تدوین سند ملی نوآوری در دستور کار وزارت علوم قرار دارد/ ثابت بودن اصول حاکم بر علم و فناوری در تمام جهان
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدعلی زلفیگل در سیزدهمین نشست معاونان و مدیران بینالمللی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی که صبح امروز در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، خاطرنشان کرد: باید از مواردی که در این نشست بیان میشود بهره گرفت تا برای کشور راهگشا باشد. به خصوص برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی.
وزیر علوم اظهار کرد: در مسیر دیپلماسی علمی چندین سوال مطرح است. چرا تعاملات دینی با دنیا مهم است؟ هدف از این کار، ارکان تعامل بینالمللی و راهکار تقویت تعامل بینالمللی چیست؟ بر روی کدام ارکان باید نگاه ویژه داشت؟ اگر میخواهیم اثرپذیری و اثربخشی علمی در دنیا داشته باشیم راه آن تعامل علمی با دنیاست.
وی بیان کرد: تعامل و دیپلماسی علمی با دنیا بسیار مهم است و از طریق تعامل علمی با دنیا میتوانیم نشان دهیم که جایگاه ما در دنیا کجاست. تاریخ نشان میدهد که بزرگان ما در دنیا نه تنها اثرگذار بودهاند بلکه جایگاه هدایتگری هم داشتهاند. بوعلی سینا با ارائه روش علمی تحقیق موجب رشد علمی دنیا شد و اگر میخواهیم علم خود را به دنیا نشان دهیم باید در مسیر رشد علمی سیستماتیک پیش برویم و راهکاری جز تعامل علمی در این مسیر وجود ندارد.
بیش از ۳۰ درصد بروندادهای علمی ما مشارکت بینالمللی است
این مقام مسئول عنوان کرد: بیش از ۳۰ درصد بروندادهای علمی ما مشارکت بینالمللی است و این امر نشان میدهد دانشمندان ما در دنیا پذیرفته شده هستند و این امر میتواند موجب همافزایی علمی شود. دانشمندان و سیاستگذاران ما باید باور داشته باشند علم عنکبوتوار نمیتواند اثربخش و اثرگذار باشد. میزان علم به میزان انتشار بستگی دارد و به هر میزان که تعامل بیشتری با دنیا داشته باشیم بهره بیشتری در این مسیر خواهیم داشت.
زلفیگل گفت: باید باور داشته باشیم دانشگاهها نردبان دانایی جهان هستند و میتوانیم از طریق علم با دنیا مرجعیتساز شویم و تعامل علمی کمک میکند در ابعاد ملی و بینالمللی نقش بسزایی داشته باشیم. جامعهای که دانشپذیر باشد اشتباهات گذشته را تکرار نمیکند و از پتانسیلهای به وجود آمده بهره میبرد، بهطور مثال اشتباهی همچون خامفروشی و خامسوزی را تکرار نمیکنیم چراکه این امر ظلم به آیندگان است.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: از طریق دیپلماسی علمی میتوانیم از تجربه دنیا به نفع آینده جوان خود بهره ببریم و این امر بسیار ارزشمند است و نباید این تجربهها را به ارزانی از دست داد. اصول حاکم بر علم و فناوری در تمام دنیا ثابت است، اگرچه شیوه اجرا را میتوانیم بومی کنیم و این امر جز تعامل علمی امکانپذیر نیست.
وی بیان کرد: ارکان تعامل علمی با دانشگاهها مشخص است و رکن اساسی آن دانشجویان هستند، و تعامل علمی با دنیا از طریق بستر سختافزاری و نرمافزاری میسر میشود. بسترهایی که میتواند به دیپلماسی علمی کمک کند مجلات علمی، آزمایشگاههای مرجع، کتابهای بینالمللی و غیره است. همچنین میتوانیم بسترها را به نحوی فراهم کنیم که آئیننامهای به منظور تشویق و ترغیب دانشجویان تدوین شده تا تعامل بینالمللی فراهم شود و باید در این مسیر به بروندادهای علمی کشور نگاه متفاوتی داشته باشیم.
زلفیگل خاطر نشان کرد: چشمانداز ما برای آینده رسیدن به حداقلهایی است که در این مسیر ترسیم شده و آن این است که هر عضو هیئت علمی ما با دنیا تعامل داشته باشد.
وزارت علوم تعامل علمی با دنیا را به تعامل علمی، فناوری و نوآوری ارتقا داد
این مقام مسئول افزود: در کشور ما ۸۰ هزار عضو هیئت علمی وجود دارد که اگر هر کدام با یک گروه علمی در دنیا تعامل داشته باشد تاثیر بهسزایی در دنیا دارد و این مقوله دستاورد عظیمی برای کشور است. باید تسهیلگر دانشجویان و اساتید در طرحهای بینالمللی باشیم تا بتوانند در دنیا تاثیرگذار باشند.
وزیر علوم گفت: اعضای هیئت علمی پیشکسوت ما باید تجربیات خود را در اختیار هیئت علمی جوان کشور قرار دهند. باید همایشهای بینالمللی برگزار کنند و در این همایشها از یافتههای علمی دنیا بهره ببریم. اگر این اقدام صورت گیرد و در هر دانشگاهی همایشهای بینالمللی برگزار شود و از اساتید بین الملل نیز در این مراسمها دعوت شود چشم اندازهای بسیار ارزشمندی در این مسیر قرار میگیرد و اینکه برای همایشها از یک یا چند دانشگاه و عضو هیئت علمی به عنوان سخنران دعوت شود چرا که این موضوع میتواند بهمراتب جایگاه علمی کشور را ارتقا دهد.
زلفیگل اضافه کرد: اگه این تبادلات علمی صورت گیرد و پیشکسوتان ما هم در این زمینه حمایت شوند می توانیم چندین همایش برگزار کنیم و وظیفه مرکز همکاری بینالمللی وزارت علوم حمایت از این افراد است. حتی این همایشها می توانند به صورت مجازی نیز برگزار شود و از تجربیات دوران کرونا بهره ببریم. ۳۰ درصد برونداد علمی ما با مشارکتهای بینالمللی صورت میگیرد، اگر برنامهریزی درستی انجام شود این ظرفیت افزایش پیدا میکند.
وی بیان کرد: هنگامی که مجلات ماتحت نمای بین المللی شدن منتشر شوند دانشمندان دنیا هم برای تعامل با ما ترغیب میشوند. وزارت علوم توانسته تعامل علمی با دنیا را به تعامل علمی، فناوری و نوآوری ارتقا دهد. باید با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی سند ملی نوآوری را تدوین کنیم و رایزنیهایی در این زمینه صورت گرفته است. اگر این سند تدوین شود در مسیر خلق علم در جهان قدم گذاشتهایم.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ۸۰۰ هزار دانشجوی ارشد و دکتری در کشور وجود دارد که اگر ۵۰ درصد دانشجویان ارتباط بینالمللی داشته باشند شاهد خروجیهای بسیار ارزشمندی هستیم و در وزارت علوم، تعامل فناوری و نوآوری با دنیا از اهداف ترسیم شده است و اساتیدی در این زمینه وجود دارند که بیش از ۱۰ مشارکت علمی در سابقه خود دارند و باید از تجربیات این اساتید نیز بهرهمند شد. باید توجه داشت که خروجی این جلسه تنظیم شیوهنامه و بهرهگیری از افراد موفق در این زمینه باشد که اعضای هیئت علمی ما بدانند برای بستن قراردادها و برگزاری همایشها چه اقداماتی لازم است.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/