صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۰ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۰
شاکری در گفت‌وگو با آنا؛

چه راهکاری برای کاهش مصرف آب در صنایع فولادی وجود دارد؟/ آیا می‌توان به جای آب‌های زیرزمینی از پساب استفاده کرد؟

یک کارشناس محیط زیست گفت: مصرف آب در صنعت بسیار ناچیز است و بخش عمده آن در زمینه کشاورزی مصرف می‌شود و در صنایع فولادی می‌توان از پساب استفاده کرد.
کد خبر : 645342

معین شاکری کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه جامعه خبرگزاری آنا، درباره طرح‌هایی که می‌تواند به شرکت‌های تولید فولاد به خاطر کمبود آب کمک کند اظهار کرد: در حال حاضر به خاطر موضوعاتی نظیر اقلیم و کمبود باران در برخی مناطق کویری و خشک، چالش‌هایی مثل آب در مناطقی مثل اصفهان وجود دارد.


این کارشناس محیط زیست افزود: در همین راستا از سال ۹۵ استارت مطالعات تصفیه‌خانه‌ایی با استفاده از بروز ترین روش‌های تصفیه آب و فاضلاب خرده شد و از سال ۹۷ موضوع انتقال فاضلاب و پساب بهداشتی شهرستان کاشان به طول ۱۷ کیلومتر صورت گرفت.


احداث تصفیه خانه فاضلاب به منظور استفاده از پساب


وی گفت: در انتهای سال ۹۹ استارت ساخت یک تصفیه‌خانه تکمیلی خورده شد و تا به امروز ۸۰ تا ۹۰ درصد این تصفیه‌خانه پیشرفت فیزیکی داشته و از ابتدای سال آینده طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته به بهره‌برداری خواهد رسید.


شاکری درباره مزیت‌های این تصفیه خانه‌ها گفت: از مزیت‌های این تصفیه خانه و نوع مدیریت و بهره‌بری از آب می‌توان به موارد مختلفی اشاره کرد. با راه‌اندازی این تصفیه‌خانه برداشت ما از سفره‌های آب زیرزمینی که در حال حاضر ۲ حلقه چاه آب نامتعارف یا شور در کاشان هست، با هزینه‌های زیادی این آب را تبدیل به آب صنعتی می‌کنیم و شیرین‌سازی صورت می‌گیرد.


استفاده از آب تصفیه‌خانه به منظور عدم استفاده از آب زیرزمینی


این کارشناس محیط زیست ادامه داد: با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه، برداشت از این سفره‌های آب‌های زیر زمینی به صفر می‌رسد و این موضوع کمک زیادی به محیط زیست می‌کند و در تعادل بخشی آن گام بلندی برداشته خواهد شد.




بیشتر بخوانید:


ایمن‌سازی بزرگراه بسیج توسط پلیس راهور / برنامه‌های پلیس برای ایمن‌سازی معابر شهر تهران


دستگیری ۶۰۱ متهم در طرح رعد/ گشت‌های ۱۱۰ دوبرابر افزایش یافت


مراقب سامانه جعلی ثبت نام واکسیناسیون باشید




شاکری با بیان اینکه این تصفیه خانه با استفاده از بروزترین روش‌های ایجاد شده و پساب خریداری شده از آب و فاضلاب کاشان ۹۰ لیتر بر ثانیه است و تصفیه‌خانه در فاز طراحی شده گفت: فاز اول ۳۰ لیتر بر ثانیه و برای مصارف بخش نوردی یا میلگرد است و در بخش دوم ۶۰ لیتر بر ثانیه برای تولید فولادهای آلیاژی است که از آب و فاضلاب خریداری شده و برای توسعه طرح‌ها با این اقدام هیچ نگرانی در زمینه آب وجود ندارد.


میزان مصرف آب در صنعت چقدر است؟


وی گفت: با این کار به طور کامل از پساب بهداشتی برای کار استفاده می‌شود. البته مصرف آب در صنعت بسیار ناچیز است و بخش عمده آن در زمینه کشاورزی مصرف می‌شود.


شاکری در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر برگزاری نمایشگاه در حمایت از کسب‌و کارها گفت: یکی از رسالت‌های نمایشگاه‌های این چنینی و نمایشگاه محیط زیست این است که شرکت‌ها با فناوری‌های به روز شرکت‌های محیط زیستی، مدیریت منابع آب و... آشنایی پیدا کنند و تجربه‌هایی که کسب شده را افراد در این نمایشگاه به اشتراک خواهند گذاشت.


وی بیان کرد: این نمایشگاه‌ها می‌تواند صنعت‌ها را معرفی کند و برای شناخت اذهان عمومی از صنایع متفاوت به خصوص بخش‌های زیست محیطی راهگشا خواهند بود.


انتهای پیام/۴۱۷۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر