بومیسازی جاذب بخار بنزین/ محصول ایرانی مانع از خودسوزی خودروها میشود
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، بنزین خودرو برای اشتعال نیاز به گرمای محیط دارد. اگر این گرما به اندازهای نباشد که باعث اشتعال نشود، بنزین بخار میشود. بخار بنزین نهتنها به محیط زیست آسیب وارد میکند بلکه تجمع آن در باک خودرو میتواند باعث انفجار شود. طراحان خودرو برای حل این مشکل قطعهای به نام «کنیستر» یا مخزن انبساط را طراحی کردند که در قسمت خروجی باک خودرو نصب شده و بخار بنزین را جذب میکند. قطعهسازان داخلی توانایی ساخت قطعه کنیستر را دارند اما ماده جاذب درون این قطعه چالش اصلی به شمار میرود.
بیشتر بخوانید:
تأمین آب مناطق دورافتاده با فناوری نانو/ فاضلاب صنعتی عاری از فلزات سنگین میشود
تا چند سال پیش دانش فنی ساخت جاذب بخار بنزین در کشور وجود نداشت و خودروسازان مجبور بودند کنیستر را با قیمتی گزاف وارد کنند. حال به همت یک شرکت دانشبنیان ایرانی مواد جاذب بخار بنزین در کشور بومیسازی شده است. کنیستر قطعهای ضروری در خودرو به شمار میرود و عدم وجود آن میتواند منجر به وقوع فاجعههای بسیاری شود. برای مثال چند سال قبل انفجار و آتش گرفتن ماشینهای پژو در کشور زیاد شده بود، این امر به دلیل نبود قطعه کنیستر در خودرو بود. نیاز این قطعه از طریق واردات تأمین میشد و در آن دوره امکان واردات کنیستر وجود نداشت بنابراین خودروها بدون این قطعه ساخته میشدند. بخار بنزین وارد خودرو میشد و با یک جرقه آتش میگرفت.
جاذب بخار بنزین ایرانساخت شد
به گفته مجتبی باقری، مدیر توسعه کسب و کار حوزه کامپوزیت و پلیمر ستاد نانو «در این بخش مجموعهای تحت عنوان مرکز توسعه نانوکامپوزیت، رنگ و رزین ایجاد شده و امور مربوط به حوزه پلیمر، رنگ و رزین در آن پیگیری میکنیم. به طور کلی کامپوزیتها به سه بخش تقسیم میشون: کامپوزیتهای پایه پلیمر، پایه فلز و پایه سرامیک. از آنجایی که صنعت پتروشیمی و پلیمر در کشور به صورت گستردهای انجام میشود تمرکز اصلی این بخش روی پلیمرهاست و اکثر پروژهها در این دو صنعت انجام میشود.»
وی میگوید؛ «این پروژه براساس نیاز یک شرکت شروع شد و تجاریسازی آن حدود سه سال طول کشید. این محصول میتوانست بسیار زودتر تجاریسازی شود اما در مسیر با مشکلات زیادی برخوردیم که باعث تأخیر آن شد. این محصول درواقع جاذب بخار بنزین است که تا پیش از این از کشورهای خارجی وارد میشد. این ماده تمام بخارهای بنزین را جذب میکند و از نظر کیفیت قابلرقابت با نمونههای خارجی است. این محصول ساخت یکی از شرکتهای مستقر در تهران است که در حال حاضر با یکی از قطعهسازان بزرگ کشور قرارداد امضا کرده و بهزودی تولید انبوه آن را شروع میکند.»
صرفهجویی ارزی ۷۰۰ هزار یورویی
جاذب بخار بنزین که این شرکت دانشبنیان بومیسازی کرده درواقع نوعی نانوجاذب کربنی است. این جاذب درون قطعه کنیستر قرار میگیرد و مانع از خروج بخار بنزین به فضای بیرونی میشود. این محصول دانشبنیان میتوان کاربردهای دیگری نیز داشته باشد چرا که نوعی نانوجاذب کربنی است اما شرکت سازنده آن را برای جذب بخار بنزین توسعه داده است. در این جاذب نوعی ماده نانویی به کار رفته که به آن CNT میگویند. این محصول همچنین گواهی نانومقیاس ستاد نانو را اخذ کرده است.
باقری در خصوص میزان صرفهجویی ارزی این محصول میگوید؛ «جاذب بخار بنزین ایرانساخت در مقایسه با نمونههای خارجی قیمت ارزانتری دارد و از سوی دیگر کیفیت آن قابلرقابت با نمونههای مشابه خارجی است. هزینه واردات قطعه کنیستر به کشور سالانه یک میلیون دلار است. شرکت دانشبنیان سازنده این ماده قراردادی ۷۰۰ هزار یورویی با یکی از قطعهسازان داخلی انعقاد کرده، بنابراین میتوان گفت که صرفهجویی ارزی آن برابر با ۷۰۰ هزار یورو است. چند شرکت قطعهسازی در کشور کنیستر تولید میکنند اما قرارداد تولید انبوه جاذب بخار بنزین ایرانساخت میان شرکت دانشبنیان سازنده و یکی از بزرگترین قطعهسازان کشور انجام شده است.»
مشکلات دانشبنیانها در حوزه خودروسازی
به گفته مدیر توسعه کسب و کار حوزه کامپوزیت و پلیمر ستاد نانو «یکی از مشکلات شرکتهای دانشبنیان با خودروسازی این است که شرکتها مواد اولیه یا قطعات را برای صنعت تأمین میکنند اما صنعت پول آنها را نمیدهد. به همین دلیل بسیاری از شرکتهای دانشبنیان در حوزه خودرو فعالیت نمیکنند و سراغ حوزههایی مانند بستهبندی، کشاورزی و صنایع غذایی رفتهاند که درآمد بهتری دارد.»
بیشتر بخوانید:
راه اتلاف انرژی در سازهها با فناوری ایرانی مسدود میشود/ ساختمان انرژی صفر چیست؟
خودروسازهای داخلی مجموعههای قطعهسازی خاص خود را دارند که مسئولیت تهیه قطعات خودرو با آنهاست. قطعات مورد نیاز در ساخت یک خودرو از قطعهسازان فعال در حوزههای مختلف گرفته میشود. برخی قطعات خودروسازان برای خودروسازی و برخی دیگر برای بازار پس از فروش است که مشتریان آنها را میخرند. برای مثال خودروسازان از تایر، تسمه تایم و لنت ترمز در خودرو استفاده میکنند اما این قطعات پس از مدتی مستهلک شده و باید تعویض شوند، این دسته از قطعات در بازار پس از فروش پیدا میشود.
انتهای پیام/۴۰۲۱/پ
انتهای پیام/