صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۱۹ - ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
کانون‌های دانشجومحور(۵۳)/ در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح شد؛(بخش نخست)

انتقاد یک فعال دانشجویی به کارکرد برخی کانون‌ها/ دانشگاه کانون‌های فرهنگی فعال را تقویت کند

دانشگاه نیاز به کانون فرهنگی رشددهنده، کادرساز و آموزش‌دیده دارددبیر کانون ادبی‌ هنری نفحات دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم معتقد است وقتی دانشگاهی برای تعداد کمی از کانون‌ها زیرساخت فراهم نکرده، نباید با افزایش تعداد کانون‌ها کار را برای همه به‌ویژه دانشجویان دشوار و آنان را از هدف اصلی دور کند.
کد خبر : 645662

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ یکی از رویکردهای مهم معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، ‌ اهمیت به فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی از طریق تسهیل، تعمیق و گسترش کانون‌هاست که این مهم با اصلاح آیین‌نامه اجرایی کانون‌ها و ابلاغ آن در شهریور ۹۹ در دستور کار قرار گرفته است. حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور نیز از فعالیت کانون‌های فرهنگی اجتماعی حمایت می‌کنند و تا حد امکان تسهیلات و لوازم مورد نیاز را در اختیار آنها قرار می‌دهند.




بیشتر بخوانید:


تربیت دانشگاهی با دانشجویان امدادی


پیشبرد اهداف فرهنگی با تمرکز و جدیت در حوزه «هنر»


از جدال شبانه‌روزی با کرونا تا تزریق روزانه ۳ هزار دُز واکسن


حمایت از کانون‌های فرهنگی همه‌جانبه و واقعی باشد




کانون‌های دانشجویی یکی از قالب‌های مهم و اثرگذار فعالیت‌های دانشجویی هستند که با هدف ایجاد بستر و زمینه مناسب مشارکت دانشجویان در اجرای برنامه‌های دینی، انقلابی، فرهنگی و هنری دانشگاه ایجاد شده‌اند و هرقدر زمینه‌های فعالیت، وسعت جذب و پاسخگویی به نیاز فرهنگی مخاطب دانشگاهی در کانون‌ها بیشتر دیده شود، ‌طبیعتاً می‌تواند منتج به فعالیت کیفی بهتر و پاسخگویی بیشتر به سلایق گوناگون باشد.


اکنون هزار و ۴۱۰ کانون فرهنگی اجتماعی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور فعال و دارای مجوز، اساسنامه، دبیر و اعضای مشخص هستند.


خبرنگار خبرگزاری آنا در سلسله گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی با دبیران کانون‌های فرهنگی اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور، عملکرد، فعالیت‌ها و مأموریت‌های این کانون‌ها را در قالب پرونده خبری «کانون‌های دانشجومحور» بررسی می‌کند که در این شماره بخش نخست گفت‌وگو با فاطمه دده‌بیگی دبیر کانون دبیر کانون هنری ادبی نفحات دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم را می‌خوانیم.



آنا: کانون فرهنگی اجتماعی نفحات را با ذکر جزئیات، چگونگی تشکیل و نوع و حیطه کارکرد آن(زمینه‌های کاری) معرفی کنید.


دده‌بیگی: کانون فرهنگی «نفحات» دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، کانون هنری و ادبی است که با توجه به نوع رسته‌ای که در آن فعالیت می‌کند در حوزه‌های مختلف گویندگی، نویسندگی، صنایع‌دستی، دوخت، ساخت انواع مصنوعات دستی، طراحی و نقاشی (شامل طراحی با سیاه‌قلم و حتی عروسک‌سازی)، فعالیت می‌کند. در حوزه رسانه هم نشریه «بدون توقف» متعلق به کانون هنری-ادبی نفحات بوده و این کانون اکنون یک سال به صورت مستمر مشغول فعال بوده است.


اکنون در مجموع اعضای کانون بیش از ۶۰ نفر است که عده‌ای دانش‌آموز و نوجوان و بسیار هم پرشور و شوق و فعال هستند.


آنا: کرونا تا چه اندازه بر فعالیت این کانون تأثیر گذاشت؟


دده‌بیگی: کرونا به همه فعالیت‌های فرهنگی ضربه وارد کرده است؛ اما این موضوع باعث کاهش یا کم‌تحرکی کانون هنری-ادبی نفحات نشده بلکه خیلی پرشورتر در صحنه حاضر شده و دانشگاه و فضایش را حتی در ایام کرونا که هیچ‌کس در دانشگاه نبود، چه اوایل کرونا چه اکنون که مردم با کرونا کنار آمده‌اند، این کانون همیشه در صحنه بوده است.


تفاوتی که کانون هنری-ادبی نفحات در مقایسه با سایر کانون‌های درون واحدی دارد، این است که سعی کردیم کار را به‌صورت کشوری جلو ببریم به این ترتیب که علاوه بر اینکه خودمان حدود ۴۵ الی ۵۰ عضو از دانشگاه آزاد قم داریم به دانشجویان دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور هم دعوتنامه دادیم که عضو این کانون شوند و از تجربیات آنان بهره گرفتیم و یک کار ملی را آغاز کردیم.


آنا: با این شرح کانون نفحات فعال در حوزه‌های مختلف بوده است، بیشتر توضیح دهید.


دده‌بیگی: تولیدات رادیویی، پادکست‌ها، نشریات، مجلات و مصنوعاتی که توسط بچه‌ها ساخته می‌شد و درون‌کانونی بود، فعالیت‌های فرهنگی، راه‌اندازی کاروان شادی به مناسبت عید غدیر به مناطق محروم قم، اهدای بسته‌های فرهنگی -که به دست خود بچه‌های کانون ساخته شده و مواد اولیه‌اش با نذورات اعضای کانون خریداری شده بود- برگزاری مراسم جشن برای دانشجویان خوابگاه و دانشگاه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مانند دو کارگاه گویندگی در ایام کرونا، پرورش ۲۰ گوینده برای تولیدات رادیویی و ... مجموعه‌ای از اقدامات کانون نفحات بوده است.


آنا: کرونا شکل فعالیت‌ها را تغییر داد؟


دده‌بیگی: بله، کرونا باعث شد که کار خود را به صورت مجازی و نیمه‌حضوری پیش ببریم، درست است که به دلیل کرونا یک‌سری ضربه‌ها به همه کانون‌ها وارد شد؛ اما اگرچه برای نفحات ایجاد مشکلاتی کرد، باعث نشد که کار این کانون بخوابد و کار را به صورت جدی ادامه دادیم؛ حتی می‌توانم بگویم در یک مقطع زمانی، نفحات تنها کانون فعال قم بود و بعدها تعداد کانون‌ها اضافه شد و با وجود اینکه اکنون تعداد کانون‌ها در دانشگاه آزاد قم زیاد شده‌اند؛ اما هنوز کانون نفحات فعال‌ترین کانون است.


شرایط کرونا مقداری محدودیت ایجاد کرد؛ اما فعالیت کانون از رونق نیفتاد و به بیشتر هدف‌هایمان رسیدیم. شرایط اردوها و دورهمی‌ها فراهم شد، مانعی به واسطه کرونا در مسیر کانون نفحات نبوده فعالیت‌مان شود، در تولید محصول یا موفقیت‌های دیگر؛ این کارهای رادیویی که داشتیم، مجله ما، جشن‌هایی که کانون گرفت، نمایشنامه‌خوانی هم داشتیم. تیم نمایشنامه‌خوانی یک ماه روی پروژه تمرین کرد و روز جشن دانشجو در مقابل ۶۰۰ نفر مخاطب این نمایشنامه را اجرا کردند، در حوزه فعالیت‌های کرونایی کانون، داستان‌هایی در این حوزه نوشته شد و سعی کردیم به دست مخاطب برسانیم و مجله هم زدیم و در آن دوران هم سعی می‌کردیم ذهن مخاطب را درگیر مسائل هنری و ادبی کنیم تا از موضوع کرونا یک مقدار فاصله بگیرد و اینقدر ترس میان مردم نباشد.


آنا: با این حساب فعالیت شما فراتر از دانشگاه هم رفت.


دده‌بیگی: با فعالیت‌های تفریحی که برای اعضای کانون در نظر گرفتیم، پاسخ به این پرسش مثبت است، از دورهمی‌های بچه‌های کانون برای ایجاد همدلی بیشتر و ایجاد روحیه در بوستان‌های ویژه بانوان مانند بوستان نرگس تا برنامه‌های «شبی در مسجد» به مناسبت عید غدیر خم ازجمله برنامه‌های اجراشده کانون در بیرون از دانشگاه بوده است. قشر نوجوان و دانش‌آموز از محصولات ساخته شده توسط اعضای کانون هنری-ادبی نفحات استقبال کردند و تمایل زیادی نشان دادند تا به جمع بچه‌های این کانون بپیوندند؛ بنابراین وقتی استقبال و تمایل آنان به رشد در این مسیر را دیدیم، -رسالت ما هم به عنوان دانشجو این است که به دانشگاه آمده، تجربیات را کسب کنیم و بعداً این تجربیات را برای عموم مردم در کارهایمان پیاده‌سازی کنیم،- تصمیم گرفتیم بستری هم برای فعالیت آنها فراهم کنیم و حتی از نوجوانان در کانون عضو گرفتیم.


کرونا به همه فعالیت‌های فرهنگی ضربه وارد کرد؛ اما این موضوع باعث کاهش یا کم‌تحرکی کانون هنری-ادبی نفحات نشد؛ بلکه خیلی پرشورتر در صحنه حاضر شد و دانشگاه و فضایش را حتی در ایام کرونا که هیچ‌کس در دانشگاه نبود، فعال نگه داشت، چه اوایل کرونا چه اکنون که مردم با کرونا کنار آمده‌اند، این کانون همیشه در صحنه بوده است.حضور کانون نفحات در مساجد سطح شهر


آنا: اشاره کردید که فعالیت کانون را به داخل مساجد هم بردید در این مورد توضیح می‌دهید؟


دده‌بیگی: با توجه به اینکه رسالت دانشجو این است که در دانشگاه تجربه کسب کند، آموزش ببینند، خودش را بسازد و وقتی حرفه‌ای و آماده شد به جامعه رفته و با عملکرد خوبش خدمت‌رسانی داشته باشد با اعضای کانون نفحات تصمیم گرفتیم که با استفاده از آموزش‌ها و تجربیاتی که در کانون کسب کرده‌ایم به سراغ مساجد برویم و زمینه‌ای برای همکاری کانون نفحات با مساجد ایجاد کنیم. نخستین کار مشترک کانون با یکی از مساجد بیرون از دانشگاه را به مناسبت عید سعید غدیر خم پایه‌ریزی کردیم.


این اقدام در کاری مشترک میان یک پایگاه که فعالیت خوبی داشت (پایگاه مسجد المهدی) با بچه‌های نفحات طرح‌ریزی کردیم تا کاروان شادی به مناسبت عید غدیر راه بیندازیم (از طرف ائمه(ع) درباره این عید سفارش شده که حتماً تمام تلاش‌تان را بکنید تا شادی را پخش کنید؛ چراکه غدیر عیدی بزرگ و فرخنده است) این کاروان به مناطق محروم رفت، گروه سرود تشکیل، هدیه‌ها و جوایزی به بچه‌ها ارائه شد و در این مسیر یکی از کانون‌های دیگر را با خود همراه کردیم و به همراه عوامل مسجد به‌صورت مشترک این کار را انجام دادیم و در پایان با پذیرایی از مناطق محروم، مراسم به پایان رسید.


برنامه دیگری که برای عید سعید غدیر خم داشتیم برنامه «شبی در مسجد» بود که برای انس بیشتر قشر جوان اعم از دانشجو و دانش‌آموز با مساجد -متأسفانه استقبال جوانان از مسجد کاهش یافته است- این برنامه را اعلام کردیم و بچه‌های گوینده و رادیویی کانون هنری-ادبی نفحات یک کتاب به صورت پادکست تولید محتوا کرده بودند به نام «حوض خون» که نخستین اکران مردمی‌اش در مسجد المهدی انجام شد، معرفی کردند.


آنا: کانون در چه رشته‌هایی فعالیت دارد؟


دده‌بیگی: کانون هنری-ادبی نفحات در حوزه‌های مختلف خوشنویسی، گویندگی، نویسندگی، دوبلاژ، پادکست، کلیپ‌سازی، کارهای رسانه‌ای، تولید عکس‌نوشته، نوشتن مقاله، داستان و شعر، تولید انواع و اقسام صنایع دستی، نمایشنامه‌نویسی و در حوزه‌های مربوط به ادب و هنر فعالیت دارد.


آنا: از فعالیت‌هایی که در حوزه رادیویی داشته‌اید برای علاقه‌مندان توضیح دهید.


دده‌بیگی: تولید محتوای رادیویی از معدود فعالیت‌های کانون نفحات بوده است، کانون هنری-ادبی نفحات تولیدات رادیویی خیلی خوبی داشته و پادکست‌ها توسط نویسندگان، گویندگان و کلیپ‌سازهای کانون ساخته و به مناسبت‌های مختلف منتشر شده است، بعضی‌ هم غیرمناسبتی و برای معرفی کتاب و با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بوده است، گویندگی ویژه آقایان و خانم‌ها، دوبله و دوبلاژ و دوبله انیمیشن ، آموزش‌های حوزه رسانه، کلیپ‌سازی و نرم‌افزار متن‌نگار (اپلیکیشن موبایل) از دیگر فعالیت‌های انجام شده در کانون نفحات است.




آنا: چه پیشنهادی برای فعالیت بهتر کانون‌های فرهنگی دانشجویی دارید؟


دده‌بیگی: در دانشگاه به جای ایجاد تعداد زیاد کانون‌ها برای بالابردن‌ فعالیت بخش فرهنگی که بعضی از آنها فقط یک نفر فعال است و کادری ندارد و یا اصلاً مشاهده شده همان یک نفر هم وجود ندارد، باید به همین تعداد کم کانون‌هایی که در حال فعالیت به نحو مطلوب هستند، کمک کنیم تا فعالیت آنان ادامه‌دار باشد و به جای افزایش کیفیت کار، کمیت را سرلوحه کار خود قرار ندهیم.


مسئله و مشکل بعدی که افزایش تعداد کانون‌ها بدون ایجاد زیرساخت لازم ایجاد می‌کند، این است که تعدادی دانشجوی فعال در یک کانون را کانون‌های دیگر هم جذب می‌کنند، در این فرایند به جای آشنایی سایر دانشجویان با کانون‌های فعال دانشجویی همیشه یک عده دانشجوی فعال که عضو همه کانون‌ها هستند، مشغول به کارند که پس از مدتی خسته و دلسرد از کانون‌ها بیرون می‌آیند.


آنا: درباره انتخاب دبیر کانون‌ها هم پیشنهادی داشتید، توضیح می‌دهید؟


دده‌بیگی: در انتخاب دبیران کانون باید از سوی دانشگاه گزینشی صورت بگیرد که افراد توانمند به عنوان سرتیم‌ خدمت کنند، افرادی که روحیه تیمی کارکردن داشته باشند و قصدشان‌ از فعالیت مطرح کردن خودشان‌ نباشند. افرادی که در انتهای فعالیت کانونشان‌ چند فرد رشدیافته به دانشگاه تحویل دهند و هم‌افزایی در کار فرهنگی را در اولویت کاری خود بدانند و جدای از هرگونه حسادت یا رقابت خالصانه کار را پیش ببرند.


وقتی دانشگاه هنوز همان فعالان قبلی را آموزش نداده، زیرساخت برای همان تعداد کم فراهم نکرده است، نباید با افزایش تعداد کانون‌ها کار را برای همه به‌ویژه خود دانشجویان دشوار و از هدف اصلی دور کند، در مجموع دانشگاه و دانشجو نیاز به تأسیس کانون خالی یا با یک نفر عضو ندارند؛ دانشگاه نیاز به کانون فرهنگی رشددهنده، کادرساز و آموزش‌دیده دارد که دردی از بخش فرهنگی قشر جوان دوا کند. مسئولان به کمیّت نگاه نکنند به کیفیت نگاه کنند. اگر هر دانشگاه حتی یک عدد از این دست کانون‌ها دارد به قوی کردن آن بپردازند نه زیادکردن کانون‌های خالی از عضو، این رویه دانشگاه‌ها اصلاً رویه درستی نیست و به تعدد کانون‌های و برخی ناکارآمدی‌ها نقد دارم.




بیشتر بخوانید:


بزرگ‌ترین جشنواره گویندگی و اجرای صحنه در انتظار دانشجویان


تبلور فعالیت‌ دانشجویان در جدال ۲ساله با کرونا


نهادینه‌سازی فرهنگ کارآفرینی بین دانشجویان




آنا: جایگاه و وظایف کانون‌های فرهنگی اجتماعی در دانشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


دده‌بیگی: به عنوان یک فعال دانشجویی در کانون به جایگاه و وظایف کانون‌های فرهنگی و اجتماعی نقد دارم؛ مسئولان به کانون‌ها به چشم یک پایگاه کوچک درون‌واحدی که فقط می‌تواند دانشگاه را حمایت کند، نگاه می‌کردند؛ اما وقتی کانون نفحات را راه‌اندازی کردیم، نگاه فراتری داشتیم و به آن هم رسیدیم و کار را کاملاً کشوری جلو بردیم و در کانون نفحات علاوه بر اعضا از دانشگاه‌های دیگر هم عضوگیری کردیم که خیلی هم مشتاق هستند.


کانون‌ها علاوه بر اینکه باید خود دانشگاه‌ها را پوشش دهند، باید مردم را هم زیر پوشش فعالیت خود قرار دهند و هم‌افزایی با سایر دانشگاه‌ها هم داشته باشند. حداقل نگاه‌مان در کانون نفحات این بوده که فعالیت کانون آنقدر باید گسترش پیدا کند و توانمند و با قدرت جلو برود که حتی دانشجویان دانشگاه‌های دیگر هم که برای توانمندسازیشان رسیدگی خاصی نمی‌شود به نفحات آمده از تجربیات هنرمندان استفاده کنند، توانمند شوند و در دانشگاه خودشان تیم تشکیل دهند و چند نفر دیگر را توانمند کنند و این موج گسترش پیدا کند و سینه به سینه منتقل شود، از طرفی فعالیت کانون‌ها را فقط محدود به دانشگاه ندیدیم و عموم مردم و بچه‌هایی که دانشجو هم نبودند را جزئی از نفحات دانستیم.


وظیفه کانون توانمندسازی دانشجو است


آنا: در کلام شما می‌بینم که اعتقاد دارید وظیفه کانون‌ها توانمندسازی دانشجویان است؛ چه نظری دارید؟


دده‌بیگی: بله، وظیفه کانون توانمندسازی دانشجوست؛ بعضی از کانون‌ها هستند که فقط یک نفر در آن فعالیت می‌کند صرفاً برای اینکه آن یک نفر پیشرفت کند و دیده شود یا دو نفر یا کادر خاصی ندارد. بخشی از ناتوانی در جذب عضو را به حساب شیوع کرونا می‌گذاریم؛ اما جدای از این حرف‌ها، این نشان می‌دهد که فرد برای کادرسازی تلاشی نکرده و کانون‌های تک‌نفره از دید ما هیچ فایده‌ای ندارد؛ چراکه صرفاً یک نفر برجسته می‌شود، بالا می‌رود و پیشرفت می‌کند و اصلاً هدف ایجاد کانون پرورش اعضاست نه اینکه یک کانون تک‌نفر ایجاد کنیم و سعی کنیم صرفاً اسم یک کانون را در دانشگاه داشته باشیم، معتقدم کانون باید بستر رشد تعداد کثیری از دانشجویان باشد.


به گزارش آنا، سلسله گزارش‌ها و گفت‌وگوهای خبرگزاری آنا درباره فعالیت‌ها، عملکرد و چالش‌های کانون‌های فرهنگی دانشجویی واحدهایی دانشگاهی با عنوان «کانون‌های دانشجومحور» در اختیار اداره کانون‌های فرهنگی-دانشجویی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نیز قرار می‌گیرد. با توجه به بیان برخی از مشکلات از سوی دبیران کانون‌ها در مسیر فعالیت دانشجویان - که معمولاً موردی است- دانشجویان و فعالان فرهنگی می‌توانند در تماس با شماره ۴۷۳۵۱۴۲۴ (خانم رازقی) پیگیر رفع و حل مشکلات خود در کانون‌های فرهنگی دانشجویی باشند.


ادامه دارد......


انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر