صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رضا مهدوی در گفت‌وگو با آنا:

بعد از کرونا هم آموزش آنلاین هنر را ادامه می‌دهم/ هنرجویان با هدف درآمدزایی به سمت هنرهای تجسمی نیایند

هنرمند نگارگر معتقد است هنرجویی که در حال آموزش است با چالش‌های بسیاری برای تهیه مواد و وسایل کار روبه‌رو می‌شود.
کد خبر : 634246

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی و هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، رضا مهدوی متولد سال ۱۳۵۱ در مشهد هنرمند نگارگری و تذهیب است. وی مدرک کارشناسی زیست‌شناسی دارد. مهدوی تاکنون سه نمایشگاه انفرادی برگزار کرده است. این هنرمند در بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی داخلی و خارجی در کشورهایی همچون کانادا، آلمان، آمریکا، مالزی، چین، ترکیه، قطر و... شرکت داشته است.


کسب عنوان نخست جشنواره هنرهای سنتی جوانان کشور سال ۸۵، رتبه اول پنجمین دوسالانه نگارگری ایران سال ۸۱، تقدیر شده در هشتمین دوسالانه نگارگری ایران در سال ۹۰، تقدیر شده در جشنواره هنرهای تجسمی فجر سال ۹۱ و... در کارنامه هنری وی دیده می‌شود. طراحی و اجرای سردرب شرقی صحن آزادی حرم مطهر رضوی و هفده درب طلا و نقره حرمین کاظمین (ع) نیزاز افتخارات این هنرمند به شمار می‌رود. همچنین «مجموعه مقالات تاریخ نگارگری ایرانی - هفته نامه تاک»، «مروری بر فنون نگارگری ایرانی»، «ترجمه مقاله هنراسلامی - فصلنامه آستان هنر» و «ترجمه کتاب بیوگرافی هنرمندان کلاسیک سینما» از جمله تالیفات وی است. مهدوی سابقه همکاری با موسسه آفرینش هنری آستان قدس رضوی در زمینه برپایی نمایشگاه در نگارخانه رضوان، داوری جشنواره، تدریس در مکتب هنر رضوان وبرگزاری کارگاه عملی را دارد. با این هنرمند نگارگر به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه از نظر می‌گذرانید.

در پساکرونا آموزش آنلاین را ادامه خواهم داد


 رضا مهدوی درباره محدودیت‌های ویروس همه‌گیر کرونا و بازار کار خود گفت: کرونا بر فعالیت‌های من تأثیر چندانی نگذاشت. چه بسا از قرنطینه و تعطیلی استفاده کرده و بیشتر به کار نگارگری مشغول بودم. از نظر بازار کار نیز تفاوت زیادی نداشت. کسانی که خریدار آثار من هستند همچنان سفارش داده و خرید خودشان را داشتند. البته در بحث تدریس‌ محدودیت‌هایی ایجاد شد. کلاس‌ها تغییر ماهیت داده و به‌صورت آنلاین و حتی آفلاین شد. آموزش‌های آفلاین نیز از طریق کلیپ، فیلم‌ و محتواهای آموزشی انجام شد. هنرجویان با مشاهده برنامه‌های ضبط شده، تمرین کرده و برای من می‌فرستند. من نیز تمرین آن‌ها را بررسی کرده و رفع اشکال می‌کنم. در حال حاضر که شدت ویروس کرونا کمتر شده، کلاس‌ها نیز به‌صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اعمال فاصله‌گذاری برگزار می‌شوند.


وی افزود: یکی از مزایای آموزش در فضای مجازی این بود که به سمت تولید محتوای رسانه‌ای پیش رفتیم. آموزش در بستر الکترونیک این امکان را فراهم کرد تا هنرجویانی از شهرهای مختلف و حتی از تمام دنیا همچون ایالات متحده آمریکا، فرانسه و آلمان و... در این کلاس‌ها شرکت کنند. در زمینه نقاشی ایرانی دسترسی علاقه‌مندان در شهرهای مختلف به اساتید این رشته محدود بوده و آموزش آنلاین در این زمینه تأثیرگذار بوده است. با توجه به تجربه‌ای که در این دوسال اخیر کسب شد در زمان پساکرونا نیز این شیوه آموزشی را ادامه خواهم داد.





بیشتر بخوانید:





هنرجویانی که با گرانی‌ها عطای هنر را به لقایش بخشیدند


این هنرمند نگارگر با اشاره به اینکه تحریم‌ها بر گرانی مواد اولیه و ابزار هنرهای تجسمی تاثیر داشته، بیان کرد: وسایل نقاشی به‌صورت وحشتناک گران شده است. قلم‌مویی که ۱۰ هزار تومان می‌گرفتیم الان باید بابت آن ۱۰۰ هزار تومان پرداخت شود. برای خرید کاغذی که ۲۰ هزار تومان بود باید ۲۰۰ هزار تومان بدهیم، تقریباً همه چیز ۱۰ برابر شده است. با این گرانی فعالان این رشته به سختی به کارشان ادامه می‌دهند. اگر کسی بخواهد این روزها کار هنری انجام دهد، با بدبختی باید انجام بدهد. سختی کار اساتید در این گرانی به کنار، هنرجویی که در حال آموزش است و کارش هنوز به مرحله اقتصادی نرسیده با چالش‌های بسیاری برای تهیه مواد و وسایل کار روبه‌رو می‌شود. چه بسا هنرجویانی که با وجود گرانی‌ها، عطای هنر را به لقایش بخشیدند.


برای درآمدزایی به حوزه هنرهای تجسمی نیایند!


مهدوی خاطرنشان کرد: من به افرادی که صرفاً برای درآمدزایی به دنبال هنر می‌آید، توصیه می‌کنم به این حوزه وارد نشوند! چون هنر عشق و علاقه می‌خواهد. شما باید با عشق‌ جلو بروید. درآمد به‌صورت حاشیه‌ای به وجود می‌آید. خودبه‌خود زمانی فرا می‌رسد که افرادی طالب کار هنریت می‌شوند، آثار خود را می‌فروشی و تو را تأمین می‌کند. خود من از اول هیچ‌وقت به‌خاطر اینکه از هنر پول دربیاورم به دنبال آن نرفتم. کارهای اقتصادی دیگری وجود دارد تا درآمدزایی کرد و درآمد بیشتری نیز خواهد داشت. هنر کاری دلی است. انسان هنرمند برای دل خودش اثری را خلق می‌کند. در طولانی‌مدت می‌تواند درآمد هم داشته باشد اما به‌سرعت به نتیجه مطلوب مالی نمی‌رسد. هر کسی می‌خواهد دنبال هنر بیاید باید حتماً علاقه و عشق اولیه را داشته باشد.



وی با بیان اینکه ما فعالیت فرهنگی در رابطه با هنر نمی‌بینیم و نیاز به فرهنگ‌سازی هست، اظهار کرد: کسانی هستند که شرایط اقتصادی آن‌ها در دوره‌های مختلف تغییر نمی‌کند که توانایی خرید آثار هنری را نداشته باشند. معمولاً متمول هستند و می‌توانند خرید خودشان را داشته باشند. از سویی دیگر سطح فرهنگ نیز بسیار مهم است. خیلی‌ها حتی ثروت‌های افسانه‌ای دارند اما حاضر نیستند بابت اثر هنری پول بدهند و آن را غیرضروری می‌دانند، اما من علاقه‌مندی به کار هنری سراغ دارم که وام گرفت تا تابلویی را بخرد. بنابراین به‌علاوه استطاعت مالی، تهیه آثار هنری به درک و شعور هنری و فرهنگی نیز بستگی دارد.


انتهای پیام/۱۱۰/


انتهای پیام/

ارسال نظر