صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۴۷ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۳
معاون سازمان ملی استاندارد مطرح کرد

امکان جبران خسارت مردمی با آگاهی از استانداردهای اجباری کشور

معاون سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه در حال حاضر ۲ هزار استاندارد اجباری در کشور وجود دارد، گفت: اگر مردم از کالاهای مشمول استانداردهای اجباری آگاهی داشته باشند، می‌توانند در صورت ایجاد مخاطره با مصرف کالا‌ها به موسسه استاندارد و مراجع قضائی شکایت و جبران خسارت را مطالبه کنند.
کد خبر : 6419

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، کلانتر معتمدی در نهمین کنفرانس ملی کیفیت و بهره وری فراهم کردن دستورالعمل‌های اجباری و پیش بینی نیروهای لازم برای نمونه برداری از کارخانجات را از جمله وظایف سازمان ملی استاندارد عنوان کرد و افزود: در هر کشوری سازمان ملی استاندارد برای تدوین استانداردهای ملی وجود دارد که در ایران نیز تا کنون ۹ هزار استاندارد تدوین شده است.


وی تصریح کرد: از میان این استانداردهای تدوین شده برخی به دلایل ایمنی، مسائل بهداشتی و اقتصادی یا تقاضای شرکت‌های مختلف به استانداردهای اجباری تبدیل و مشمول قانون ماده ۹ سازمان ملی استاندارد شده‌اند.


معتمدی اضافه کرد: بر اساس این ماده قانونی هر‌گاه کالایی مشمول استاندارد اجباری شود، تولید توزیع و فروش آن پایین‌تر از کیفیت استاندارد و بدون علامت استاندارد ممنوع خواهد بود.


رئیس سابق سازمان تایید صلاحیت ایران اظهار کرد: شورای عالی استاندارد متشکل از ۱۲ وزیر و ۲۱ عضو، توانمندی کشور در تولید کالاهای استاندارد را بررسی و در مرحله بعد اجرای استاندارد‌ها را مطرح می‌کنند.


وی تاکید کرد: استانداردهای اجباری باید شش ماه قبل از اجرا به کارخانه‌ها اعلام شوند تا واحد‌ها زمان کافی برای تطابق تولید خود با استاندارد‌ها را داشته باشند.


او تاکید کرد: تنها در یک ماشین کمباین ۱۲ هزار قطعه وجود دارد که برای استاندارد بودن این وسیله باید تمامی قطعات بررسی و کنترل شوند، بنابراین اجباری شدن استاندارد قطعات می‌تواند به کنترل واردات و همچنین تحت کنترل قرار گرفتن تولید کنندگان قطعات منجر شود.


وی با تاکید بر اینکه در صورت ارتقای کیفیت در کشور‌ها، استانداردهای اجباری خود به خود محو و جایگاه خود را به استانداردهای کارخانه‌ای خواهند داد، گفت: در کوبا صد در صد استاندارد‌ها اجباری بوده و علت آن نیز عدم توان مالی تولید تمامی کالا‌ها به صورت استاندارد عنوان می‌شود تا با اجباری بودن برخی استاندارد‌ها حداقل‌های تولید رعایت شود.


معتمدی خاطر نشان کرد: در کشورهای جهان سوم، دولت‌ها به علت نبود رقابت قابل توجه میان بخش تولید به اجباری کردن استاندارد‌ها وادار می‌شوند و این امر تا زمانی که رقابت به تولید کالاهای استاندارد منجر شود، ادامه خواهد داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر