صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۳:۵۶ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
بررسی چالش‌های شهری ؛

آیا دوربین‌های ثبت تخلف در پیشگیری از وقوع حوادث نقش دارند؟/ آیا مسئولان راهداری کشور به وعده‌هایشان عمل می‌کنند؟

کمبود و نقص سیستم دوربین‌های ثبت تخلف در جاده‌ها یکی از مواردی است که موجب تخلف و تصادف می‌شود.
کد خبر : 642627

گروه جامعه خبرگزاری آنا، میثم نامنی؛ ایران، کشوری با ۳۷ میلیون وسیله نقلیه، ۴۴ میلیون راننده و بیش از ۲۳۳ هزار کیلومتر راه است که در برخی ماه‌های آن به طور متوسط بین ۳۵ تا۶۰ فوتی در اثر تصادف یا حوادث رانندگی وجود دارد و به ازای هر نفر فوتی که در هر ساعت نزدیک به ۲ نفر است، ۲۰ تا ۲۵ نفر مجروح می‌شوند و این روزها برای ترددهای بین شهری و هرگونه سفر باید از راه‌های جاده‌ای و بزرگراهی متفاوت عبور کرد تا به مقصد رسید.


مشکلاتی نظیر روکش نامناسب آسفالت، نقص سیستم روشنایی، نقص دوربین‌های کنترل سرعت و... دارند، در چند ماه گذشته موجب مرتفع شدن مشکلات راه‌ها وجاده‌ها شده است. با توجه به این‌که در روزهایی از سال شاهد سیل عظیم مردم به شهرهای متفاوت به منظور سفر هستیم اما در این میان برخی جاده‌های کشور از بین ۲۳۳ هزار کیلومتر راه‌های کشور و هزار و ۱۴۷ شهر، از تردد بیشتر و بالاتری برخوردار هستند.


کدام محورها تردد بیشتری نسبت به سایر محورها دارند؟


طبق آمار محورهایی نظیر هراز، چالوس، فیروزکوه، آزادراه تهران_شمال، قزوین_رشت و... در برخی ماه‌های سال از ترددها و حوادث بیشتری برخوردار هستند و اگر بخواهیم اشاره‌ای به تردد مسافران نوروزی در سال گذشته داشته باشیم، می‌توانیم به اظهارات عباسعلی نجفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران استناد کنیم که می‌گوید: «در طرح نوروزی سال گذشته، یعنی از ۲۰ اسفند ماه تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ بیش از ۴۴ میلیون تردد از انواع وسایل نقلیه در محورهای بین شهری توسط سامانه‌های ترددشمار بر خط استان به ثبت رسیده و میانگین تردد روزانه نزدیک به ۱.۷ میلیون تردد بوده و این میزان تردد در مقایسه با سال ۹۹ بیش از ۱۲۰ درصدی رشد داشته است.»


اما همانطور که گفته شد برخی محورها مانند جاده‌های شمالی که از میزان تردد بالایی برخوردار هستند، از معضلات متفاوتی نظیر نقص سیستم و دوربین‌های کنترل ترافیک هوشمند رنج می‌برند و در همین راستا سرهنگ ایرج کهریزی درباره وضعیت دوربین‌های ترافیکی محورهای شرق استان تهران به خبرنگار آنا می‌گوید: «ما ۲ نوع دوربین؛ نظارت ترافیکی و ثبت تخلف سرعت داریم و در روزهای برفی سرعت‌ وسایل نقلیه کاهش پیدا می‌کنند و ثبت تخلف سرعت زیاد نیست، اما به صورت کلی دوربین‌ها نقش بسیار مهمی در کاهش تصادفات دارند.»


کمبود دوربین‌های ترافیکی در محورهای شرق استان تهران


رئیس پلیس راه شرق استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر دوربین‌های محورها به اندازه کافی است؟ ادامه می‌دهد: «در حال حاضر کمبود دوربین داریم و زمانی می‌توانیم بگوییم مشکلی وجود ندارد که تمام محورها به دوربین مجهز شوند و ما باید به سمت هوشمندسازی رویم. سازمان راهداری دوربین‌هایی را نصب کرده، اما کفایت نمی‌کند و در حال حاضر کمبود سیستم هوشمند و دوربین داریم.»




بیشتر بخوانید:


ایمن‌سازی بزرگراه بسیج توسط پلیس راهور / برنامه‌های پلیس برای ایمن‌سازی معابر شهر تهران


دستگیری ۶۰۱ متهم در طرح رعد/ گشت‌های ۱۱۰ دوبرابر افزایش یافت


بزرگراه مرگ، عنوانی برای بزرگ‌راه آزادگان/ وقتی چشم‌های مسئولان به روی مشکلات بسته می‌شود




البته محورهای شمالی شرق استان تهران تنها بخشی از محورهای شمالی کشور است و به جز بخشی از محور هراز، فیروزکوه و دماوند، مابقی در حوزه استحفاظی پلیس راه استان مازندران است و در همین راستا سرهنگ یدالله جهان‌تاب در پاسخ به این سوال که چه مشکلاتی در زمینه نصب دوربین‌های ترافیکی در محورهای شمالی وجود دارد، به خبرنگار آنا می‌گوید: «در محور هراز از نظر دوربین‌های ترافیکی و ثبت سرعت مشکلی نداریم و اما محور سوادکوه و کندوان مشکلاتی در زمینه دوربین‌های ثبت سرعت و کنترل ترافیک وجود دارد که در این زمینه راهداری قول داده نسبت به نصب این دوربین‌ها قبل از نوروز ۱۴۰۱ اقدام کند.»


دوربین‌های کنترل سرعت چه تاثیری در تخلفات رانندگی دارند؟


رئیس پلیس راه استان مازندران درباره تاثیر دوربین‌های ترافیکی در کاهش حوادث و تخلفات رانندگی می‌گوید: «دوربین‌های ترافیکی در تصادفات، مدیریت ترافیک و مدیریت سرعت نقش مهمی دارند و این کار علاوه بر اینکه موجب عدم تخلف رانندگان وسایل نقلیه می‌شود، در نتیجه کاهش تصادفات و حوادث رانندگی را در پی دارد.»


البته موضوع دوربین تنها بخشی از مشکلات جاده‌ای کشور است که می‌تواند از بروز تصادفات جلوگیری کند، چراکه هموطنان در نقاطی که دوربین‌های کنترل سرعت وجود داشته باشد، اقدام به تخلف نمی‌کنند و همین جلوگیری از تخلفات حادثه ساز به واسطه حضور دوربین، می‌تواند در کاهش تصادفات نقش جدی داشته باشد. همچنین در بسیاری از نقاط جاده‌ای و شهری ما نقاط حادثه خیز وجود دارد و طبق گفته سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی کشور؛ ‌ «۵ هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه خیز در معابر و جاده‌های ما وجود دارد که از این تعداد ۳۲۰۰ مورد آن مربوط به جاده‌هاست و باید وزارت راه نسبت به ایمن سازی و رفع معایب آن اقدام کند و ۲ هزار نقطه نیز مربوط به شهرداری‌هاست که باید شهرداری‌ها آن را اصلاح کنند.»


بهتر است در نظر داشته باشید که طبق گفته سردار هادیانفر، به ازای هر جانباخته در تصادفات، ۵.۴ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌شود و بیمه‌ها سالانه بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان خسارت در خصوص تصادفات پرداخت می‌کنند که در کنار این خسارت‌های مادی، خسارت معنوی ناشی از تصادفات بسیار سنگین‌تر و جبران ناپذیر است.


حال باتوجه به این امر، می‌طلبد که هموطنان قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را در حین سفر و رانندگی رعایت کنند و تا از وقوع هرگونه حادثه‌ای جلوگیری شود، همچنین جدا از رعایت قوانین و مقررات، می‌طلبد که دستگاه‌های مسئول نیز نسبت به تجهیز کردن راه‌های سراسر کشور به تجهیزات ایمنی و ترافیکی نظیر نصب دوربین، ترمیم آسفالت محورها، رفع نقاط حادثه‌خیز و... به جهت پیشگیری از وقوع حوادث اقدام کنند.


انتهای پیام/۴۱۷۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر