صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش|

چرا ایربگ خودروها در تصادفات باز نمی‌شود؟

باز نشدن ایربگ‌های خودرو در یکی از شدیدترین تصادف زنجیره‌ای بار دیگر مُهری بر کیفیت پایین خودروسازی زده است.
کد خبر : 635839

به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی، صنعت تعاون گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، با گذشت چندین روز از تصادف زنجیره‌ای در جاده بهبهان هنوز توضیح دقیقی از سوی خودروسازان برای عدم باز شدن ایربگ‌های خودرو اعلام‌ نشده است و تنها به اعلام چندین دلیل کلی مانند سال تولید، برخورد از عقب، فاصله بین دو خودرو در زمان تصادف، احتمال نقص فنی و مشکلات جاده‌ای اشاره‌ شده است اما با وجود شدت تصادفات و ضربه خوردن جلو و عقب خودروها، هیچ صحبتی در خصوص باز نشدن ایربگ‌ها صورت نگرفته است.


باز شدن کیسه هوا نیاز به پیش‌شرط دارد


مهدی رحیمی ندوشن، مدیر طراحی مرکز توسعه محصولات ایران‌خودرو می‌گوید «باز شدن کیسه هوا پیش‌شرط‌هایی نظیر، شدت ضربه، ناحیه‌ای که ضربه وارد می‌شود و همچنین فعال بودن کیسه هوا، دارد و ما حاضریم در صورت صلاحدید نهادهای ذی‌ربط با استفاده از حافظه ذخیره‌کننده اطلاعات در کیسه هوا موضوع را بررسی و کارشناسی کنیم».


شدت پایین ضربات عامل باز نشدن کیسه هوا است


محمدحسن جبلی جوان، معاون کنترل کیفیت شرکت سایپا نیز عنوان می‌کند «ممکن است شدت ضربه از ناحیه جلو به‌قدری نبوده که کیسه هوا باز شود، یا راننده‌ها خودرو را خاموش کرده و به دلیل شرایط جاده از خودرو خارج‌ شده بودند و همین باعث شده کیسه هوا باز نشود».




بیشتر بخوانید:


وعده‌های پوچ برای تنظیم بازار خودرو/ حاشیه‌ها پررنگ‌تر از متن




این توجیه‌ها در حالی از سوی خودروسازان مطرح می‌شود که تعداد زیادی از خودروهای آسیب‌دیده در تصادف زنجیره‌ای بهبهان در اثر شدت تصادف مچاله شده‌اند.


سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی که پیش‌ از این، موضوع باز نشدن ایربگ‌ها را مطرح کرده بود، به خودروسازان و انجمن خودروسازان توصیه کرد که به‌جای فرافکنی و انحراف افکار عمومی به دنبال اصلاح کیفیت خودروها باشند.


وی می‌گوید «این‌طور نباشد که قیمت خودروی خارجی را از مردم دریافت کنند اما خودروی ناایمن و غیراستاندارد دست مردم دهند».


کوتاهی خودروسازان در کسب استاندارهای لازم


پیمان پیرایش معاون سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه خودروسازان در استاندارهای ۸۵ گانه کوتاهی کردند، عنوان می‌کند «استانداردهایی که توسط خودروسازان اجرا نمی‌شوند شامل استاندارد سیستم هشدار انحراف از مسیر، استاندارد استحکام کابین خودرو، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته، استاندارد پایداری در ترمزگیری و یا استاندارد فشار باد چرخ‌ها هستند».


وی می گوید «با توجه به اهمیت موضوع، اجباری شدن این ۹ استاندارد را در شورای عالی استاندارد با حضور نمایندگان قوه قضائیه، مقننه و مجریه مطرح خواهیم کرد که امیدواریم با اجباری شدن این ۹ استاندارد موافقت شود».


بار حقوقی این تصادفات و عدم باز شدن ایربگ بر عهده خودروساز است


فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا با اشاره به باز نشدن ایربگ خودروها در تصادف اخیر عنوان می‌کند «برخی توجیه‌های صورت‌گرفته از قبیل عدم ضربه خوردن سنسور ایربگ و باز نشدن آن به دلیل شدت بالای این تصادفات زنجیره‌ای وارد نیست زمانی که خودرو از جلو و عقب پرس می‌شود قطعاً باید کیسه هوا باز شود، اما باید به این نکته نیز توجه داشت ایربگ خودرو زمانی کارایی دارد که داشبورد و اتاق بر اثر تصادف جمع نشود زمانی که خودرو جمع شود باز شدن ایربگ منجر به آسیب بیشتر به راننده و سرنشینان می‌شود».


وی با بیان اینکه تست تصادف از خودروهای ایرانی گرفته نشده است، ‌ ادامه می‌دهد «یک سری تست خودرو با عنوان تاییدیه ۹ برای پلاک‌گذاری اجباری است که به‌ طور معمول تست ایربگ را نیز شامل می‌شود و به‌صورت رندوم چندین خودرو از یک برند را بررسی خواهند کرد».


زاوه بیان می‌کند «بار حقوقی این تصادفات و عدم باز شدن ایربگ بر عهده خودروساز است اما باید اذعان کرد که در این موارد ضعف قطعه‌سازان نیز کاملاً مشهود است».


باز نشدن ایربگ بسیار اتفاق افتاده است


سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران نیز با اشاره به باز نشدن ایربگ برخی خودروها در تصادف زنجیره‌ای بهبهان می‌گوید «باز نشدن ایربگ خودروها در تهران بسیار زیاد اتفاق افتاده است، ‌ در برخی خودروها اگر کمی تندتر بپیچید؛ ممکن است چرخ خودرو باز شود؛ ایربگ که جای خود دارد».


به گفته وی؛ بیشترین نواقص در خودروهای ایرانی است.


بحث باز نشدن ایربگ بیش از ۵۰ خودرو در تصادف زنجیره بهبهان بار دیگر بر کیفیت پایین خودروهای داخلی مهر تأیید زد، حال باید منتظر ماند تا در دولت سیزدهم چه تصمیمی در خصوص افزایش کیفیت خودروهای داخلی گرفته می‌شود.


انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر