«جهاد تبیین» چرا فریضه فوری و قطعی؟
به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، مهدی جهانتیغی فعال رسانهای پیرو دستور رهبر انقلاب مبنی بر جهاد تبیین در یادداشتی به ضرورت پرداختن به این کار گفت، متن این یادداشت به شرح ذیل است:
تأکید چند ماه اخیر رهبری درباره جهاد تبیین در کشور، با اظهارات اخیر ایشان در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش، که قید فوری و قطعی را نیز به فرمان جهاد تبیین اضافه کردند، بسیار قابل تأمل و قابل توجه شده است.
۱-جهاد تبیین چرا «فوری»!؟ به این دلیل که حمله رسانهای دشمن در بالاترین سطح و در ابعاد وسیع در حال پیشروی در محیط افکار عمومی کشور است و دیر جنبیدن در این باره خسارات غیرقابل جبرانی به کشور تحمیل خواهد کرد.
۲-چرا جهاد تبیین فریضه قطعی است؟ اول اینکه جدیترین و اصلیترین راه مقابله با دشمن در شرایط فعلی است و در دل قطعی بودن نیز این گزاره نمایان است که در گام نهادن همه جانبه و فوری در جهاد تبیین نباید کوچکترین تردیدی جبهه انقلاب به خود راه بدهد و حتی به نسبت برخی دیگر از محورهای جهادی در کشور در فوریت بیشتری قرار دارد و البته دور از واقع نیز نیست که بگوییم پیروزی مؤثر در محورهای دیگر جهاد در انقلاب مثل اقتصادی، سیاسی، دیپلماسی، نظامی و امنیتی، علمی و... منوط به پیروزی در جهاد تبیین در شرایط فعلی است.
۳-جهاد تبیین دفاعی هم است؛ دفاعی هست چون دشمن همه جانبه در حال تهاجم هست و افکار عمومی و وضعیت فضای مجازی و رسانهای کشور در موقعیت بازدارندگی و مطلوبی نیست که تهاجمی به آن نتوانند بکنند یا حجم عملیاتهای آنها کمتر شود.
۴- جهاد تبیین یک حرکت تهاجمی؛ برآیند کلی از موضوع تبیین در کشور این است که عمدتا دفاعی بوده تا تهاجمی، بنابراین از اصلیترین تحولات در عرصه جهاد تبیین، تهاجمی شدن باید باشد.
۵-راهبردهای جدیتر در جهاد تبیین در شرایط فعلی چیست؟ روایت صحیح، بالا بردن جنبه هنرمندانه روایت، بیان واقعیتها، دستاوردها، پیشرفتها و حماسهها، مقابله با بزک دشمن داخلی و خارجی و مقابله با تخریب انقلاب و جبهه مرتبط با آن.
۶-واقعیتها چیست؟ واقعیتها شامل هم نقاط قوت کشور هست و هم نقاط ضعف، اصلیترین کار این است که جبهه انقلاب ابتدا خودش فهرستی واقعی از واقعیتها داشته باشد و مهمتر از آن روایت صحیح واقعیات است. مثلا کشور موفقیتهای بزرگ اقتصادی داشته ولی گرانی و تورم هم یک واقعیت است؛ یعنی اینجا صورت مسئله این است که چگونه رسانه باید اقتصاد ایران را روایت کند که نه به انکار و کم دیدن موفقیتهای اقتصادی ختم بشود و نه متهم به انکار ندیدن گرانیها بشود و در همین حال پدیده گرانیها را هم روایت صحیح کند.
۷-یک بار دیگر باید تأکید کرد که در جهاد تبیین بیان دستاوردها و پیشرفتها بسیار بیشتر، بیشتر و بیشتر از نقد کردن، جایگاه دارد.
۸- حماسهسرایی راهبرد نوین رهبری در جهاد تبیین؛ اول باید این نکته را گفت که تأکید رهبری بر گنجاندن «حماسه» در جهاد تبیین یک امر پیشرو در عرصه رسانه محسوب میشود و شاید به نوعی یک راهبرد نوین کمتر گفته شده رسانهای هم محسوب شود. این در حالی است که در کارنامه جامعه رسانهای کشور، هم تمرکز بر بیان حماسهها کم است و هم محدود به چند سوژه ثابت و تکراری بوده؛ دفاع مقدس یک حماسه بود ولی آیا استقامت چهل ساله در برابر بزرگترین تحریمهای تاریخ، حماسه نیست؟ رسیدن به مرز علم در پدیدههای جدید علمی جهان، حماسه نیست؟ به اتمام رساندن ابرپروژههای بزرگ در حوزههای اقتصادی، اجتماعی، عمرانی، آموزشی، بهداشت و درمان، صنعتی، دینی و فرهنگی، دیپلماسی و سیاسی حماسه نیست؟ نفوذ منطقهای فعلی ایران یک حماسه در تاریخ دیپلماسی کشور نیست؟ حال که به گذشته رسانهای کشور نگاه میکنیم به خوبی متوجه میشویم که هم حماسه در رسانه انقلاب جایگاه ثابت و مداومی نداشته، هم دربیان حماسه تنوع و به خصوص در موضوعات غیرنظامی کم داشتهایم و هم از هزاران حماسه موجود در بطن چهل ساله انقلاب غفلت شده است.
۹-نقش جهاد تبیین در تهاجم ترکیبی!؟ جهاد تبیین باید در عرصههای تقابل نظامی، امنیتی، اقتصادی، علمی، سیاسی و دیپلماسی کشور به گونهای ترکیب شود که پیوست و حضور ثابت و فعال در این موضوعات مهم داشته باشد.
مهدی جهان تیغی
انتهای پیام/۴۰۱۳/
انتهای پیام/