صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۸ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
کارشناس حوزه خودرو در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

تأثیر واردات بر بازار خودرو/ مردم قاعده بازی خودروسازان را درک کرده‌اند

زاوه با اشاره به موافقت مجلس درباره واردات خودرو در سال آینده گفت: درصورتی‌که واردات به‌صورت عمومی انجام شود و با در نظر گرفتن تعرفه مناسب اجرای این طرح می‌تواند باعث کاهش تنش در بازار خودرو شود.
کد خبر : 645569

به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی، صنعت تعاون گروه اقتصاد خبرگزاری آنا شرکت ایران‌خودرو  اعلام کرد که از سال آینده دیگر سمند و پژو ۴۰۵ تولید نخواهد کرد. این تصمیم در حالی گرفته می‌شود که سایر تولیدات این شرکت شباهت فراوانی با هم دارد، تفاوت‌های موجود در این خودروها به‌قدری کم است که شاید تنها در سپر و چراغ‌های جلو خلاصه می‌شود و اصل خودروها شباهت فراوانی با هم دارند.


این تصمیم بحث‌برانگیز را می‌توان به‌نوعی فرار از افزایش کیفیت تولیدات خودرو عنوان کرد و تنها با حذف خودروهایی که ۵۰ سال گذشته در جهان از مدار خارج شده‌اند به دنبال فروکش کردن بار روانی نارضایتی مردم عنوان کرد، حال باید منتظر ماند که ایران‌خودرو پس از حذف این دو ردیف خودرو از جریان تولید از خودروهای جدید خود رونمایی خواهد کرد یا شاهد ادامه ترفند تغییر اسم خودرو و ادامه حیات این خودروها در قالب اسم جدیدی باشیم.


از طرفی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رأی اکثریت، سازوکار واردات خودرو در سال آینده را مشخص کردند بر این اساس واردات ۷۰ هزار دستگاه خودرو مجاز شد تا شاید بتواند سروسامانی به بازار آشفته خودرو بدهد.


واردات خودرو قیمت‌ را کاهش خواهد داد


فربد زاوه، کارشناس حوزه خودرو در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا با اشاره به مصوبه مجلس برای واردات خودرو به کشور اظهار کرد: ارزیابی این تصمیم نیاز به بررسی آیین‌نامه اجرایی آن دارد درصورتی‌که واردات به‌صورت عمومی انجام شود و با در نظر گرفتن تعرفه مناسب اجرای این طرح می‌تواند باعث کاهش تنش در بازار خودرو شود، قیمت خودروهای چینی و خودروهای دست‌دوم را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد حتی می‌تواند به کاهش قیمت خودروهای گران‌قیمت داخلی نیز منجر شود اما تأثیری بر بازار خودروهای ارزان‌قیمت ندارد.


میزان واردات به ۵۰ تا ۶۰ هزار دستگاه خواهد رسید


وی افزود: بالاترین میزان واردات خودروهای خارجی از ۵۰ هزار دستگاه فراتر نرفته است، با توجه به وضعیت بد اقتصادی، خیلی بعید است که تقاضا برای ۷۰ هزار دستگاه خودرو خارجی کامل شود و در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن میزان واردات به ۵۰ تا ۶۰ هزار دستگاه خواهد رسید.


به گفته کارشناس حوزه خودرو؛ درصورتی‌که دولت برای این میزان از واردات خودرو محدودیتی قائل شود و به‌عبارتی‌دیگر در صورت پر شدن تقاضا مانع از افزایش ظرفیت واردات شود این موضوع می‌تواند واردات را به یک رانت وحشتناک تبدیل کند اما در صورت آزادسازی میزان تقاضا به ۶۰ هزار دستگاه نیز نخواهد رسید.


ساختار بازار خودرو رقابتی طرحی نشده است


زاوه با بیان اینکه ساختار و آیین‌نامه فعالیت خودروسازان به‌گونه‌ای است که اصولاً هیچ رقابتی میان شرکت‌های داخلی و خارجی‌ شکل نخواهد گرفت، ادامه داد: خودروسازان داخلی اهمیتی به نظر مشتریان نمی‌دهند و با وجود این رویکرد نمی‌توان نسبت به تغییر کیفیت خودروهای داخلی امیدوار بود و صحبت‌هایی که از سوی خودروسازان در رابطه با افزایش کیفیت خودرو مطرح می‌شود اغلب کلی‌گویی‌هایی به‌منظور ایجاد فرافکنی است به‌طور مثال شرکت ایران‌خودرو اعلام کرده است که از سال آینده تولید خودروهای سمند و پژو ۴۰۵ را متوقف خواهد کرد حال این سؤال را باید از این شرکت پرسید که این دو خودرو چه تفاوتی با سایر محصولات مشابه خود مانند ۲۰۶، پژو پارس و تولیدات دیگر دارد؟


مردم قاعده بازی خودروسازان را درک کرده‌اند


این کارشناس خودرو بیان کرد: حذف پژو ۴۰۵ و سمند از جریان تولید در سال آینده فرار روبه‌جلو ایران‌خودرو است و این بازی روانی به‌منظور کاهش فشار بر تولیدات این کارخانه شکل‌ گرفته است و مردم نیز قاعده این بازی را به‌درستی درک کرده‌اند.


وی افزود: ظرفیت بستن پیچ و مهره در میان خودروسازان وجود دارد اما باید به این نکته توجه کرد که با توجه به اینکه میزان تولید خودرو به دلیل کمبود «چیپست» در بازار کاهش‌ یافته اما ما در حرکتی برخلاف جهت آب به دنبال افزایش تولید هستیم، این تصمیمات نشان‌دهنده بی‌توجهی و بی‌اطلاعی از بازار خودرو جهانی است.


افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو تورم‌زاست


زاوه ادامه داد: دومین موضوعی که از سوی خودروسازان مطرح‌ شده افزایش ۵۰ درصدی تولید است این افزایش تولید به منابع مالی فراوانی نیاز دارد که در مجموع منجر به افزایش نقدینگی و تورم خواهد شد.


کارشناس حوزه خودرو بیان کرد: دلیل افزایش تقاضای مردم برای خرید نیاز واقعی به خودرو و کیفیت مطلوب خودروهای تولید داخلی نیست این هجوم مردم برای خرید به‌منظور حفظ ارزش پول ملی شکل‌گرفته و تا زمانی که این موضوع این موضوع حل نشود حتی شکل‌گیری تقاضا برای خرید ۵ میلیون دستگاه خودرو ارسال نیز دور از انتظار نخواهد بود.


توافق برجام تقاضا بازار خودرو را واقعی خواهد کرد


وی با اشاره به تأثیرات برجام بیان کرد: در صورت تصویب برجام و کاهش سطح عمومی قیمت، خودروسازان نمی‌توانند در سال بیش از ۹۰۰ هزار دستگاه بفروشند و تقاضا در بازار واقعی خواهد شد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر