صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۴ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۰

انتشار ۲ مقاله رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لامرد در دانشنامه برنامه درسی

۲ مقاله از استاد تمام و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد پس از تائید هیئت‌داوران در دانشنامه ایرانی برنامه درسی به چاپ رسید.
کد خبر : 643720

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از لامرد، دو مقاله از سید احمد هاشمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد با عنوان‌های «پژوهش جستارنظر روزانه» و «پژوهش اسطوره‌شناسی» پس از تائید هیئت‌داوران در دانشنامه ایرانی برنامه درسی به چاپ رسید.




بیشتر بخوانید:


همکاری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در نگارش دانشنامه ایرانی برنامه درسی




این دو مقاله با نگرشی تحلیلی به‌منظور ارائه شیوه‌ای نو از پژوهش در برنامه‌ درسی و باهدف توسعه پژوهش‌های برنامه درسی نگارش شده است.


در مقاله «پژوهش جستار نظرورزانه» نویسنده با تبیین جایگاه جستارهای انجام‌شده در حوزه تعلیم و تربیت، برنامه درسی را نیازمند نظرورزی‌های عالمانه و ناقدانه صاحب‌نظران و دانشمندان این حوزه از علم می‌داند و اشاره می‌کند؛ برنامه درسی با ماهیت پویا و فعال خود همواره متأثر از اندیشه‌ها، نظرورزی‌ها و تحلیل‌های متفاوت اندیشمندان حوزه خود بوده است.


نظرورزی در برنامه‌ی درسی در شکل جستاری آن سابقه‌ای طولانی دارد و این موضوع مارا ناگزیر می‌سازد تا جستارنظرورزانه را به‌عنوان شکلی از پژوهش در برنامه‌ی درسی بپذیریم.


استاد تمام دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد در مقاله «پژوهش اسطوره‌شناسی» بیان می‌کند که اسطوره‌ها در طول تاریخ در جریان زندگی انسان‌ها نقشی زنده داشته‌اند؛ گاهی قوام‌بخش اجتماع بوده‌اند و گاهی از دل آنها، انقلاب‌هایی روییده‌اند که سرتاسر زندگی انسان‌ها را درگیر خودساخته‌اند و در این رهگذر برنامه درسی، قصه‌ها، حکایت‌ها، امیدها، آرزوها و امیال نشئت گرفته از اسطوره‌های مردم را برای آنان بازخوانی می‌کند و به دنبال ساخت برنامه‌ی درسی‌ای هستی‌بخش، هویت‌بخش و فرهنگ‌ساز است.


به گزارش آنا، دانشنامه ایرانی برنامه‌ درسی به‌عنوان مرجعی از نظریات و آرای متفکران و اندیشمندان ایرانی برنامه‌ درسی است که می‌تواند مورد استناد پژوهشگران این حوزه قرار گیرد.


انتهای پیام/۴۱۱۷/


انتهای پیام/

ارسال نظر