صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۳۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴

شب شعر «هوای تازه» برگزار شد

شب‌های شعر هوای تازه که به همت شبکه‌ سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست استان تهران و جمعی از فعالان و حامیان فرهنگ و هنر و محیط‌زیست برگزار شد.
کد خبر : 63583

به گزارش گروه فرهنگی آنا، شب شعر «هوای تازه» در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 29 و 30 دی‌ماه 1394 در ساختمان سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار شد آغاز مسیری تازه است در جهت فرهنگ‌سازی عمومی نسبت به توسعه‌ پایدار و محیط‌زیست.


گل‌خانم باقری‌نیا مدیر انجمن دنیای سالم بر این اعتقاد است که برپایی این فعالیت چند منظوره‌ فرهنگی می‌تواند از یک‌سو پیوندی میان هنرمندان و فعالان محیط‌زیست در راستای هدفی مشترک برای حفظ محیط‌زیست باشد و از سویی دیگر بازتاب این هم‌فکری و هم‌کاری در جامعه به آگاه‌سازی عموم مردم در جهت رشد و گسترش توسعه‌ پایدار و تلاش برای حفظ محیط‌زیست بینجامد.


بیانیه نخستین دوره‌ شب‌های شعر هوای تازه به این شرح بود:


«شاعران، هنرمندان، فرهیختگان، فعالان زیست‌محیطى و فرهنگى، خانم ها و آقایان:


امروز در اینجا گرد آمده‌ایم -هرچند در شمارى اندک- اما با دل‌هایى گرم و خاطرى آرام از یقین، تا پیمان ببندیم که حافظ بوم و بر ملموس این خاک نیز باشیم. در آغاز راه هستیم، اما امیدواریم گذر زمان مسیرمان را هموار کند و گام‌هاى‌مان را پایدار. برماست که در هیأت نخبگان و هنرمندان این سرزمین به مسئولیت اجتماعى خود در آگاهى‌افزایى و حساس‌سازى همگان نسبت به میراث یگانه و تجدیدناپذیر زیست بوم‌مان همت گماریم. امروز مایه دل‌گرمی و آرامش خاطرمان‌ست که فعالان و دل‌سوزان حقیقی محیط‌زیست گرد هم آمده‌ایم؛ چه آنان که قلم به دست دارند و چه آنان که با هر ابزار دیگری در نگهبانی از مرزهای فرهنگ سرزمین‌مان ایران، محافظتی از سرِ باور و اعتقاد را عهده‌دار شده‌اند و مسیری طاقت‌فرسا و دشوار را در فرصت زنده‌گی‌شان پیش گرفته‌اند.


همین شمار اندک، که به راستی یاران حقیقی زمین‌اند، در گوشه‌گوشه جهان برای حفظ محیط‌زیست و گسترش بسترهای توسعه پایدار بی‌وقفه و با از جان گذشته‌گی در تلاش‌اند. همین اینان‌اند که صدای زمین را شنیده‌اند و از امروز خود گذشته‌اند تا کودکان فردا در آغوش سبز زمین در بی‌کران آبی آسمان، عشق را زنده‌گی کنند.


درود بر شما حاضرین این جمع که با ایمان به راه "هوای تازه" آغازگر این مسیر شده‌اید.


از یاد نبریم: تنها یک زمین داریم!»


پس‌از خوانش بیانیه ویدئوآرت فرید حامدی (روهینا) با رویکرد محیط‌زیست پخش شد و فرزاد آبادی، سحر شیرمحمدی، رُزا جمالی، علی قنبری، الاهه نوری، کوروش ادیم، رضا اکوانیان، کوروش شیوا شعرهای‌شان را با مضمون و مفهوم محیط‌زیست برای علاقه‌مندان و حاضرین خواندند.






بعد از مراسم شعرخوانی احمد قویدل ریاست کانون هموفیلی ایران صحبت‌هایی را با نگاه به حضور مثبت تمامی فعالان فرهنگ و هنر و محیط زیست برای به نتیجه رسیدن این هدف داشتند.


کاژو فلاحی و فریال موسوی در طول زمان برنامه، نقاشی هم‌زمان را با ذهنیت هوای پاک در محیط باز مجموعه خلق کردند. این آثار در نمایش‌گاهی جداگانه با همین منظور به نمایش در خواهد آمد.


در پایان مراسم علی جلالی پرفوُرمنسی را که برای این برنامه طراحی و تهیه کرده بود برای حاضرین اجرا کرد.


کتاب هوای تازه (1) که شعرهای شاعران حاضر در برنامه و یادداشت‌های فعالان و متخصصان محیط‌زیست را در بر خواهد داشت به‌زودی چاپ و منتشر خواهد شد. پس‌از برگزاری دوره‌های بعدی شب‌های شعر، کتاب‌ هوای تازه هر دوره منتشر خواهد شد.


دوره دوم شب‌های شعر هوای تازه در آینده‌ای نزدیک برگزار می‌شود و به اطلاع عموم علاقه‌مندان خواهد رسید.


انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست
ارسال نظر