژانس کشور با آن مواجه است، این آمبولانس‌ها در طول دو تا سه ماه آینده در کل کشور توزیع می‌شوند. بنابراین امیدوارم طی ٢ تا ٣ ماه آینده این آمبولانس‌ها توزیع شوند. درحال حاضر بارگیری آنها انجام شده و تقریبا در نزدیک مرزهای کشور هستند. این آمبولانس‌ها از ١٥ روز آینده تا دو الی سه ماه دیگر از آلمان وارد کشور می‌شوند.» او همچنین از تنظیم قرارداد با شرکت ایران خودرو در جهت توسعه و نوسازی ناوگان اورژانس کشور خبر داد و گفت: «در صورت نهایی شدن این قرارداد ٨٠٠ دستگاه آمبولانس دیگر نیز به ناوگان فعلی اضافه می‌شود، تا از این طریق بتوانیم خدمات شایسته‌ای به مردم ارایه دهیم.»
آمبولانس هوایی نیاز ناوگان اورژانس کشور
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور به وضع آمبولانس‌های هوایی هم اشاره کرد و دراین‌باره گفت: «براساس آمایش انجام شده، اگر بخواهیم کل کشور را با شعاع ١٥٠ کیلومتر تحت پوشش آمبولانس هوایی قرار دهیم، در فاز اول نیازمند ٥٠ بالگرد هستیم که ٥ بالگرد به‌عنوان پشتیبان و ٤٥ بالگرد دیگر نقاط مختلف کشور را تحت پوشش قرار دهند. البته تا قبل از اجرای طرح تحول ٣ پایگاه اورژانس هوایی در کشور وجود داشت که از این تعداد عملا ٢ پایگاه به صورت فعال خدمات اورژانسی انجام می‌دادند. از خرداد سال ٩٣ با حمایت وزارت بهداشت رفته رفته تعداد پایگاه‌های هوایی افزایش پیدا کرد و در اواسط ‌سال ٩٣ توانستیم ١٥ پایگاه فعال را در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی کنیم که این تعداد تا اسفند همان ‌سال به ١٧ پایگاه افزایش پیدا کرد. اما به‌هرحال با توجه به فضا و زیرساخت‌های موجود، نتوانستیم به این هدف برسیم و اکنون فقط ١٩ پایگاه اورژانس هوایی در کشور داریم که البته برخی از آنها نیز در پاره‌ای موارد به دلیل تعمیرات تعطیل می‌شوند.»
او ادامه داد: «این در حالی است که اورژانس هیچ‌گاه نباید به دلیل تعمیرات بالگرد از ارایه خدمت محروم شود و باید سریعا بالگرد پشتیبان جایگزین شود؛ اما این اتفاق نیفتاده و در حال حاضر به دلیل وجود چنین مشکلاتی در پاره‌ای از موارد، دچار محرومیت از بالگرد می‌شویم. از طرفی بالگردهای موجود در اورژانس هوایی کشور فقط از زمان طلوع تا غروب آفتاب اجازه پرواز دارند؛ درحالی‌که بسیاری از حوادث ترافیکی ما در هنگام غروب آفتاب و خواب‌آلودگی راننده اتفاق می‌افتد و ما نمی‌توانیم در این زمینه از اورژانس هوایی استفاده کنیم.»
او با بیان این‌که نوع اجازه و استاندارد پرواز فعلی ما نظامی است، بنابراین در برف‌وکولاک و هوای برفی نیز اجازه پرواز به بالگردها را نمی‌دهند، گفت: «این درحالی است که در استانداردهای بالگردهای امدادی و اورژانس، نوع پرواز کاملا متفاوت است و در زمان بارندگی و برف هم بالگرد اورژانس اجازه پرواز دارد؛ بنابراین نیازمند تعریف استانداردهای جدید و اجرای آنها هستیم. البته ما باید به سمت استفاده از بالگردهای اورژانسی حرکت کنیم.»
صابری‌نیا به فقدان پوشش کامل اورژانس هوایی هم اشاره کرد و گفت: «یکی از مشکلات مهم ما در این بخش نداشتن پوشش خدمات اورژانس هوایی در آب‌های سرزمینی و جزایر کشور است. متاسفانه کمبودهایی در این زمینه وجود دارد. به‌طوری که برخی نقاط مرکزی کشور و حاشیه خلیج فارس و دریای عمان که منطقه وسیعی است، تاکنون تحت پوشش قرار نگرفته است.»
رئیس اداره اورژانس کشور با بیان این‌که بالگردهای فعلی تغییر کاربری داده‌اند و درواقع آمبولانس هوایی محسوب نمی‌شوند، گفت: «خوشبختانه با همین تعداد آمبولانس هم توانستیم پاسخ خوبی بگیریم. استفاده از آمبولانس هوایی نشان داد که کشور ما برای ارایه خدمات به اقشار محروم در مناطق صعب‌العبور و همچنین جهت انتقال سریع بیمار به بیمارستان، با توجه به ترافیک شهرهای بزرگ، نیازمند اورژانس هوایی است. بنابراین امیدواریم بالگردهای مناسب این کار را تأمین کنیم. البته با نگاه مثبتی که اکنون رئیس‌جمهوری در شرایط پساتحریم ایجاد کردند، امیدواریم بتوانیم از خدمات بالگردهای نوین استفاده کرده و نتیجه مثبت بگیریم.»
صابری‌نیا در ادامه صحبت‌هایش درباره آخرین وضع موتور آمبولانس در کشور گفت: «هدف اصلی از اجرای این طرح حضور سریع تکنسین اورژانس در کمترین زمان ممکن بر بالین بیمار است. در این زمینه نیز نیازهای‌مان را اعلام کردیم و شخص وزیر نیز پیگیر این موضوع هستند تا موتورهای مناسب آمبولانس تهیه شود. البته شروع کار کمی دشوار است، اما امیدواریم بتوانیم از همین موتورآمبولانس‌های مناسب استفاده کنیم؛ چراکه در خرید آمبولانس نباید عجله کرد.»
او افزود: «استفاده از موتورآمبولانس در تهران به صورت پایلوت انجام شد و نتیجه‌بخش بود، این کار نشان داد که رسیدن سریع به بیمار می‌تواند بسیار اثربخش باشد. از طرفی موتورهای ما کاملا نیازهای‌مان را در زمینه اورژانس رفع نمی‌کند و امیدواریم بتوانیم موتورهای مناسب آمبولانس را تهیه کنیم.»



انتهای پیام/

ارسال نظر