صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۲ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۳
رضایتمندی از اجرای طرح تحول سلامت به روایت آمار؛

پزشکان بیش از 50 درصد و پرستاران تنها 9 درصد از درآمدشان رضایت دارند

رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران به تشریح دستاوردها و میزان رضایتمندی مردم و کارکنان حوزه سلامت از اجرای طرح تحول سلامت پرداخت.
کد خبر : 6379

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر سید رضا مجدزاده در نشست خبری که در محل موسسه ملی تحقیقات سلامت برگزار شد اظهار کرد: این موسسه از سال 1331 راه اندازی شده و در سال 87 عنوان موسسه تحقیقات سلامت را گرفته است و وظیفه آن دیده بانی عملکرد وزارت بهداشت است و فعالیت‌های حوزه سلامت را رصد کرده و با تولید شواهد علمی زمینه را برای تصمیم گیری‌های صحیح و علمی در وزارت بهداشت فراهم می‌کند.


وی با اشاره به ماموریت مهم و فعلی موسسه، دیده‌بانی طرح تحول سلامت را از فعالیت‌های مهم کنونی موسسه برشمرد.


دکتر مجدزاده با بیان اینکه این موسسه ایستگاه های تحقیقاتی اقماری نیز دارد از فعالیت این ایستگاه‌ها در تمامی اقلیم‌های جغرافیایی کشور خبر داد و گفت: 10 ایستگاه در سراسر کشور با توجه به ماموریت‌های تعریف شده به انجام این فعالیت می‌پردازند.


وی همچنین با تاکید بر توجه این موسسه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری با محوریت ارتقا شاخص‌های سلامت برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه آسیای جنوب غربی، فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی گسترده صورت گرفته در این موسسه را در این راستا دانست.


رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت عنوان کرد: بر اساس گزارش پیمایش‌های ارزیابی طرح تحول سلامت که با همکاری پژوهشکده آمار صورت گرفته است، 22 هزار خانوار ایرانی مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج این پیمایش در ابتدای سال آینده اعلام خواهد شد.


وی در ادامه این نشست در خصوص نتایج حاصل از دیده بانی طرح تحول سلامت که تاکنون در بازه‌های زمانی مشخص استخراج شده است، اظهار کرد: ماموریت ما در خصوص دیده بانی این طرح از 18 خردادماه سال جاری با شناسایی شاخص‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت آغاز شد و بدین ترتیب فهرست شاخص‌ها را استخراج کردیم.


کاهش پرداخت نقدی بیماران، رضایت نسبی بیماران بستری، افزایش تعداد بیمه شدگان از جمله شاخص‌های استخراج شده است که در انجام این امر جهاد دانشگاهی نیز همکاری خوبی با ما داشته است و موسسه نیز در هر فصل گزارش ارزیابی‌های خود را منتشر می‌کند.


دکتر مجدزاده یادآور شد: گزارش‌های موسسه، مورد تایید مرکز ملی آمار ایران است و تمامی مراحل پژوهشی از طراحی پرسشنامه و انتخاب جامعه آماری و نمونه گیری بر اساس روش‌های علمی و آماری مورد تایید و استاندارد صورت می‌گیرد.


وی جمع آوری اطلاعات و انجام سرشماری را از اقداماتی برشمرد که مستقیما مرکز ملی آمار ایران و مجموعه شبکه‌های همکار این مرکز آن را به انجام می‌رسانند و موسسه دخالتی در انجام و تغییر نتایج آن ندارد.


رئیس موسسه تحقیقات سلامت در تشریح نتایج بررسی‌ها، گفت: در هر فصل 200 نفر را مورد بررسی قرار دادیم که در اینجا هم شیوه نمونه‌گیری بر اساس الگوهای استاندارد جهانی بوده است.


به گفته وی، در نتایج استخراج شده از سوی این موسسه پس از اجرای طرح تحول سلامت، رضایت از خدمات بستری 73 درصد، رضایت کامل از محیط فیزیکی 11 درصد، رضایت از تیم درمان 85 درصد بوده است.


رضایتمندی بیماران از بستری در بیمارستان‌های دولتی به 88 درصد رسیده است


مجدزاده ادامه داد: نتایج رضایت بیماران در پاییز 93 در مورد 200 فرد مورد مطالعه که از بیمارستان‌های دولتی ترخیص شده بودند شامل، 88 درصد رضایت از خدمات بستری است.


وی همچنین اظهار کرد: در همین مدت رضایت از سهم پرداختی مردم در تابستان 72 درصد و در پاییز 92 درصد بوده و رضایت از محیط فیزیکی در تابستان نیز 11 درصد و در پاییز 86 درصد بوده است که به طور خاص نشان از افزایش رضایتمندی دارد.


رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت با بیان اینکه برنامه طرح تحول برنامه‌ای پویاست، تحولات و تغییرات حاصل از نتایج اجرای طرح را بسیار پرشتاب خواند که هر هفته و یا هر ماه نیز تغییر می کند و به طور کلی سیر صعودی افزایش رضایتمندی را در اغلب شاخص‌ها شاهد هستیم.


کاهش میزان ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان


وی با یادآوری اینکه یکی دیگر از اهداف طرح تحول برقراری زنجیره تامین در بیمارستان بوده است، به مساله کاهش میزان ارجاع بیمار برای دریافت دارو، تجهیزات، خدمات تشخیصی و آزمایشگاهی به بیرون از بیمارستان اشاره کرد و گفت: می‌توان ادعا کرد از میان افراد مورد مطالعه حتی یک نفر هم در این خصوص اعلام نارضایتی نکرده است.


افزایش تمایل ماندگاری پزشکان


دکتر مجدزاده در ادامه در خصوص میزان تمایل پزشکان به ادامه فعالیت در مناطق محروم پس از ایفای تعهدات قانونی در پزشکان متخصص شاغل در این مناطق گفت: در تابستان 18 درصد و در پاییز 37 درصد اعلام کرده‌اند در صورت تداوم پرداخت‌های کنونی در محل خدمت فعلی می‌مانند.


وی بیان کرد: تمایل به ماندگاری در محل کار کنونی ( پزشکان و پرستاران) تا آخر سال 93 به ترتیب در مورد پزشکان وزارت بهداشت 91 درصد و سایر پزشکان 81 درصد بوده است.


دکتر مجد زاده در ادامه این نشست پیرامون نتایج نظر سنجی‌ها در خصوص موافقت با کتاب ارزش گذاری نسبی در پاییز 93 به موافقت پزشکان وزارت بهداشت به میزان 72 درصد، سایر پزشکان 66 درصد و پرستاران وزارت بهداشت 40 درصد و سایر پرستاران 60 درصد اشاره کرد.


پزشکان وزرات بهداشت بیشترین و پرستاران کم‌ترین رضایت از درآمد را دارند


رضایت از درآمد در پاییز 93، نیز به گفته وی در مورد پزشکان وزارت بهداشت 53 درصد و سایر پزشکان 51 درصد و پرستاران وزارت بهداشت 9 درصد بوده است.


دکتر مجد زاده عنوان کرد: در شاخص موافقت با ادامه اجرای طرح تحول سلامت در پاییز 93، پزشکان وزارت بهداشت 76 درصد، سایر پزشکان 75 درصد و پرستاران این وزارتخانه 65 درصد و سایر پرستاران 81 درصد خواهان ادامه اجرای طرح بوده اند.


وی همچنین نتایج حاصل از بررسی دیدگاه ائمه جمعه در خصوص طرح تحول را نیز نتایج مثبت و رضایت بخش توصیف کرد.


در طول اجرای طرح تحول سلامت بیماران هیچ پرداخت غیررسمی نداشتند


وی در پایان درباره پرداخت رسمی بیماران خارج از صورت حساب بیمارستان نیز در نظر سنجی های صورت گرفت، عنوان کرد: به گفته بیماران هیچ پرداخت غیر رسمی گزارش نشده است.


دکتر مجد زاده با اشاره به اینکه در پژوهش های فوق میزان هزینه پرداختی مردم برای بهداشت و درمان به صورت فصلی بررسی شده است، بر کاهش بیش از 25 درصدی پرداخت از جیب مردم اشاره کرد و گفت: این میزان کاهش در مقایسه بین تابستان 92 تا تابستان 93 و در مناطق شهری و روستایی صورت گرفته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر