صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۰ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
روایتی از اعتماد شهروندان به افراد بی‌نام‌و نشان؛

پارکبانی عنوانی برای گرفتن پول زور از مردم/ آیا پارکبان‌های سطح شهر مجوز فعالیت دارند؟

باتوجه به ممنوعیت فعالیت پارکبان‌ها در سطح شهر تهران متاسفانه این روزها شاهد فعالیت آن‌ها هستیم و این درحالی است که هیچ برخوردی هم با آنها نمی‌شود.
کد خبر : 641531

به گزارش خبرنگار حوزه انتظامی گروه جامعه خبرگزاری آنا، پارکبان، فردی که فعالیت او از سوی پلیس و شهرداری غیر قانونی است، اما در اقصی نقاط شهر تهران به خصوص مناطق شلوغ که جای پارک به اندازه کافی وجود ندارد، حضور دارند و بابت خیابانی که متعلق به خود مردم است، مبالغی را به منظور پارک وسیله نقلیه دریافت می‌کنند.


در چند روز گذشته سری به بیمارستان هاشمی‌نژاد واقع در میدان ونک زدم و وقتی که برای پارک وسیله نقلیه به خیابان‌های اطراف بیمارستان رفتم، متوجه حضور افرادی شدم که مانع پارک می‌شدند اجازه پارک خودرو در مقابل خانه‌ها را نمی‌دادند. البته باتوجه به تعداد زیاد مراجعان این بیمارستان، برخی از این پارکبان‌ها اقدام به دریافت کلید وسیله نقلیه برای جابجایی می‌کردند و در مقابل آن مبلغ خوبی دریافت می‌کردند و به گفته خودشان فعالیت قانونی دارند و از مدیریت شهری و پلیس اجازه این کار را گرفته بودند.


برخورد پلیس با فعالیت غیرقانونی پارکبان‌ها/ شهروندان گزارش تخلف دهند


در همین راستا سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره مجاز بودن فعالیت پارکبان‌ها در خیابان‌ها به خبرنگار آنا می‌گوید: ما فعالیت پارکبان‌ها را تایید نمی‌کنیم.


اما خود پارکبان‌ها می‌گویند که از دستگاه انتظامی اجازه این کار را دارند و در همین راستا سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره این اظهار نظر برخی پارکبان‌ها می‌گوید: «هرگونه فعالیت پارکبان‌ها ممنوع است و اگر شهروندان به این موضوع برخورد کردند باید به پلیس گزارش دهند تا برخورد قانونی با این افراد صورت گیرد.»


به گفته رئیس پلیس تهران بزرگ؛ «از نظر پلیس و شهرداری فعالیت این افراد با عنوان پارکبان ممنوع است.»


برنامه مدیریت شهری برای حذف این معظل و هوشمندسازی شهر


اما این اقدام مربوط به چند ماه اخیر نیست و همانطور که مطلع هستید به خاطر برخی تخلف‌های پارکبان‌ها و هوشمند شدن سیستم‌های شهرداری تهران، قرارداد این افراد از سال ۹۵ تمدید نشده و دیگر شهرداری اقدام به دریافت مبلغی برای پارک وسیله نقلیه در این گونه مناطق شلوغ نمی‌کند. البته از سال گذشته قرار بود در برخی معابر طرح پارک حاشیه‌ای اجرا شود که در همین راستا برخی علائم و تابلوها نیز در خیابان‌ها نصب شد. اما این کار وارد فاز اجرایی نشد و مدیران شهری فکری دیگر برای این موضوع دارند.


از سویی هم سیدجعفر تشکری‌هاشمی می‌گوید: «طرح ساماندهی پارکینگ و فضای پارک حاشیه‌ای را در آینده‌ای نزدیک به شورا خواهیم آورد و در حال حاضر این طرح در مرحله تکمیل است و برای پارکینگ اعم از طبقاتی، خانگی، شخصی، مکانیزه و حاشیه‌ای، نظام مشارکت مردم در ساخت این طرح دیده شده. یکی از آشفته‌ترین بخش‌های ترافیک شهر تهران پارکینگ‌های حاشیه‌ای شهر هستند و باید موانعی که برسر راه سرمایه‌گذاران است، برداشته شود.»


پارک حاشیه‌ای در کدام معابر اجرایی می‌شود؟


رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره معابر در اولویت برای پارک حاشیه‌ای ادامه می‌دهد: «پارک حاشیه‌ای در مکان‌هایی مجاز است که مجوز شورای ترافیک تهران را داشته باشد، این شورا باید بگوید طبق یک دستورالعمل مشخص، کدام خیابان شهر می‌تواند پارک حاشیه داشته باشد و کدام نمی‌تواند. در مدل پیش‌بینی شده پارکبانی، پارکبان داده‌های خودروهای کنار خیابان را برای سامانه‌ مرکزی ارسال می‌کند و در آن سامانه تحلیل می‌شود که کدام خودرو، چند دقیقه و با چه هزینه‌ای پارک بوده است.»




بیشتر بخوانید:


ایمن‌سازی بزرگراه بسیج توسط پلیس راهور / برنامه‌های پلیس برای ایمن‌سازی معابر شهر تهران


دستگیری ۶۰۱ متهم در طرح رعد/ گشت‌های ۱۱۰ دوبرابر افزایش یافت


مراقب سامانه جعلی ثبت نام واکسیناسیون باشید




وی با بیان اینکه از طریق پارک حاشیه‌ای، هم می‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم و هم رابطه‌ مالی پارکبان و مردم را کاملا قطع کنیم می‌گوید: «پارکبان باید کسی باشد که فقط نظم کنار خیابان و ارسال اطلاعات خودروهای پارک شده را برای سامانه مرکزی پارک حاشیه عهده‌دار باشد. تحلیل این که ماشین پارک شده چقدر باید هزینه بپردازد، به عهده آن سامانه خواهد بود و این هزینه از میزان شارژی که فرد در حساب خود دارد، کسر می‌شود. در صورتی هم که حساب فرد، شارژ نشده نباشد با جریمه پلیس مواجه می‌شود.»


حال باتوجه به موارد گفته شده، می‌طلبد که مردم پول زور به این افراد که به صورت غیر قانونی در سطح شهر تهران فعالیت می‌کنند ندهند و مدیریت شهری و دستگاه انتظامی نیز در راستای برخورد با این افراد تمهیدات ویژه‌ای بیندیشد تا در آینده دچار مشکل جدی‌تری نشویم. همچنین این توضیحات مقام انتظامی هشداری هم برای آن دسته از افرادی است که به راحتی کلید وسیله نقلیه خود را به این افراد می‌دهند، چراکه اگر اتفاقی برای وسیله نقلیه آن‌ها بیفتد، هیچ کس پاسخگوی این اتفاق نیست.


انتهای پیام/۴۱۷۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر