کمبود نوازنده «هارپ» در هنرستانهای موسیقی و دانشگاهها حس میشود/ ۳۵ سال در ارکستر سمفونیک بودم اما تا امسال به جشنواره فجر دعوت نشدم
به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی و هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، آذرنوش صدر سالک، موسیقیدان، نوازنده چنگ و تنها نوازنده ساز هارپ در ارکستر سمفونیک تهران است. صدر سالک در ۱۰ سالگی آموختن ساز پیانو و در ۱۲ سالگی نوازندگی ساز چنگ کرد. وی از سال ۱۳۵۷ به ارکستر سمفونیک تهران به رهبری فرهاد مشکات راه یافت و تا زمان بازنشستگی در این ارکستر مشغول فعالیت بود و پس از آن نیز بهصورت مهمان با آنها همکاری داشته است. وی در سال ۱۳۵۷ با مجید انتظامی ازدواج کرد و بهعنوان دستیار آهنگساز و نوازنده در آثار او همکاری داشته است. این موزیسین از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۶ رئیس هنرستان موسیقی ملی دختران بود و در سال ۱۳۹۲ مدرک درجه یک هنری را از شورای ارزشیابی آثار هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.
وی در بسیاری از آلبومهای موسیقی سمفونیک و موسیقی فیلم بهعنوان نوازنده چنگ فعالیت داشته که به آلبوم موسیقی سوئیت سمفونی انقلاب، آلبوم موسیقی سمفونی کارون، آلبوم موسیقی سمفونی ایثار و... اشاره کرد.
در بخشی از مراسم اختتامیه سیوهفتمین جشنواره موسیقی فجر با حضور مجید انتظامی، موسیقیدان، محمد الهیاری، رئیس جشنواره و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور هنری از سه چهره پیشکسوت موسیقی تقدیر به عمل آمد. آذرنوش صدرسالک نوازنده «هارپ» از کسانی بود که مورد تقدیر قرار گرفت. به همین مناسبت با او گفتوگوی کوتاهی داشتهایم که در ادامه از نظر میگذرانید.
کمبود ساز هارپ در هنرستانها و دانشگاهها
صدرسالک درباره نوازندگی ساز هارپ گفت: متأسفانه کمبود این ساز در هنرستان و دانشگاهها حس میشود. به همین دلیل من بعد از بازنشستگی بهصورت حرفهای آنرا تعلیم میدهم تا بعد از من جانشینی برای آن وجود داشته باشد. این راه را تا زمانیکه بتوانم ادامه خواهم داد. البته هر هنرجویی هم که سراغ ساز هارپ میآید، صد درصد نوازنده نمیشود. ممکن است از ۲۰ تا ۳۰ هنرجو نهایتاً یک یا دو نفر نوازنده حرفهای شوند. به هر صورت من سعی و تلاش خودم را میکنم.
وی افزود: موسیقی باید در وجود و ذات شخص باشد، بعد از آن پشتکار و تلاش بسیار میخواهد که متأسفانه در نسل جوان این خصوصیت کمتر دیده میشود و همانند نسل گذشته نیستند. من برای فراگیری ساز روزی ۸ یا ۹ ساعت تمرین میکردم. در کنار اینکه استعداد موسیقی باید در ذات هنرجو وجود داشته باشد، سعی، کوشش و تلاش هم لازم است، این موارد با هم ادغام میشود و در نهایت یک نوازنده خوب حاصل میشود.
بیشتر بخوانید:
- برگزیدگان جشنواره موسیقی فجر معرفی شدند/ تقدیر از ۳موسیقیدان پیشکسوت در تالار وحدت
- انصاف داشته باشید و خطای یک فرد را به همه هنرمندان تسری ندهید/دغدغه جامعه ایمانی برای ما مهم است
- عبور جشنواره موسیقی فجر از ایستگاه سیوهفتم زیر سایه کرونا/ هنرمندان و آثار شاخص باز هم غایب بودند
سیوهفتمین جشنواره موسیقی فجر اولین حضورم بود
این موزیسین ایرانی درباره اینکه برگزاری جشنوارههای موسیقی میتواند در ارتقای سطح موسیقی مؤثر باشد، اظهار کرد: من ۳۵ سال در ارکستر سمفونیک فعالیت کردم اما هیچوقت از من دعوت نشد که در جشنواره حضور داشته باشم. سیوهفتمین جشنواره موسیقی فجر اولین بار بود که من در آن حضور پیدا کردم و برایم بزرگداشت برگزار شد. به همین دلیل هیچ اطلاعی از جشنواره موسیقی ندارم تا اظهار نظری کنم.
صدرسالک درباره اینکه متاسفانه خیلی از هنرمندان و اساتید حوزه موسیقی برای شرکت در جشنوارههای موسیقی باید بلیت تهیه کنند، بیان کرد: در هر صورت شاهد این اتفاق هستیم. برای من اهمیتی ندارد اما در آینده بهتر است از هنرمندانی که سالها در این عرصه داشتهاند به شکلی که در شأن آنهاست، دعوت به عمل آید.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از پدر و مادرم تشکر میکنم که اهل هنر و ادب بودند و این راه را برای من انتخاب کردند تا آن را به انتها برسانم. از همسرم مجید انتظامی تشکر میکنم که همیشه یار و یاورم بود، اگر برای من بزرگداشت برگزار کردهاند، مدیون ایشان هستم زیرا که این پشتکار را به من داد. از فرزندانم سروش و گلنوش سپاسگزارم که با صبر و شکیبایی من را تحمل کردند تا بتوانم به اهدافم برسم.
انتهای پیام/۱۱۰/پ
انتهای پیام/