صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۳ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
مسعود اقبالی در گفت‌وگو با آنا:

تیم ملی در جهان حرف برای گفتن ندارد/ در فوتبال ایران تفکرات پوپولیستی وجود دارد

اسکوچیچ باید بماند اما کادرش تقویت شودمدرس فیفا و کارشناس فوتبال کشورمان گفت: باید در این یک سال باقی‌مانده تا جام جهانی، نقایص برطرف و کادر فنی هم تقویت شود. باید از این به بعد با تدارک بازی‌های خوب با تیم‌های بزرگ دنیا آماده جام جهانی شویم.
کد خبر : 638954

مسعود اقبالی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، درباره عملکرد تیم ملی فوتبال کشورمان و پیروزی مقابل عراق و امارات گفت: تیم ملی در این دو بازی پیروز شد و توانست به امتیازات خود اضافه کند و یک صعود زودهنگام هم به جام جهانی داشته باشد، اما واقعیت این است که فوتبال ما اصولاً استاندارد نیست و در همه زمینه‌ها از جمله تاکتیکی، تکنیکی، فیزیکی و روان‌شناختی دچار مشکل هستیم. با توجه به مجموعه این عوامل من بعید می‌دانم که تیم ملی فوتبال کشورمان بتواند در جام جهانی از حیثیت فوتبال ایران دفاع کند. ما تنها در آسیا حرف برای گفتن داریم و می‌توانیم تیم‌هایی مانند عراق، امارات و امان را شکست بدهیم، اما نمی‌توانیم این نوع فوتبال بازی کردن را برای جام جهانی ارائه بدهیم. در طول ۹۰ دقیقه بازیکنان تیم ملی بارها فرصت‌سوزی می‌کنند و این موضوع در بازی با امارات بارها تکرار شد. متأسفانه بازیکنان ایران فرصت‌های ساده را که می‌توانند به گل تبدیل کنند از دست می‌دهند و همین موضوع زنگ خطر برای تیم ملی است، چرا که ما قطعاً در جام جهانی با تیم‌های امریکای لاتین و آفریقا همگروه می‌شویم و در صورتی که نقایص تیم ملی برطرف نشود کار برابر آن‌ها سخت خواهد بود.


فوتبال ایران در آسیا حرف برای گفتن دارد نه جهان


وی گفت: برخی نقایص در تیم ملی بسیار ابتدایی است و جای تعجب دارد که بازیکنان ایران با این مسائل روبه‌رو هستند. مثلا بازیکنی که داخل محوطه جریمه نمی‌تواند یک توپ ساده را با بغل پا کنترل کند چطور می‌تواند در جام جهانی با تیم‌های قدرتمند روبه‌رو شود و از پس آن‌ها بربیاید؟! به نظرم تیم ملی در این فرصت باقی‌مانده تا جام جهانی باید ترمیم شود و نقاط ضعف را از بین ببرد. نورافکن یک بازیکنی است که پست تخصصی‌اش دفاع چپ است، اما سرمربی تیم ملی در زمین پست دفاع وسط را به او می‌دهد. این در حالی است که ما یک بازیکن به نام یزدانی داریم که در این پست است اما سرمربی او را بیرون نگه‌ می‌دارد و بازیکنی که پست تخصصی‌اش دفاع چپ است به مرکز زمین می‌فرستد این باعث می‌شود آن بازیکنی که روی نیمکت می‌نشیند و در پست تخصصی‌اش هم نیست، به لحاظ انگیزه‌ای بسیار افت کند. با سیستمی که فوتبال ما دارد می‌توان گفت آن‌ها تنها در آسیا حرف برای گفتن دارد و در عرصه جهانی نمی‌توانند از پس تیم‌های مطرح دنیا بربیایند. وقتی یک تیم دفاع مستحکم نداشته باشد قطعا در مصاف با تیم‌های مطرح دنیا در جام جهانی کیسه بوکس می‌شود و گل‌ها زیادی هم می‌خورد. متأسفانه تیم ملی ما در دفاع هم دچار مشکل است و اگر این نقایص برطرف نشود قطعاً در جام جهانی گل‌های زیادی دریافت می‌کنیم.


نوع فوتبال بازی کردن تیم ملی عامه‌پسند است


اقبالی با بیان اینکه نوع فوتبال بازی کردن تیم ملی عامه‌پسند است، عنوان کرد: ما از ۱۵ بازی، ۱۴ بازی را پیروز میدان شدیم و این آمار فوق‌العاده‌ای است، اما واقعیت این است که نوع فوتبال بازی کردن تیم ملی عامه‌پسند است.بازیکنان تیم ملی در برابر تیم ضعیف امارات تنها یک گل به ثمر می‌رساند و خیلی از فرصت‌ها را هم از دست می‌دهد. در واقع در این تیم الگوی تهاجمی وجود ندارد، ما در دفاع هم ضعف داریم، الگوی استاندارد این است که بازیکنان در مدت زمان ۵ تا ۶ ثانیه باید برگردند و شکل دفاعی بگیرند اما در تیم ملی این مورد را نمی‌بینم.




بیشتر بخوانید؛


واکنش AFC به پیروزی شاگردان اسکوچیچ مقابل امارات


تاریخ فوتبال آسیا را تسخیر کردیم/ امیدواریم مهدوی‌کیا طبق برنامه کارش را شروع کند


دو مسئله مرا از بازی راضی نگه داشت/از دست رفتن موقعیت‌ها دغدغه من نیست





دستیاران اسکوچیچ باید تقویت شوند


مدرس فیفا و کارشناس فوتبال در پاسخ به این سوال که در یک سال باقی‌مانده به جام جهانی تغییرات در رأس کادر فنی به صلاح است یا خیر، عنوان کرد: به نظرم من صلاح نیست. اسکوچیچ باید به کار خودش ادامه دهد اما باید کادر او تقویت شود. افرادی مثل هاشمیان و کریم باقری که الان در کنار اسکوچیچ هستند؛ تجربه مربیگری برای تیم ملی را ندارد. این افراد بازیکنان خوبی بودند اما به لحاظ دانش مربیگری سطح بالایی ندارند بنابراین کادر فنی تیم ملی باید تقویت شود. افرادی باید در کنار اسکوچیچ در کادر فنی حضور داشته باشند که بالای ۵۰ سال سن و با تجربه باشند. یک فرد باتجربه می‌تواند به در مواقع حساس به سرمربی تیم ملی مشاوره بدهد و او را آگاه کند. بنابراین اسکوچیچ باید ابزار کافی داشته باشد. او مربی بادانشی است و از کشوری می‌آید که مهد مربیگری است.اما تا زمانی که ابزار خوب نداشته باشد نمی‌تواند کار کند. من معتقدم حتی اگر سر الکس فرگوسن هم به تیم ملی بیاوریم اما ابزار خوب در اختیارش نگذاریم نمی‌تواند کار کند. ما الان در تیم‌های باشگاه‌هایی بازیکنان جوان داریم که به راحتی می‌توانند جایگزین بازیکنان سن بالایی تیم ملی شوند. بازیکنی که بالای ۳۰ سال است طبق استانداردهای جام جهانی نمی‌تواند ۱۰ تا ۱۴ کیلومتر بدود. بنابراین باید از بازیکنان جوان‌تر استفاده کنند. من به هیچ عنوان این نظر را ندارم که اسکوچیچ باید برود. او مربی بادانش و بدون تنش است، اما باید ابزار کافی را در اختیار داشته باشد. من توجه به شرایط فعلی تیم ملی معتقدم ما در آسیا جزء تیم‌های خوب هستیم اما در سطح جهان حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.


در فوتبال ما تفکر پوپولیستی وجود دارد


اقبالی در پاسخ به این سوال که بازی با کره جنوبی را چطور می‌بیند و آیا تیم ملی از این تیم پیشی گرفته است، یا خیر عنوان کرد: خیر چنین نظری ندارم و به اعتقاد من از تیم کره‌جنوبی بالاتر نیستیم چرا که آن‌ها هدفمند و با استراتژی جلو می‌روند و با فوتبال ما کاملا متفاوت هستند. حتی تیم عربستان فوتبال غنی دارد؛ روز گذشته در برابر ژاپن درست است که مغلوب شد اما بازیکنان این تیم فوتبال خوبی ارائه داده‌اند. برای تیم کره جنوبی هم حضور قدرتمند در جام جهانی اهمیت زیادی دارد و حتی در دیدار با ایران از همه بازیکنان خود استفاده نمی‌کند به این خاطر که آن‌ها راهبردی عمل می‌کنند. متأسفانه در فوتبال ما تفکر پوپولیستی وجود دارد؛ یعنی اینکه رضایت مردم اهمیت بیشتری دارد و فوتبالی هم که ارائه می‌دهند عامه پسند است. در همین بازی با عراق مهدی طارمی شانس آورد که رباط صلیبی پاره نکرد. بازیکنانی که ۲۴ تا ۴۸ ساعت شرایط مناسبی نداشته و به لحاظ تغذیه و استراحت وضعیت خوبی نداشته در هیچ کجای دنیا به میدان فرستاده نمی‌شود، اما در بازی با عراق او به هر طریقی خودش را رساند که در ترکیب تیم ملی باشد و به نظرم شانس آوردند که طارمی مصدوم نشد. یا سرمربی تیم ملی تا دقایق پایانی تعویض نمی‌کند و یک دقیقه مانده به پایان بازی کاپیتان دوم تیم را به زمین می‌فرستد. در همان بازی با عراق طارمی باید از یک جایی به بعد دیگر تعویض می‌شد و به بازیکنانی که در آن پست هستند فرصت حضور در میدان داده می‌شد. یا زمانی که بازیکن تخصصی یک پست را بیرون زمین نگه می‌دارد و بازیکن غیرتخصصی را به زمین می‌فرستد به لحاظ انگیزشی بازیکن نیمکت‌نشین نابود می‌شود. این مسائل اهمیت زیادی دارد اما متأسفانه در فوتبال ما کمترین توجه به آن می‌شود.


سرمربی تیم باید به بازیکنان ذخیره میدان می‌داد


کارشناس فوتبال کشورمان اظهار کرد: در همین بازی با امارات تیم ملی مثل همیشه نبود به این خاطر که انگیزه بازیکنان افت کرده بود. این اتفاق هم طبیعی است به هر حال آن‌ها به جام جهانی صعود کرده بودند و انتظار می‌رفت در این بازی سرمربی تیم به دیگر بازیکنان فرصت حضور در زمین را می‌داد. به نظر من باید در این یک سال باقی‌مانده تا جام جهانی، نقایص برطرف و کادر فنی هم تقویت شود. باید از این به بعد با تدارک بازی‌های خوب با تیم‌های بزرگ دنیا آماده جام جهانی شویم. هر چند که مشکلاتی در ارتباط با مسائل سیاسی و تحریم‌ها وجود دارد. ولی ما با نگاهی به تیم‌های آفریقایی می‌بینیم که حتی آنها تا چه اندازه پیشرفت کرده‌اند. قطعاً یکی از این تیم‌ها و تیم‌های اروپایی در گروه ما قرار می‌گیرند به همین خاطر ما اگر بخواهیم با این استانداردهای پایین تکنیکی، تاکتیکی و فیزیکی به جام جهانی برویم قطعاً بازهم نمی‌توانیم به دور دوم صعود کنیم.در دوران کی‌روش ساختار دفاعی تیم ملی مستحکم شد و ما در جام جهانی گل‌ زیادی نخوردیم، الان در ضدحمله هم مشکل داریم و باید برنامه‌ریزی اصولی انجام شود.


انتهای پیام/۴۰۵۷/


انتهای پیام/

ارسال نظر