بازار رقابتی رمز عبور از خودروهای بیکیفیت/ انحصار خودروسازان به پایان میرسد؟
به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی صنعت و تعاون گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، دامنه انتقادات در خصوص تصادف زنجیرهای بهبهان هنوز هم فروکش نکرده است، بسیاری از مدیران و مسئولان کشوری نیز کیفیت پایین خودروهای تولیدی را دلیل اصلی این تصادف ناگوار میدانند در ادامه انتقادات صورتگرفته، رهبر انقلاب نیز از کیفیت خودروهای تولید داخل انتقاد کردند.
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی فرمودند «ما در برخی از محصولات داخلی متأسفانه شاهد این هستیم که به کیفیت توجه نمیشود، این خیلی بد است، این همه حمایت در طول این سالها از صنعت خودرو در کشور شده خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضیاند درست هم میگویند، حق با مردم است، یعنی اعتراض مردم بجا است، این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند».
با ورود رهبر انقلاب به عرصه منتقدان خودروهای تولید داخل و انتقادات افکار عمومی فضای مناسبی برای افزایش مطالبهگری از خودروسازان بهمنظور بالا بردن سطح کیفیت خودرو ایجاد شده است که در صورت تلاش خودروسازان میتوان نسبت به بهبود وضعیت این صنعت امیدوار بود.
حمایت از خودروسازان هیچ دستاوردی نداشته است
فربد زاوه در گفتوگو با خبرگزاری آنا با اشاره به وضعیت صنعت خودرو اظهار میکند «نتیجه ۴۰ سال سرمایهگذاریهای کلان و حمایت بیچونوچرای از صنعت خودرو آوردهای بهجز خسارت به جان و مال مردم و بالا رفتن آلودگیهای زیستمحیطی نداشته است، در مقابل خودروسازان نیز همواره پشت شعارهای خودکفایی و حمایت از تولید داخل پنهان شدهاند، لازمه عبور از این وضعیت نامناسب باز کردن بازارهای کشور به روی شرکتهای خارجی و ایجاد فضای رقابتی است».
بازار رقابتی شرط اصلی بهبود صنعت خودرو
این کارشناس حوزه صنعت تصریح میکند «اگر بر اساس ایجاد رقابت در بازار مجموعههای داخلی فعال در حوزه خودرو تعطیل شدند، نباید با سیاستهای حمایتی به فعالیت مصنوعی آنها ادامه داد، زمانی که اصل بر ادامه فعالیت خودروسازان با هر شرایطی باشد، نمیتوان نسبت به تغییر وضع موجود امیدوار بود، تا زمانی که فضای رقابتی نشود ارائه گزارشهای غیرواقعی از سوی خودروسازان ادامه خواهد داشت کما اینکه با وجود بازدیدهای متعدد مقامهای بلندپایه کشور بهجز وعدههای غیرواقعی شاهد هیچگونه توسعهای در این بخش نبودیم و حتی میتوان گفت که پسرفتهایی نیز داشتهایم».
بیشتر بخوانید:
تکثر و تعارض نهادها؛ از ریشههای ناکارآمدی در حکمرانی صنعت خودرو
وی عنوان میکند «افزایش کیفیت خودرو به شکل دستوری امکانپذیر نیست و در ادامه بازار انحصاری باز هم شاهد گزارش و تبلیغات فریبدهنده در خصوص افزایش کیفیت خودروها خواهیم بود اما در واقعیت هیچگونه پیشرفتی نخواهیم داشت».
زاوه بیان میکند «انتظار تحول از خودروسازان با همین شکل مدیریتی امری محال است اما با برداشته شدن انحصار در خودروسازی میتوان به بهبود این صنعت ظرف مدت یک سال امیدوار بود».
این کارشناس حوزه خودرو عنوان میکند «افزایش کیفیت معانی مختلفی دارد و زمانی که بحث افزایش کیفیت و طول عمر قطعه مطرح میشود این موضوع به سازمان ملی استاندارد ارتباطی پیدا نخواهد کرد و این سازمان تنها میتواند ایمنی حداقلی را تأیید کند و در این میان نقش قطعه سازان و خودروسازان بهعنوان دو بخش درهمتنیده در افزایش کیفیت خودرو از اهمیت ویژهای برخوردار است».
برای افزایش کیفیت خودرو نیازی به ایجاد یک سازمان جدید نیست
وی ادامه میدهد «برای افزایش کیفیت خودرو نیازی به ایجاد یک سازمان جدید نیست، ایجاد بازار رقابتی خود بزرگترین اهرم برای افزایش کیفیت است، تعدد سازمانهای موجود علاوه بر افزایش هزینههای جاری دولت، میتواند به محلی برای دریافت رشوه بهمنظور تأییدیههای غیرواقعی تبدیل شود».
زاوه به اشاره به ایجاد محدودیت برای واردات خودرو بیان میکند«ممنوعیت واردات خودرو به دلیل کمبود منابع ارز در راستای افزایش انحصار بود، زیرا پس از عرضه با کمبود خودرو نیز مواجه شدیم، با وجود اعمال این محدودیت قیمت دلار از ۴ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان رسید آیا دلیل این افزایش واردات خودرو بوده است؟
این کارشناس حوزه خودرو تأکید میکند «واقعیت این است که در صورت عدم برداشت انحصار از بازار خودرو و امکان حضور خودروسازان خارجی در بازار نمیتوان نسبت به افزایش کیفیت خودرو امیدوار بود».
پیگیری مسئولان و مطالبهگری مردم بیسابقه بوده است
به گفته وی؛ «در طول ۴ دهه گذشته برای اولین بار موضوع رضایت مردم در اولویت قرارگرفته است درگذشته معمولاً خودکفایی در تولید داخل و ایجاد اشتغال در صنعت خودرو بهعنوان ارزش مطرح میشد و منافع مردم هیچ جایگاهی نداشت که نتیجه آن افزایش فساد و کیفیت پایین خودروهای داخلی بوده است».
زاوه با اشاره به ادامه مطالبهگری در خصوص افزایش کیفیت خودرو بیان میکند «با توجه به سخنان رهبری و افزایش مطالبهگری جامعه از خودروسازان، باید این خط فکری میان مسئولان و جامعه ادامه یابد تا خودروسازان نتوانند پس از فروکش کردن ابعاد نارضایتی مردم از کیفیت خودروهای تولیدی آنها، بار دیگر به روند اشتباه گذشته خود بازگردند».
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/