صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۵ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴

تصویب کلیات طرحی برای تقویت بسیج مستضعفین؛ 2 ماده و یک تبصره از طرح 5 ماده‌ای به کمیسیون امنیت ملی برگشت

طرحی یک فوریتی برای تقویت بسیج مستضعفین در دستور کار امروز مجلس قرار گرفت و نمایندگان پس از تصویب کلیات آن وارد جزئیات شدند. مجلس سه ماده از این طرح پنج ماده‌ای را تصویب اما دو ماده و یک تبصره را برای رفع ابهام به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع داد
کد خبر : 63677

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا با در دستور کار قرار گرفتن طرح یک فوریتی اصلاح فصل چهارم قانون اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بحث و بررسی بر روی این طرح آغاز شد.


محمدحسین آصفری دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به نمایندگی از این کمیسیون در بیان دلایل توجیهی این طرح گفت: به موجب اصل 151 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سازمان بسیج مستضعفین تشکیل شد و به رسالت خود تا کنون ادامه می‌دهد.


وی افزود: این تشکل فراگیر مردمی در بیش از سه دهه از عمر خود به وظایف خود به صورت مقتدرانه عمل کرده است.


وی تصریح کرد: طرح یک فوریتی اصلاح فصل چهارم قانون اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به کمیسیون امنیت به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود در روز ششم دی ماه سال جاری با حضور کارشناسان دستگا‌ه‌های ذیربط مورد بررسی قرار گرفت و با اصلاحاتی در عنوان و متن تصویب شد.


صالح: موارد متعدد طرح تقویت بسیج با وظایف دستگاه‌های اجرایی تداخل دارد


پس از آصفری علیرضا صالح به نمایندگی از دولت درباره این طرح گفت: موارد متعددی از این طرح با وظایف دستگاه‌های اجرایی تداخل دارد و بهتر است که به کمیسیون برگردد تا دستگاه‌های اجرایی نظرات خود را بیان کنند.


وی افزود: اگر این طرح تصویب شود با اصول متعدد قانون اساسی در تضاد است و شورای نگهبان با آن مخالفت می‌کند.


در ادامه محمد حسین آصفری در پاسخ به صالح گفت: قرار نیست براساس این طرح وظیفه دستگاه‌های دیگر به بسیج ارجاع شود هر کاری که در این طرح به بسیج محول شده است بنا به درخواست دستگاه مربوطه خواهد بود.


احمد توکلی نماینده مردم تهران در ادامه نشست علنی امروز مجلس با اخطار اصل 60 قانون اساسی تأکید کرد: تمام وظایف ماده یک این طرح با وظایف دستگاه اجرایی تداخل دارد این طرح باعث زیر سوال رفتن اقدامات داوطلبانه بسیج می‌شود و شورای نگهبان نیز آن را رد خواهد کرد.


در ادامه کلیات این طرح در میان نمایندگان به رأی گذاشته شد و وکلای ملت با 150 رأی موافق، با کلیات طرح تقویت بسیج مستضعفین موافقت کردند.


این طرح با امضای 60 نماینده تهیه شده است و نمایندگان امضا کننده این طرح محمد صالح جوکار، فتح‌الله حسینی، بهرام بیرانوند، علی زمانیان دهکردی، سید عبدالکریم هاشمی، محمد رجائی، ناصر سودانی، علی مروی، عباس قاعد رحمت، احمد آریایی‌نژاد، سید مهدی موسوی‌نژاد، حسین شهریاری، محمد فقایی، حجت‌الله درویش‌پور، حسین محمدزاده، علی جلیلیان، نوذر شفیعی، حسین نیازآذری، احمد سجادی، محسن علی‌مردانی، محمد علیپور، کمال علیپور، ارسلان فتحی‌پور، سید مهدی هاشمی، فرج‌الله عارفی، روح‌الله بیگی، محمد حسین حسین‌زاده بحرینی، محسن صرامی‌فروشان، دخیل عباس زارع‌زاده مهریزی، جبار کوچکی‌نژاد، حمیدرضا طباطبایی نائینی، مراد هاشم‌دهی، عبدالکریم رجبی، رجب رحمنی، عبدالوحید فیاضی، جواد سعدون‌زاده، شمس‌الله بهمئی، جواد کریمی‌قدوسی، محمد حسین آصفری، حسن کامران دستجردی، سید هاشم بنی‌هاشمی، مقداد نجف‌نژاد، حبیب آقاجری، زهره طبیب‌زاده نوری، فاطمه آالیا، وحید احمدی، شهلا میرگلوبیات، حسین سبحانی‌نیا، منصور حقیقت‌پور، علیرضا منادی سپیدان، محمد اسماعیل‌نیا، زرغام صادقی، محمد مهدی برومندی هستند.


اهداف تشکیل سازمان بسیج مستضعفین مشخص شد


پس از اینکه کلیات این طرح تصویب شد بهارستان نشینان وارد جزئیات شدند و ماده یک به شرح زیر تصویب شد:


«هدف از تشکیل سازمان بسیج مستضعفین ایجاد توانایی‌های لازم در کلیه افراد معتقد به قانون اساسی و اهداف انقلاب اسلامی و سازمان‌دهی آنان به منظور دفاع همه جانبه از کشور، نظام جمهوری اسلامی ایران و تلاش مؤثر و داوطلبانه در تمامی عرصه‌های حیات اجتماعی و پیشبرد اهداف و ضرورت‌های انقلاب اسلامی و تسریع در تحقق جامعه اسلامی از طرق ذیل است:


الف- آموزش نظامی آحاد مردم برای دفاع از کشور و نظام جمهوری اسلامی


ب- تعلیم و تربیت در زمینه‌های عقیدتی، سیاسی و تخصص‌های مورد نیاز


پ-جذب و سازماندهی اعضای بسیج


ت- تهیه و اجرای طرح‌های دفاعی، امنیتی و جهادی باهماهنگی سایر دستگاه‌های مربوطه


ث- تعمیق و ترویج ارزش‌ها، باورها و فرهنگ مبتنی بر تفکر بسیجی در جامعه


ج- کمک به کارآمدی نظام و سازندگی کشور و پیشرفت برنامه‌های اقتصاد مقاومتی


چ-کمک به توسعه و رشد علمی، فناوری، ابتکارات و اختراعات بسیجیان


ح- کمک به مردم به هنگام بروز بلایا و حوادث غیر مترقبه با هماهنگی مراجع ذیربط‌»


این ماده با 150 رأی موافق، به تصویب رسید.


ماده‌ای که ایجاد پایگاه‌های مقاومت در شهرک‌های مسکونی را الزامی می‌کرد به کمیسیون امنیت ارجاع شد


پس از تصویب ماده 1 نمایندگان مجلس وارد بررسی ماده 2 شدند.


ابتدا علی مطهری نماینده مردم تهران پیشنهاد حذف عبارت شهرک‌های مسکونی و مجتمع‌های تجاری در این ماده را داد. در ادامه بدون اینکه این پیشنهاد مطهری در میان نمایندگان به رأی گذاشته شود نادر قاضی‌پور، جواد جهانگیرزاده، احمد توکلی و مهرداد بذرپاش در تذکرهای جداگانه اعلام کردند که این ماده باعث می‌شود که حتماً در شهرک‌های مسکونی و همچنین در مجتمع‌های تجاری پایگاه بسیج ایجاد شود و چنین الزامی را نمی‌توان برای همه ساختمان‌ها و یا نهادهای عمومی و اداری و یا تجاری در نظر گرفت در نهایت این ماده با پیشنهاد محمد حسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون امنیت ارجاع شد در این ماده آمده است:


«در راستای ایفای وظایف سازمان بسیج مستضعفین رده‌های مقاومت بسیج در سراسر کشور شامل شهرها، بخش‌ها، شهرک‌های مسکونی و مجتمع‌های تجاری، روستاها، مساجد و محلات، وزارتخانه‌ها، ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مراکز علمی، فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها و مراکز ورزشی ایجاد می‌شود. کلیه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی موظف به همکاری می‌باشند.


تبصره1: در کلیه کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های تولیدی و خدماتی،‌پایگاه مقاومت بسیج تشکیل می‌شود.


تبصره2: کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386/7/8 نسبت به راه‌اندازی رده‌های مقاومت و اجرای برنامه‌های بسیج همکاری و اقدامات لازم را برای تأمین مکان، تجهیزات و نیروی انسانی با استفاده از امکانات موجود، معمول دارند.»


وکلای ملت با 108 رأی موافق، با ارجاع این ماده به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس موافقت کردند.


ماده‌ای که حضور پایگاه‌های بسیج را در طرح‌های تفصیلی و هادی اجباری می‌کرد نیز به کمیسیون امنیت ارجاع شد


نمایندگان در ادامه بررسی ماده 3 طرح تقویت بسیج مستضعفین را در دستور کار قرار دادند و پس از اینکه پیشنهادات نمایندگان در تغییر جزئیات این ماده رأی نیاورد محمد حسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه پیشنهاد ارجاع این ماده را نیز به کمیسیون امنیت ملی مطرح کرد و نمایندگان به 100 رأی موافق با ارجاع این ماده موافقت کردند.


در ماده 3 آمده بود: «سازمان بسیج مستضعفین پایگاه‌های مقاومت بسیج را با همکاری دستگاه‌های دولتی، خصوصی و مردم در سطح کشور احداث می‌کند.


تبصره1: وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شهرداری‌ها و سایر نهادها موظف‌اند در طراحی و اجرای طرح‌های جامع تفصیلی شهری و هادی روستایی، شهرهای جدیدالحداث، شهرک‌های مسکونی و صنعتی و مجتمع‌های تجاری و مناطق آزاد، اراضی مناسبی را برای احداث رده‌های مقاومت بسیج پیش‌بینی کنند و پس از آماده‌سازی بدون دریافت هزینه و با حفظ مالکیت عمومی و دولتی در اختیار بسیج مستضعفین قرار دهند.


تبصره2: در کلیه اماکن مذهبی کشور از قبیل مساجد و حسینیه‌ها مکان مناسبی برای ایجاد پایگاه مقاومت بسیج پیش‌بینی شود. سازمان امور مساجد، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، هیئت امنای مساجد، حسینیه‌ها و امام‌زاده‌ها و همچنین سایر دستگاه‌های مرتبط اقدامات لازم در تحقق این امر معمول دارند.»


کارکنان بسیجی دولت موظف شدند در آموزش‌ها و اردوها شرکت کنند


نمایندگان مجلس پس از ارجاع ماده 3 طرح تقویت بسیج مستضعفین وارد ماده 4 آن شدند و با یک تغییر کوچک با جزئیات این ماده موافقت کردند.


بر اساس ماده 4، «دولت موظف است به منظور تقویت کمی و کیفی بسیج مستضعفین و حضور بیشتر نیروهای مردمی در صحنه‌های دفاع ازامنیت کشور، پیشبرد آرمان‌ها و مبانی اندیشه‌های انقلاب اسلامی امکان استفاده از خدمت کارکنان بسیجی فعال شاغل را برای شرکت در آموزش‌ها و اردوها و سایر برنامه‌های بسیج به مدت حداکثر 15 روز در سال به جای خدمت اداری فراهم سازد.


تبصره1: برنامه‌های آموزشی بسیج که برای ارتقاء سطح آگاهی و کارایی بسیج برگزار می‌شود با هماهنگی دستگاه‌های دولتی به عنوان آموزش ضمن خدمت کارکنان محسوب شده و وفق مقررات از کلیه مزایای مربوط آن نیز بهره‌مند می‌شوند.


تبصره2: دولت موظف است در اجرای اصل 151 قانون اساسی و به منظور ارتقاء سهم و حضور نیروهای مردمی در استقرار امنیت و دفاع از کشور در جغرافیای هر شهرستان اراضی مناسبی را برای آموزش نظامی و اجرای رزمایشات در اختیار بسیج مستضعفین قرار دهند.»


تصویب نیمه کاره یک ماده؛ الزام امدادرسانی به بسیج به کمیسیون امنیت ارجاع شد


در ادامه بهارستان نشینان وارد بررسی ماده 5 طرح تقویت بسیج مستضعفین شدند ولی با وجود ابهامات متعدد مطرح شده نیمی از این ماده به تصویب رسید و تبصره آن به کمیسیون ارجاع شد.


بر اساس ماده 5 داوطلبان عضویت در بسیج پایگاه‌های مقاومت محلی و کانون‌های قشری از قبیل: دانش‌آموزان، دانشجویان، کارمندان، کارگران، اصناف، زنان، عشایر، فرهنگیان، ورزشکاران، هنرمندان، مداحان و اصحاب رسانه‌ و متخصصان از قبیل مهندسان، نخبگان، پزشکان، اساتید، طلاب و روحانیون و حقوقدانان جذب و ساماندهی می‌شوند. این قسمت از ماده 5 با 125 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر تصویب شد.


در ادامه حجت‌الاسلام سید محمد حسن ابوترابی‌فرد نائب رئیس اول مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه را برعهده داشت پیشنهاد داد که تبصره این ماده به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شود. اعضای کمیسیون در ابتدا اصرار داشتند که این تبصره در جلسه علنی مجلس رفع ابهام شود ولی پس از گذشت مدتی و پیشنهاد مقداد نجف‌نژاد و احمد سالک برای حذف عبارت‌هایی از متن این تبصره و رأی نیاوردن این پیشنهاد‌ها نمایندگان با 121 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع تصمیم گرفتند که این تبصره را به کمیسیون امنیت ملی ارجاع دهند.


بر اساس این تبصره؛ «به منظور صرفه‌جویی در منابع مالی کشور و پرهیز از موازی‌کاری دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت و خدمات کشوری که نیازمند بهره‌مندی از نیروهای ساماندهی شده مردمی در اجرای مأموریت‌های خود می‌باشند موظف‌اند از سازمان بسیج مستضعفین استفاده نموده و از هر گونه ساماندهی موازی در این زمینه خودداری نمایند.


انتهای پیام/

ارسال نظر