صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۰۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۳

واکنش جان کری به افشاگری نتانیاهو علیه ایران در کنگره

وزیر امورخارجه آمریکا به تهدید نتانیاهو درباره افشای جزئیات مذاکرات هسته‌ای گروه 5+1 با ایران واکنش نشان داد.
کد خبر : 6431

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از خبرگزاری فرانسه، «جان کری» وزیر امورخارجه آمریکا امروز دوشنبه نسبت به افشای جزئیات مذاکرات هسته‌ای به وسیله «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل هشدار داد.


براساس این گزارش، «کری» در نشستی خبری در ژنو با اظهار نگرانی نسبت به امکان افشای جزئیات مذاکرات هسته‌ای با ایران در روزهای آینده گفت: دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران سخت است.


وی بدون اینکه نامی از «نتانیاهو» که اکنون در واشنگتن حضور دارد ببرد، نسبت به تهدیدات وی هشدار داد.


کری در این کنفرانس خبری درباره مذاکرات هسته‌ای ایران بار دیگر بر «صلح‌آمیز ماندن» برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد و افزود باید اطمینان حاصل شود چهار مسیر دست‌یابی ایران به سلاح‌های اتمی مسدود می‌شود.


وی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری بدون اسم بردن از رژیم صهیونیستی و در اظهاراتی که ظاهراً به گزارش‌های هفته‌های اخیر درباره احتمال درز اخبار مذاکرات به بیرون توسط منابع صهیونیستی مربوط بود، گفت: «آمریکا از گزارش‌ها درباره افشای گزینشی جزئیات اخبار مذاکرات ایران نگران است.»


وزیر امور خارجه آمریکا همچنین با تکرار اظهارات روزهای گذشته خود گفت تضمینی نیست که ایران و گروه 1+5 به توافق نهایی برسند. وی افزود تنها یک توافق جامع خوب خواهد توانست این موضوع (توافق) را محقق می‌کند.


کری با بیان اینکه در مذاکرات درباره هیچ چیز توافق نشده گفت حتی توافق نسبی هم حاصل نشده و افزود هر کس چیزی غیر از این بگوید، بی‌اطلاع است.


وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در اظهاراتی که اشاره به اختلافات ادعایی در روابط بین واشنگتن و تل‌آویو در روزهای گذشته داشت، گفت امنیت اسرائیل اولویت اصلی ما در مذاکرات هسته‌ای است. وزیر خارجه آمریکا عدم توافق را بهتر از چیزی دانست که به زعم وی «توافق بد» است و ادامه داد توافق خوب به نفع همه از جمله اسرائیل است.


کری به رغم اشاره به پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکرات هسته‌ای گفت هنوز برای رسیدن به توافق نهایی راهی طولانی در پیش است.


وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «ما می‌خواهیم ببینیم آیا ایران می‌تواند تصمیمات سخت بگیرد یا خیر.» آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 هفته گذشته در حالی به پایان رسید که دیپلمات‌های ارشد دو طرف از حصول برخی پیشرفت‌ها در این رایزنی‌ها خبر دادند. این گفت‌وگوها برای حل و فصل ادعاهای کشورهای غربی به رهبری آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران انجام می‌شود. این کشورها ایران را به تلاش برای ساخت تسلیحات اتمی متهم می‌کنند اما تهران همواره این ادعاها را رد کرده است.


کری با متهم کردن ایران به برنامه‌‌ای که باعث ایجاد «سوالاتی» شده گفت ایران باید به این سوالات پاسخ داده و به دنیا اطمینان بدهد که برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز آنها قابل راستی‌آزمایی است. وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد دانش موجود درباره برنامه هسته‌ای در ایران را نمی‌توان با بمباران از بین برد.


به گزارش آنا، منبعی نزدیک به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل امروز دوشنبه گفت: به‌زودی «نتانیاهو» جزئیات جدیدی درباره توافق برسر پرونده هسته‌ای ایران با آمریکا و غرب را افشا می‌کند.


منبع مذکور که به دلیل نداشتن اجازه برای مصاحبه رسمی نخواست نامش فاش شود، افزود: اسرائیل اطلاعات جدیدی به دست آورده است و بر مبنای آن می‌تواند نتیجه مذاکرات را ترسیم کند. نخست‌وزیر اسرائیل به کنگره آمریکا می‌رود تا درباره «توافق بد هسته‌ای» شرح آن چیزی را بدهد که نمایندگان آمریکایی نمی‌دانند.


نخست‌وزیر اسرائیل فردا (سه‌شنبه) در جمع نمایندگان کنگره آمریکا سخنرانی می‌کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر