صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۵ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
در گفت‌وگو با آنا

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس: سفرهای کفاشیان به خارج از کشور انحصاری بود/ پرونده فساد در فوتبال همچنان باز است

مصطفی افضلی فرد گفت: اسامی متخلفین در پرونده فساد در فوتبال به قوه قضاییه ارسال شده‌ است؛ این افراد فقط مختص قسمت خاصی از فوتبال نیست و همه سطوح فوتبال، اعم از مدیران، بازیکنان، مربیان و حتی اصحاب رسانه را شامل می‌شود.
کد خبر : 64418

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، بعد از ارائه گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال در واکنش به این گزارش، صحت واقعی بودن گزارش را رد کرد. رییس فدراسیون فوتبال معتقد است فساد در فوتبال وجود ندارد و بعضی تخلفات صورت گرفته باعث بوجود آمدن چنین شائبه‌هایی شده‌ است.


مصطفی افضلی فرد سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در مورد صحبت‌های کفاشیان مبنی غیر واقعی بودن گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: «کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی برای ارائه این گزارش، بررسی‌های کامل و جامعی را انجام داده است. این گزارش نتیجه مکاتبات متعدد کمیسیون با همه نهادهای نظارتی، امنیتی، فنی و قضایی بود یعنی یکی از راه‌های وصول گزارش، مکاتبه با همه مسوولان ذی‌ربط بود.»


وی ادامه داد: «کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در راستای بررسی دقیق‌تر موضوعات فوتبال، با همه دست‌اندرکاران فوتبال، اعم از ریاست فدراسیون، مدیران باشگاه‌ها، سرمربیان تیم‌ها، داوران و حتی اصحاب رسانه نشست‌هایی را برگزار کرد. با همه مخالفان و موافقان صحبت و نقد و بررسی صورت گرفت. همچنین با کلیه افرادی که به نوعی در این موارد شکایت کتبی داشتند، صحبت شد و اکثر این افراد اعلام کردند که مطالب ارائه شده در جلسات کمیسیون را در نهادهای قضایی اعلام خواهند کرد. در ضمن کارشناسان کمیسیون اصل 90 به صورت میدانی، تحقیقات گسترده‌ای در این مورد انجام دادند و در کل گزارش ارائه شده کاملا با ارزیابی درست و تحقیقات کامل صورت گرفته‌ است.»


این گزارش نتیجه مکاتبات متعدد کمیسیون با همه نهادهای نظارتی، امنیتی، فنی و قضایی بود یعنی یکی از راه‌های وصول گزارش، مکاتبه با همه مسوولان ذی‌ربط بود

افضلی‌فرد در ادامه با بیان اینکه پرونده فساد در فوتبال مفتوح است ادامه داد: «بسیاری از افراد و اهالی فوتبال به این گزارش نقدهایی داشتند ولی این پرونده همچنان مفتوح است و تحقیقات کمیسیون ادامه دارد و احتمال اینکه موارد دیگری به گزارش فساد در فوتبال اضافه شود، وجود دارد.»


سخنگوی کمیسیون اصل 90 در مورد در اختیار گذاشتن اسامی مفسدین فوتبال به قوه قضاییه بیان کرد: «اسامی بعضی از متخلفین در این پرونده در اختیار قوه قضاییه گذاشته شد تا با آنها برخورد شود. این افراد فقط مختص قسمت خاصی از فوتبال نیست و همه سطوح فوتبال، اعم از مدیران، بازیکنان، مربیان و حتی اصحاب رسانه را شامل می‌شود.»


وی درباره صحبت‌های کفاشیان مبنی بر اینکه دلیل ارائه گزارش خصومت شخصی با او بود، اظهار کرد: «منظور رییس فدراسیون فوتبال از خصومت شخصی، نماینده‌ها و اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس نبود، بلکه منظور کفاشیان افرادی از اهالی فوتبال بودند که برای پاسخگویی به موضوعات فوتبال به کمیسیون آمدند. البته این حرف‌ها صحت ندارد، چون تمامی این افراد با نظر و هماهنگی رییس فدراسیون به کمیسیون آمدند و درباره ناپاکی‌های فوتبال صحبت کردند.»


نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد این مساله که عده‌ای بر این باورند که فساد در فوتبال وجود ندارد و چندین تخلف صورت گرفته باعث بوجود آمدن چنین شائبه‌هایی در فوتبال شده‌ است، گفت: «نظر کمیسیون، وجود فساد در فوتبال است، اما مسوولان فدراسیون فوتبال ادعا دارند که فسادی در فوتبال وجود ندارد و فقط در این رشته ورزشی تخلف صورت می‌گیرد. در حالی که همین تخلفات صورت گرفته، ضربه‌های شدیدی را به فوتبال وارد کرد و باید به این مسائل رسیدگی شود.»


افضلی فرد در خصوص برخورد نهادهای اجرایی با مفسدین در فوتبال خاطرنشان کرد: «کمیسیون اصل 90 اسامی افرادی را که فساد آنها در این زمینه مشخص شد را در اختیار قوه قضاییه قرار داده است. نحوه برخورد با این افراد، در اختیار نهادهای اجرایی است و باید منتظر برخورد سازمان‌های نظارتی با مفسدین در فوتبال باشیم. البته بعضی از مسائل به وزارت ورزش برمی‌گردد و مسوولان این وزارتخانه باید در این زمینه ورود پیدا کنند و با مفسدین برخورد لازم را داشته باشند.»


سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در رابطه با انتقادهای صورت گرفته برخی از مدیران باشگاه‌های خصوصی در مورد گزارش این کمیسیون افزود: «به دلیل اینکه اکثر باشگاه‌های لیگ برتری، دولتی هستند، محور گزارش بر روی این باشگاه‌ها بوده است اما بعضی از مسائل مانند مشکلات پایان خدمت بازیکنان فوتبال یا فرار مالیاتی برخی از اهالی فوتبال، فقط مختص باشگاه‌های دولتی نیست و باشگاه‌های خصوصی هم در این زمینه دخیل هستند. بعضی از دوستانی که این مطالب را بیان می‌کنند، قضاوت خوبی در این مورد انجام نمی‌دهند و بدون تحقیق و بررسی، مسائلی را مطرح می‌کنند.»


مسوولان فدراسیون به نحوی سفرهای خارج کشور را تنظیم کردند که در همه این سفرها خودشان حضور داشته باشند. در واقع به نوعی سفرهای فدراسیون فوتبال، در انحصار چند نفر بود

وی در رابطه با گزارش ارائه شده از سوی کمیسیون اصل 90 مبنی بر سفرهای زیاد مسوولان فدراسیون فوتبال و صحبت های کفاشیان که همه این سفرها را سفر کاری دانست، افزود: «منظور کمیسیون از سفرهای مسوولان فدراسیون فوتبال، تعداد سفرها نبود. طبق تحقیقاتی که کارشناسان کمیسیون انجام دادند، مشخص شد که رئیس فدراسیون فوتبال و دیگر مسئولان آن به نحوی سفرهای خارج کشور را تنظیم کردند که در همه این سفرها خودشان حضور داشته باشند. در واقع به نوعی سفرهای فدراسیون فوتبال، در انحصار چند نفر بود.»


سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در خصوص گزارش این کمیسیون در مورد یکی از برنامه‌های ورزشی تلویزیون که در شکل گیری فساد در فوتبال نقش داشته است و انتقادهای تهیه کننده برنامه نود به این مساله گفت: «در گزارش کمیسیون به یکی از برنامه‌های ورزشی تلویزیون اشاره شد و اسمی از برنامه خاصی نبرده شد. ما اصلا اسم برنامه خاصی را در گزارش نیاوردیم که بعضی از تهیه کنندگان در این مورد موضع گیری کردند.»


افضلی فرد در پایان در مورد این مساله که فساد در کدام قسمت فوتبال بیشتر از جاهای دیگر به چشم می‌خورد بیان کرد: «مجموعه فوتبال یک سیستم است که زیرمجموعه زیادی را شامل می‌شود. زیرمجموعه‌های فوتبال اعم از فدراسیون، بازیکنان، مدیران باشگاه‌ها، سرمربیان تیم‌ها و حتی رسانه‌ها هستند. زمانی که یکی از این عنصرها فاسد شود بقیه عناصر را فاسد می‌کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر