صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۹:۲۱ - ۲۷ دی ۱۴۰۰
امیرعبداللهیان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی جی تی ان» (CGTN) چین:

چین همواره در مذاکرات نقشی فعال و منطقی دارد

دنبال اتلاف وقت در مذاکرات وین نیستیموزیر امور خارجه ایران گفت: چین همواره در مذاکرات هسته‌ای به‌ویژه در مذاکرات جاری در وین نقشی فعال و منطقی داشته است. در جریان مذاکرات چین همواره مخالف تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران بوده است.
کد خبر : 635493

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی جی تی ان» (CGTN ) چین تأکید کرد تهران هرگز به دنبال اتلاف وقت در مذاکرات وین و یا به انحراف کشاندن روند گفت‌وگوها نیست و اگر طرف مقابل به تعهدات توافق هسته‌ای بازگردد، ایران هم به تعهداتش بازخواهد گشت.


امیرعبداللهیان مواضع پکن در مذاکرات وین را سازنده و منطقی خواند و گفت که ایران از چین به علت حمایت از مواضع تهران در روند مذاکرات هسته‌ای قدردانی می‌کند.


امیرعبداللهیان گفت: در جریان سفرم به چین، اجماع و توافق‌هایی درباره طیفی از موضوعات مهم به دست آمد؛ ازجمله اجرای قرارداد جامع راهبردی ایران و چین و به‌منظور اجرای این قرارداد بلندمدت، هردو طرف نیازمند یک نقشه راه هستند.


وی افزود در دیدار با همتای چینی خود، دو طرف در خصوص مهم‌ترین مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله بحران وخیم افغانستان و یمن گفت‌وگو کردیم.


وزیر امور خارجه ایران در ادامه گفت: در خصوص قرارداد جامع راهبردی ایران و چین، هر دو طرف از مزایای این توافق بهره‌مند خواهند شد که دربرگیرنده بسیاری از زمینه‌ها ازجمله تجارت، کشاورزی، علوم و فناوری، گردشگری، همچنین شامل همکاری در زمینه بین‌المللی و منطقه‌ای می‌شود.


امیرعبداللهیان تأکید کرد: بر این باوریم که هیچ‌گونه چالشی در روابط دوجانبه تهران و پکن وجود ندارد، هرچند رفتار «قلدرمآبانه» آمریکا بر روی برخی از همکاری‌های دوجانبه تأثیر گذارده است.


وزیر امور خارجه ایران گفت: بر این باوریم که روابط چندجانبه برای تمامی کشورها سودمند است. یک‌جانبه‌گرایی و رفتار قلدرمآبانه آمریکا از سوی هیچ کشوری پذیرفته نیست، قوانین بین‌المللی و همکاری، فرصت‌هایی را برای تمامی کشورها فراهم می‌سازد که همگان از آن بهره‌مند و منتفع می‌گردند.


امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی در خصوص سیاست ایران درزمینه اولویت همکاری با کشورهای همسایه و آسیایی گفت: دولت ایران رویکرد اولویت روابط با همسایگان و کشورهای آسیایی را در پیش گرفته است که با همتای چینی خود در این زمینه گفت‌وگو کردیم.


وزیر امور خارجه ایران گفت: چین همواره در مذاکرات هسته‌ای به‌ویژه در مذاکرات جاری در وین نقشی فعال و منطقی داشته است. در جریان مذاکرات چین همواره مخالف تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران بوده است. در دیدار با همتایان چینی خود، از حمایت‌های چین در این زمینه قدردانی و تأکید کردم. همچنین به مقامات چین اطمینان دادم که ایران هرگز قصد اتلاف وقت و یا منحرف کردن جریان مذاکرات را ندارد.


امیرعبداللهیان گفت: ما در جریان مذاکرات، پیشنهادی مثبت، سازنده و واقع‌بینانه در وین ارائه کردیم. چین و روسیه از این پیشنهاد حمایت کردند، اما کشورهای غربی از جمله آمریکا، هیچ پیشنهاد مثبتی ارائه نکردند.


وی افزود: اگر طرف‌های مقابل به تعهدات توافق هسته‌ای بازگردند، ایران نیز به تعهدات خود مبتنی بر این توافق باز خواهد گشت.


انتهای پیام/۴۱۲۹/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر