صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۴ - ۲۲ دی ۱۴۰۰

۲ هزار و ۲۷۸ نیاز در نظام ایده‌ها و نیازها ثبت شد

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تاکنون ۲ هزار و ۲۷۸ نیاز و همچنین حدود ۷۵ هزار اختراع در نظام ایده‌ها و نیازها («نان») ثبت شده است.
کد خبر : 634472

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، علی خیرالدین در نشست هم‌اندیشی روسای دانشگاه‌های کشور که امروز (چهارشنبه) با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به صورت حضوری و مجازی در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، بر ضرورت صیانت از رتبه ایران در تولید فناوری تأکید کرد و گفت: در سال ۲۰۱۱ رتبه ایران در تولیدات فناوری ۹۵ و در سال ۲۰۲۱ این رتبه به ۷۱ در جهان رسیده است.


وی افزود: رتبه کشورمان در حوزه نوآوری در سال ۲۰۲۰، رتبه ۶۷ بود که این رتبه در سال ۲۰۲۱ به رتبه ۶۰ ارتقاء یافته است.


معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، با اشاره به واکاوی رویکرد مقاله محوری در تحقیقات دانشگاهی و غفلت از نیازها و مسائل کشور اظهار کرد: کاربردی شدن پژوهش، تولید ثروت و استقلال مالی دانشگاه‌ها را به دنبال دارد.


وی ایجاد معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم را جزو برنامه های اصلی این وزارت دانست و گفت: حجم بسیار گسترده فعالیت‌های حوزه پژوهش و فناوری و بازبینی ساختار و ایجاد آرایش متناسب با اکوسیستم فناوری، تحقق اهداف اسناد بالادستی و قوانین مصوب مراجع ذیصلاح، بسترسازی برای فعالیت نخبگان و ایجاد گفتمان فناوری و نوآوری و همچنین بهبود و ارتقای شاخص‌های فناوری و نوآوری کشور ضرورت ایجاد این معاونت را می‌طلبید.


خیرالدین در ادامه سخنان خود بیان کرد: زیست‌بوم فناوری و نوآوری بستری برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان است، لذا باید کوشش کنیم این زیست بوم در استان‌های مختلف تکمیل شود.


وی به ساختار معاونت پژوهش و فناوری و در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: ۱۱ دانشگاه کشورمان دارای پارک علم و فناوری (پارک دانشگاهی) است؛ لذا توصیه آن است که مدیر فناوری ذیل معاون پژوهش و فناوری در دانشگاه‌ها ایجاد شود.


معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، پیشنهاد کرد: معاونان پژوهش و فناوری تا TRL۵ و بعد از آن روسای پارک‌های علم و فناوری وظیفه حمایتی داشته باشند و رئیس پارک علم و فناوری، عضو شورای دانشگاه و رئیس دانشگاه نیز عضو شورای پارک باشد؛ البته در این زمینه تشخیص و تصمیم نهایی متناسب با شرایط دانشگاه برعهده هیئت امنای هر دانشگاه است.


به گفته وی، صادرات و تعاملات بین‌المللی، توسعه فناوری‌های نرم، انتقال فناوری، جشنواره‌های فناوری و مهارتی، نظام ایده‌ها و نیازها (نان)، مالکیت فکری، آمایش فناوری و مأموریت‌گرایی پارک‌ها، گرنت فناوری، تشکیل شورای فناوری و نوآوری در دانشگاه‌ها، اصلاح آیین‌نامه ارتقاء و پایه تشویقی، اصلاح آیین‌نامه مدیریت دانشگاه‌ها و اتاق‌های فکر ۱۶ گانه از جمله برنامه‌های معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.


معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، مهم‌ترین برنامه این معاونت را «ایجاد تعامل بین دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری دانست» و افزود: فرهنگ‌سازی و توسعه گفتمان فناوری و نوآوری، ایجاد فرصت فناورانه، رصد فناوری‌های نوظهور، فعال کردن کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان‌ها، دیپلماسی فناوری، دستیار فناوری و ایجاد مدرسه اشتغال در دانشگاه‌ها از جمله برنامه‌های اولویت‌دار معاونت فناوری و نوآوری است.


وی به بحث کارآفرینی و اشتغال دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: بیش از ۴۰ درصد بیکاران کشور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند، بیش از ۶۰ درصد آموزش‌دیدگان مهارتی، جذب بازار کار می‌شوند و اشتغال بیش از ۵۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی در واحدهای فناور نشان‌دهنده بستر خوب این حوزه است.


خیرالدین در خصوص وضعیت پارک‌های علم و فناوری در ایران عنوان کرد: ۴۹ پارک علم و فناوری، ۲۲۳ مرکز رشد واحدهای فناور، ۱۰ هزار و ۷۰۴ واحد فناور، یک هزار و ۶۶۴ شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد و همچنین ۶۵ هزار فناور شاغل در پارک‌ها و مراکز رشد نشان‌دهنده آن است که اشتغال فناوران در شرکت‌ها و پارک‌های علم و فناوری رشد داشته است.


وی تصریح کرد: علی رغم رشد فزاینده شاخص‌های این حوزه، تعداد فناوران متقاضی حضور در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در ۵ سال اخیر در حال کاهش است.


معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در خصوص طرح‌های اشتغال‌زایی دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: در این راستا سه طرح دستیار فناوری، فن‌آموزی دانش‌آموختگان و پسا دکتری نوآوری و فناوری؛ با هدف افزایش مهارت‌ها و استعدادهای دانش‌آموختگان و دانشجویان، ایجاد فرصت‌های شغلی برای دانش‌آموختگان و دانشجویان، افزایش اثربخشی فارغ‌التحصیلان در داخل کشور و جلوگیری از خروج نخبگان، تقویت ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها از طریق ارتقای شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان با تأمین نیروی انسانی متخصص در دستور کار است.


وی در ادامه سخنان خود به ایجاد نظام ایده‌ها و نیازها (نان) اشاره کرد و افزود: تکمیل ساختار موجود، بدون هزینه (دخالت در اجرا به کمک ISC)، کاربردی‌سازی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری بر اساس حل نیازهای کشور (تحقیقات نیازمحور)، نیازسنجی و نیازآرایی، اولویت‌بندی نیاز و تعریف میدان بازی جدید، تدوین نظام‌مند و پویای اولویت‌های تحقیقاتی و ترسیم نقشه جامع نیاز _ توانمندی، صنعتی _ دانشگاهی کشور و افزایش بهره‌وری، حمایت از نخبگان، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان از ویژگی‌های طرح نان است.


به گفته خیرالدین در این سامانه که مقرر شده است ذیل شورای عتف قرار گیرد، تهیه نقشه جامع نیاز و ایده کشور، یکپارچه‌سازی با استفاده از سایت‌های موجود بدون هزینه و ساختار جدید، کاربردی‌سازی پارساها بر اساس حل نیازهای کشور (تحقیقات نیازمحور) و ارتقای شاخص نوآوری، فناوری و اشتغال دانش بنیان انجام می‌شود.


وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: تاکنون ۲هزار و ۲۷۸ نیاز و همچنین حدود ۷۵ هزار اختراع در نظام ایده‌ها و نیازها (نان) ثبت شده است.


انتهای پیام/۴۰۲۱/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر