بزرگراه مرگ، عنوانی برای بزرگراه آزادگان/ وقتی چشمهای مسئولان به روی مشکلات بسته میشود
گروه جامعه خبرگزاری آنا، میثم نامنی؛ آزادگان، بزرگراهی ۳۶.۵ کیلومتری که بهعنوان بلندترین بزرگراه شهر تهران نام گرفته و شمال غرب پایتخت را به جنوب شرق آن وصل میکند. بزرگراهی که از غرب تا تقاطع بزرگراه فتح ادامه دارد و بعد از آن با نام بزرگراه آیتالله مهدوی کنی، بهسمت شمال ادامه دارد و از جنوب شرق به سهراه افسریه ختم میشود.
آزادگان با توجه به موقعیت جغرافیایی و محل قرارگیری استراتژیک، به یکی از شاهراههای پایتخت تبدیل شده و همین امر موجب شده تا روزانه شاهد تردد تعداد زیادی از انواع و اقسام وسایل نقلیه از این بزرگراه باشیم. اما با توجه حجم بالای ترددها و ضعفهای ساختاری، حوادث گوناگونی به صورت روزانه در آن اتفاق میافتد. از برخورد وسایل نقلیه با عابران پیاده به خاطر نبود پل عابر مناسب تا تصادفهای زنجیرهای و واژگونی تریلر، همگی دست به دست هم میدهند تا ضعفهای ساختاری این بزرگراه بیشتر نمود پیدا کند.
پرحادثهترین بزرگراههای پایتخت کدامند؟
در همین راستا سرهنگ مصطفی زینیوند مقدم، رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره حادثهخیزترین بزرگراههای شهر تهران به خبرنگار آنا میگوید: «بزرگراههای آزادگان، شهید یاسینی، شهید زینالدین و امام رضا(ع) جزو پرحادثهترین بزرگراههای پایتخت هستند.»
حال طبق گفته پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ مشخص شد که آزادگان جزو ۴ بزرگراه پرخطر و پرحادثه شهر تهران است و دلایل مختلفی نظیر عبور عابران پیاده از عرض محور به جای استفاده از پلهای عابر و نور کم و در برخی مناطق عدم روشنایی و دیگر مشکلات موجبات نارضایتی هموطنان و تعدد آمار تصادفات را فراهم کرده است. نواقصی که موجب شده تا عبور و مرور در این بزرگراه ایمن نباشد.
بزرگراه آزادگان چه نواقصی دارد؟
اگر بخواهیم نگاهی به برخی مشکلات این بزرگراه حادثهخیز داشته باشیم، میتوانیم به وضعیت نامناسب گاردریلها، نقص در تابلو و علائم به ویژه تابلوهای هدایت مسیر، نقص در روکش آسفالت و همچنین عدم روشنایی کافی این بزرگراه اشارهای داشته باشیم که خوشبختانه در چند وقت اخیر گاردریلهای میانی بزرگراه با نیوجرسی تعویض شد و با این کار حداقل وسایل نقلیه لاین مخالف وارد محور مقابل نمیشوند.
البته زیرسازی و روسازی نامناسب آسفالت مشکل دیگری است که بلندترین بزرگراه پایتخت را دربرگرفته و با توجه به حجم بالای تردد شبانهروزی وسایل نقلیه بهویژه خودروهای سنگین از آن، شاهد چالههایی با حفرههای متعدد هستیم که وضعیت را برای هموطنانی که قصد عبور از این محور دارند سخت کرده و همین امر نیز موجبات تصادف در بزرگراه را ایجاد میکند.
آزادگان در کجای جدول تصادفات قرار دارد؟
در همین راستا سرهنگ احسان مومنی، رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در پاسخ به این سوال که بیشترین آمار تصادفات مربوط به کدام بزرگراه است؟ به خبرنگار آنا میگوید: «بزرگراه آزادگان به دلیل کمربندی بودن، مسیر طولانی دارد و با توجه به مشکلاتی که دارد بالاترین آمار تصادفات مربوط به بزرگراهها را به خود اختصاص داده است.»
وی با اشاره به تردد بالای وسایل نقلیه از این محور، میگوید: «بسیاری از وسایل نقلیه بهویژه کامیونها در تمامی ساعات شبانهروز از این محور تردد میکنند امکان بروز برخی مشکلات نظیر خوابآلودگی و... برای وسایل نقلیه سنگین وجود دارد و در چند روز گذشته نیز واژگونی یک دستگاه تریلر را شاهد بودیم که به دلیل خوابآلودگی راننده حادثه ایجاد شد.»
البته گفتنی است علاوه بر اینکه تعداد پلهای عابر پیاده موجود در این بزرگراه برای استفاده عابران پیاده کافی نیست، حتی پلهای موجود جهت عبور از عرض بزرگراه نیز ایمن نیستند و در همین راستا سرهنگ مصطفی زینیوند مقدم، رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره مشکلات دیگر این بزرگراه به خبرنگار آنا میگوید: «با توجه به کمربندی بودن بزرگراه آزادگان، روزانه شاهد حجم بالای تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین از این محور هستیم و عمده مشکل ما پیوسته نبودن کندروها است و وسایل نقلیه را نمیتوانیم تفکیک کنیم.»
نقص سیستم روشنایی، موضوعی که باید در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ضعف سیستم روشنایی این بزرگراه میگوید: «در مسیر غرب به شرق بزرگراه آزادگان در حد فاصل پل فتح تا پل شهید کاظمی، مشکل سیستم روشنایی در لاین کندرو این محور داریم که اختلافاتی بین شهرداری منطقه و اداره برق چهاردانگه وجود دارد و پیگیر رفع این مشکل هستیم.»
بیشتر بخوانید:
ایمنسازی بزرگراه بسیج توسط پلیس راهور / برنامههای پلیس برای ایمنسازی معابر شهر تهران
دستگیری ۶۰۱ متهم در طرح رعد/ گشتهای ۱۱۰ دوبرابر افزایش یافت
مراقب سامانه جعلی ثبت نام واکسیناسیون باشید
زینیوند مقدم با اشاره به اختلاف سطحهای موجود در بزرگراه آزادگان میگوید: «به دلیل این اختلاف سطحها و تغییر مسیرهای ناگهانی که توسط برخی رانندگان وسایل نقلیه انجام میشود، امکان وقوع حادثه وجود دارد. یکی دیگر از مشکلات موجود در این بزرگراه احداث نشدن برخی پهلوگاههای اضطراری در محور است که البته در چند وقت اخیر تعدادی پهلوگاه اضطراری در محور احداث شده است.»
عبور از عرض بزرگراه، موضوعی که در آزادگان جدی گرفته نشده
رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به برخی کاربریهای موجود در اطراف این بزرگراه، ادامه میدهد: «مشکل عمده ما موضوع کاربریهای اطراف بزرگراه است که این امر باعث شده برخی عابران پیاده از عرض بزرگراه تردد کنند. به عنوان مثال در برخی محدودهها مانند خلازیر، پل آیتالله سعیدی و ... این کاربریها وجود دارند و چون طرفین بزرگراه کاربری وجود دارد، عابران از عرض بزرگراه عبور میکنند.»
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نبود پلهای عابر پیاده در این محور میگوید: «یکی دیگر از مشکلات موجود موضوع برخی پلهای عابر پیاده است که یا نردههای آنها به سرقت رفته و یا نواقصی دارند و عابران به دلیل مشکلاتی که این پلها دارند، رغبتی برای تردد از روی پل ندارند و برخی از آنها ترجیح به عبور از عرض خیابان دارند.»
چه اقداماتی برای ایمن سازی این بزرگراه صورت گرفته؟
زینیوند مقدم درباره اقداماتی که به منظور ایمنسازی محور صورت گرفته، میگوید: «در چند وقت اخیر موضوع جداسازی محور و تعویض گاردریل با نیوجرسی را داشتیم که یکی از اقدامات شاخص بود و این کار باید برای لاین کندرو نیز انجام شود و به جای گاردریلهای موجود در کندرو، نیوجرسی نصب شود.»
رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ادامه میدهد: «همچنین در برخی محدودههای این محور آشکارسازیهای خوبی صورت گرفته و برخی علائم و شبرنگها بر روی موانع نصب شده تا دید رانندگان وسایل نقلیه بهتر شود.»
وی در پاسخ به این سوال که چرا در بزرگراه آزادگان برخی نواقص مانند تابلوهای هدایت مسیر وجود دارد، میگوید: «یکی از مشکلات دیگر این محور موضوع تابلوهای هدایت مسیر است، چراکه ممکن است برخی رانندگان عبوری به این مسیرها آشنایی نداشته باشند و در برخی از نقاط این محور یا خلع وجود دارد و یا تابلوها به سرقت رفتهاند. در زمینه سیستم دوربینهای کنترل سرعت نیز مشکلاتی وجود دارد که باید نسبت به اورهال کردن آنها، هرچه زودتر اقدام شود.»
اما بشنویم از برنامههای فرمانده انتظامی پایتخت برای رفع مشکلات آزادگان
سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره برنامههای موجود برای رفع مشکلات آزادگان به خبرنگار آنا میگوید: «با توجه به اینکه این بزرگراه به نوعی کمربندی تهران است، باید برخی تسهیلات و المانهای ترافیکی آن کامل شود و محور را باید بازسازی و سالمسازی کرد. همچنین باید موضوع نقص سیستم روشنایی این محور برطرف شود و پلیس آنچه وظیفه دارد را انجام میدهد.»
وی ادامه میدهد: «ما یک منطقه راهنمایی و رانندگی را برای این محل پیشبینی کردهایم و بعد از اتفاقی که در چند روز گذشته رخ داد، بلافاصله تیم ویژهای را مامور کردم و در کمتر از ۴۸ ساعت سارقان پیچهای تیرهای برق را که از معتادان متجاهر به همراه یک مالخر بودند دستگیر کردیم.»
فرمانده انتظامی تهران بزرگ میگوید: «پلیس هم در بحث امنیتی و هم در بحث ترافیکی به صورت کامل این محدوده را تحت پوشش و کنترل خود قرار داده، اما باید بسترها، المانهای ترافیکی، خطکشیها، سیستم روشنایی و ... محور درست شود و زمانی که این نواقص برطرف شود، کمک بزرگی به پلیس خواهد شد تا بتوانیم حوادث و سوانح این بزرگراه را کاهش دهیم.»
نقاط حادثهخیز پایتخت در چه وضعیتی است؟
رحیمی با بیان اینکه تمام نقاط حادثهخیز شناسایی شدهاند میگوید: «نقاط حادثه خیز در شورای ترافیک مورد بحث قرار گرفته و به شهرداری اعلام شده و در حال حاضر از سوی شهرداری تلاشهایی به جهت رفع ضعفهای نقاط حادثه خیز صورت گرفته است.»
حال با توجه به موارد گفته شده، میطلبد که سازمانهای مربوطه نظیر شهرداری تهران هرچه زودتر به جهت رفع این مشکلات بزرگراه آزادگان پای کار آیند تا در آینده شاهد کاهش تصادفات این محور بزرگراهی در شهر تهران باشیم. چراکه روزانه تعداد زیادی تصادف در این محور به خاطر ضعفهای موجود و برخی بیدقتیهای رانندگان وسایل نقلیه صورت میگیرد.
انتهای پیام/۴۱۷۲/پ
انتهای پیام/