صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۳۳ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
دانشجو، مهارت، اشتغال(۶۷)/ آگاه در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

تحقق اشتغال دانش‌آموزان با هدفمندی آموزش‌های مهارتی/ هنرستان تربیت بدنی پسرانه مهر ۱۴۰۱ راه‌اندازی می‌شود

راه‌اندازی هنرستان تربیت بدنی پسرانه در مهر ۱۴۰۱معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم اظهار کرد: رشد استعدادها و آینده اشتغال دانش‌آموزان با هدفمندی آموزش‌ها و فراهم‌سازی بسترهای لازم و نوع مهارت با توجه به رده سنی آنان محقق می‌شود.
کد خبر : 641627

گروه  استان‌های خبرگزاری آنا؛ دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.


خرداد ۱۴۰۰ «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به‌تفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و... است.




بیشتر بخوانید:


از تقویت دانش‌های مهارتی تا ارتقای کیفیت مدیریت


رفع شکاف بین کارگر و مهندس با تربیت تکنسین‌های ماهر


«دانشگاه کارآفرین» تک‌جاده مسیر توسعه و اقتصاد پایدار




واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آیین‌نامه (اینجا بخوانید) و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی می‌شوند و آموزشکده‌های فنی‌حرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده می‌گیرند.


معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجرایی‌کردن مصوبه شورای دانشگاه(نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی) علاوه‌ بر ظرفیت‌های سایر بخش‌های دانشگاه، آموزشکده‌های سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل می‌شوند و متولی اصلی اجرای آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی منتقل می‌شوند.



خبرنگار خبرگزاری آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکده‌ها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگو کرده است که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفت‌وگو با فاطمه آگاه معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم را می‌خوانیم.


کاهش هزینه‌های آموزشی و خدماتی با رشته‌های کاردانی


آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای) و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


آگاه: اضافه شدن رشته‌های کاردانی عموماً فنی‌وحرفه‌ای، کشاورزی و ... که زیرمجموعه واحدهای سما (دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای سما) بودند به جمع رشته‌های واحدهای دانشگاهی به کاهش هزینه‌های آموزشی و خدماتی و ارتقای کیفیت آموزش این رشته بسیار کمک می‌کند.


تعریف مأموریت دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی به سمت آموزش‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت به عموم کارجویان و متقاضیان کسب مهارت مبتنی بر نیازهای منطقه‌ای و استانی و ... باعث می‌شود واحدهای دانشگاهی به‌صورت نظام‌مند با بسیج امکانات خود، باب مهمی برای ارتقای جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی و کسب درآمد از آموزش‌های مهارتی باز کنند.



آنا: آیا در واحد جهرم پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب کرده و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکده‌های سما مشغول به تحصیل هستند؟


آگاه: بله بر اساس تجمیع رشته‌های کاردانی در دانشکده مهارت و کارآفرینی، دانشجویان این رشته‌ها از مهر ۱۴۰۰ در این دانشکده مشغول به تحصیل شدند و با توجه به حمایت‌های سازمان مرکزی و تصویب رشته‌های کاردانی و مهارتی جدید، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم تلاش خود را برای جذب دانشجو در این رشته‌ها دوچندان کرده است و اکنون نزدیک به ۱۲۰ دانشجو در رشته‌های کاردانی مهارتی و با مجموع رشته‌های کاردانی واحد جهرم، بیش از ۳۵۰ نفر در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند.


آنا: طرح ادغام آموزشکده‌ها چه چالش‌هایی را برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت؟ چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ تا موفق شود.؟


آگاه: به نظر می‌رسد با توجه به اهداف نظام‌نامه آموزش فنی و حرفه‌ای و ساختار و سازمان‌دهی دانشکده مهارت و کارآفرینی، بتوان تلاش‌ها و فعالیت‌های این دانشکده را به سمت آموزش‌های کاربردی و عمومی و مهارتی کوتاه‌مدت و میان‌مدت سوق داد تا مؤثرتر بتواند ایفای نقش کند.


گسترش آموزش‌های مهارتی در سطح عموم جامعه و مراکز صنعتی و خدماتی و ... و جذب آموزش پذیران می‌تواند کمک قابل توجهی به ارتقای نقش دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه کند تا علاوه بر این، بسیاری از فضاهای آموزشی، تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی و استادان و کارشناسان دانشگاه به‌خوبی بسیج و به کار گرفته و باعث پویایی دانشگاه و درآمدزایی شوند.


راه‌اندازی هنرستان تربیت بدنی پسرانه در مهر ۱۴۰۱


آنا: اکنون از چه تعداد دانش‌آموز و دانشجو در سما برخوردارید و در مورد ظرفیت‌ها و امکانات دانشکده‌ مهارت و کارآفرینی و دیگر بخش‌های سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم توضیح دهید.


آگاه: مرکز سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم دارای مجتمع آموزشی دخترانه شامل پیش‌دبستانی و دبستان دخترانه، متوسطه اول و متوسطه دوم دخترانه و هنرستان تربیت‌بدنی دخترانه است و مدارس پسرانه نیز در مقطع پیش‌دبستانی و دبستان پسرانه فعال است. برای مهر ۱۴۰۱ نیز راه‌اندازی هنرستان تربیت‌ بدنی پسرانه در دست اقدام است.


اکنون آمار دانش‌آموزان مدارس سمای جهرم در مجموع بالغ‌بر ۶۰۰ نفر بوده و این در حالی است که آمار مدارس جهرم با وجود درخشش در سال‌های آغاز کار در سال ۹۷ به آمار کمتر از ۲۰۰ نفر رسیده بود.


آنا: چگونه این روند را به روند رو به رشد تغییر دادید؟


با توجه به قدمت رشته‌های کاردانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم و وجود امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی متناسب با رشته‌ها، فضای دانشگاهی بسیار خوبی در اختیار دانشجویان و دانشکده مهارت و کارآفرینی قرارگرفته است.آگاه: روند رو به رشد در سه سال اخیر با نگاه نو و آسیب‌شناسی علمی و همدلی و تلاش‌های مستمر مجموعه همکاران پرتلاش صورت پذیرفت و تحولات زیادی در تمام زمینه‌ها اعم از به‌کارگیری نیروی انسانی فعال، خلاق و خوش‌نام در حوزه تدریس و آموزش تمام مقاطع مدارس و عقد قرارداد با مدیران توانمند و شاخص، توجه به محیط و نقاشی و شاداب‌سازی فضای آموزشی مدارس و به‌روزرسانی امکانات با توجه به بستر مجازی تدریس انجام شد؛ البته شایسته است از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم در مسیر توسعه مجموعه‌های تحت نظر حوزه معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی و حمایت‌هایی مانند در اختیار نهادن تجهیزات دانشگاه و ساختمان‌ها، قدردانی کنیم؛ چراکه علاوه بر ساختمان سابق مجتمع آموزشی مدارس سما، دو ساختمان مطلوب یکی در راستای توسعه مدارس و دیگری استقرار دانشکده مهارت و کارآفرینی در اختیار مرکز سما قرارگرفت که از ظرفیت‌های مکانی و فضای آموزشی خوبی برخوردار است و یکی از این ساختمان‌ها دارای سالن آمفی‌تئاتر و سالن ورزشی بوده که در قیاس با سایر مدارس غیردولتی از امکانات چشمگیری برخوردار است.


آنا: دانشجویان آموزشکده سما که اکنون در دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم مشغول به تحصیل هستند، چند نفر است؟


آگاه: ۱۲۰ دانشجو در رشته‌های کاردانی مکانیک خودرو، معماری، حسابداری و عکاسی(فتوگرافیک) در دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد جهرم مشغول تحصیل‌ هستند و با مجموع رشته‌های کاردانی دانشگاه شامل الکتروتکنیک، نرم‌افزار کامپیوتر، عمران ، آموزش ابتدایی و تربیت‌بدنی به بیش از ۳۵۰ دانشجو می‌رسد، مجموع آمار دانشجویان دانشکده مهارت و کارآفرینی و آمار دانش‌آموزان شاغل در مدارس سما قریب به هزار دانش‌آموز و دانشجو می‌رسد.


با توجه به قدمت رشته‌های کاردانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم و وجود امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی متناسب با رشته‌ها، فضای دانشگاهی بسیار خوبی در اختیار دانشجویان و دانشکده مهارت و کارآفرینی قرارگرفته است.


آنا: اهداف نظام‌نامه نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟


آگاه: رشد خدمات و صنعت در جامعه باعث شده است نیاز به نیروی کار ماهر و کارآفرین برای صاحبان خدمات و صنایع و بسیاری مشاغل آزاد بسیار زیاد باشد، متأسفانه رشته‌ها و آموزش‌های دانشگاهی هم، مطابق نیازهای صنعت و خدمات نبوده و افراد ماهر، کاربلد و کارآفرین تربیت نمی‌کنند و آموزش نمی‌دهند؛ بنابراین این نظام‌نامه با درک این شرایط، می‌خواهد که ظرفیت‌ها و امکانات و نیروی انسانی واحدهای دانشگاهی بتوانند این نقیصه را در جامعه هدف کارجویان و متقاضیان کسب‌وکار و اشتغال و حتی شاغلان برطرف کند، این نیاز مهم در جامعه و تجدید ساختار دانشکده مهارت و کارآفرینی به این سمت و توجه به این نظام‌نامه، می‌تواند فرصت‌های خوبی برای ارتقای جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی و کسب درآمد و جذب دانشجو فراهم کند؛ البته اجرای نظام‌نامه نیازمند تلاش و مشارکت همه ارکان دانشگاه است.


آنا: آیا تفاهم‌نامه‌ای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقدشده است، این تفاهم‌نامه‌ها در چه راستایی است؟



آگاه: با توجه به اینکه در شروع کار دانشکده هستیم، اقدامات اولیه و صحبت‌های مقدماتی با اداره صنعت و معدن، مراکز صنعتی و خدماتی و اداره فنی و حرفه‌ای، جهاد کشاورزی و دیگر فعالان این حوزه آموزش‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت مهارتی در شهرستان جهرم آغاز شده است و تلاش می‌کنیم به مرحله عقد تفاهم‌نامه و همکاری عملی برسیم.


گسترش آموزش به عموم مردم، کارجویان و متقاضیان


آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دوره‌های کوتاه‌مدت نیز دیده‌شده است، منظور از این دوره‌ها چیست و آیا اقدامی کرده‌اید؟


آگاه: این دسته آموزش‌ها به‌صورت پراکنده سال‌ها در واحد دانشگاهی و توسط حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه و استادان و انجمن‌های علمی دانشجویان و ... با عنوان مهارت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی، کار با نرم‌افزارهای تخصصی رشته‌های مختلف، آشنایی با فعالیت‌ها و مهارت‌های بهداشتی و طبی و داروخانه، تعمیر تجهیزات و دستگاه‌های الکتریکی، الکترونیکی و مکانیکی برگزار می‌شده است.


آموزش‌های کوتاه‌مدت در زمینهٔ‌های متناسب با رشته‌های مهارتی و به‌منظور تقویت و مهارت‌افزایی دانشجویان در شرف فارغ‌التحصیلی در برخی رشته‌ها مانند رشته‌های عکاسی و معماری در دست اقدام است و بنا داریم با بسیج و سازمان‌دهی همه امکانات و تجربیات گذشته تحت پوشش دانشکده مهارت و کارآفرینی، تلاش خود را در این زمینه متنوع‌تر و عمومی‌تر کنیم و این آموزش‌ها فقط به طیف دانشجویان محدود نشود و به عموم مردم و کارجویان و متقاضیان گسترش دهیم.


آنا: فعالیت‌ مدارس سما در زمینهٔ مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی می‌کنید.




بیشتر بخوانید:


اجرای دوره‌های تولید قارچ، میناکاری و چرم‌دوزی در مدارس سما


مدرسه عالی مهارت «مکانیک خودرو» راه‌اندازی می‌شود


ورود مدرسه عالی مهارت به حوزه اقتصاد دیجیتال




آگاه: مهارت‌آموزی به‌صورت عمومی همواره در مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم وجود داشته است؛ اما با فراهم‌سازی بسترهای لازم و هدفمند کردن این آموزش‌ها و درنظرگرفتن نوع مهارت با توجه به رده سنی دانش‌آموزان، بی‌تردید در رشد استعدادها و آینده اشتغال دانش‌آموزان بسیار مؤثر و تأثیرگذار است.


با توجه به رویکردهای اخیر سازمان سما و نگاه‌های تازه به مهارت‌افزایی دانش‌آموزان در ساحت‌های مختلف و به‌صورت اصولی و بر اساس رده سنی، این تفاوت با سایر مدارس غیردولتی می‌تواند امتیاز بسیار خوبی برای جذب دانش‌آموز در مقاطع مختلف مدارس سما باشد و مدارس سما، پیشتاز مدارس مهارتی نیز خواهند بود.


آنا: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی می‌دانید؟


آگاه: حرکت سما در مسیر اهداف و برنامه‌های تعیین‌شده از بایدهای مهم این حوزه بوده و دوری و نادیده گرفتن ظرفیت‌ها و امکانات واحدهای دانشگاهی و موازی کاری اداری و خدماتی با دانشگاه از نبایدهای مهم حوزه سما است.


آنا: مأموریت مدارس عالی مهارت با مأموریت دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟ و آیا واحد جهرم مدرسه عالی مهارتی راه‌اندازی کرده است؟


آگاه: مدارس عالی مهارت و دانشکده‌ها کاملاً ازنظر هدف و منظور هم‌راستا و تکمیل‌کننده یکدیگرند و تداخل کاری ندارند.


راه‌اندازی مدارس عالی مهارتی در واحد دانشگاهی جهرم در دستور کار بوده و طرح اولیه پس از تأیید دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس برای تأیید نهایی به سازمان مرکزی دانشگاه ارسال شده است.


آنا: و کلام آخر ....


آگاه: توجه ویژه دانشکده مهارت و کارآفرینی به‌نظام‌نامه آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با بسیج همه امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه، همکاری تنگاتنگ با سایر حوزه‌های واحد دانشگاهی و بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و امکانات آن‌ها، جلب مشارکت استادان به همکاری بیشتر با دانشکده، توجه ویژه به دوره‌های آموزش‌های کوتاه‌مدت و راه‌اندازی مدارس عالی مهارت که همگی باید اصولی و هدفمند صورت پذیرد از جمله نکات مهم است.


به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزش‌های مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفه‌ای کلاسیک شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکده‌ها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی شکل می‌گیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راه‌اندازی دریافت کرده‌اند. (بیشتر بخوانید).


انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر