صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۱۵ - ۲۲ دی ۱۴۰۰
آنا بررسی کرد؛

طناب‌کشی دولت و بهارستانی‌ها بر سر طرح بنزینی/اختصاص بنزین به افراد اجرایی می‌شود؟

در حالی که مجلس مخالفت خود با طرح تغییر سهمیه بندی بنزین را اعلام کرده اما معاون وزیر نفت از احتمال اجرای این طرح از اوایل بهمن ماه خبر می‌دهد.
کد خبر : 634200

به گزارش خبرنگار حوزه نفت و انرژی گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، ‌ تغییر شکل سهمیه‌بندی بنزین از ماه گذشته به‌صورت آزمایشی در قشم و کیش آغاز شد، مطابق این طرح سهمیه سوخت از خودرو به فرد تغییر پیدا خواهد کرد و هر نفر بدون در نظر گرفتن اینکه مالک خودرو است یا خیر، ‌ ماهیانه ۱۵ لیتر بنزین دریافت خواهد کرد، این طرح با هدف توزیع عادلانه یارانه در کشور اجرایی خواهد شد. طرحی که دولت به دنبال اجرای آن است تفاوت جدی با طرح مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس دارد. در طرح سخنگوی کمیسیون انرژی قرار بود سهمیه بنزین به خانوار تعلق گیرد و خانوارهایی که بیش از ۲ خودرو دارند، مازاد بر آن را باید آزاد تهیه کنند، ‌ این طرح به دلیل اینکه نیازمند اعتبارات برای سهمیه بنزین بود از دستور کار خارج شد و به‌جای آن طرح اختصاص ۱۵ لیتر بنزین برای هر فرد در دستور کار قرار گرفت، ‌ البته با توجه به اینکه این طرح ممکن است سهمیه برخی از افراد را کم کند احتمال اصلاحاتی در آن وجود دارد.


سهم ۶۰ لیتری هر خانوار حذف می شود؟


جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره طرح تخصیص بنزین به هر فرد به‌جای هر خودرو می‌گوید «در این طرح امکان خرید و فروش سهمیه کارت وجود خواهد داشت. همچنین در حال بررسی هستیم که بتوانیم در طرح آزمایشی اگر خانواده‌ای قبلاً سهمیه بنزین ۶۰ لیتر داشته و هم اکنون کمتر شده، با تمهیداتی این سهمیه ۶۰ لیتر را برای آن خانواده حفظ کنیم».



ایجاد سازوکار برای تخصیص بنزین و راه‌اندازی سامانه برای خرید و فروش بنزین از ابهامات این طرح بوده که هنوز مشخص نیست دولت برای آنچه برنامه‌ای دارد.


مخالفت مجلس با تغییر سهمیه‌بندی بنزین


مصطفی نخعی، سخنگوی کمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص جلسه چهاردهم دی‌ماه، با حضور وزیر نفت در این کمیسیون به‌منظور توضیح و بررسی طرح تغییر نظام سهمیه‌بندی بنزین، می‌گوید «وزیر نفت توضیحاتی را مطرح کرد مبنی بر اینکه بر اساس طرح فوق، سهمیه بنزین برای هر ایرانی در نظر گرفته‌ شده است، هرچند میزان آن هنوز مشخص نیست؛ اما اعدادی میان ۱۵ تا ۲۰ لیتر مطرح‌ شده، بنابراین بر اساس این طرح به‌جای ارائه بنزین صرفاً به صاحبان خودرو این سهمیه میان آحاد جامعه توزیع می‌شود».




بیشتر بخوانید:


قرار نیست در روش جدید عرضه بنزین قیمت آن افزایش یابد


دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد


احتمال تخصیص سهمیه ۶۰ لیتری بنزین به خانوار کم‌جمعیت




نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی به عمده ایراداتی که اکثر نمایندگان کمیسیون متبوعش به این طرح وارد کرده‌اند اشاره کرد و ادامه می‌دهد «با توجه به التهابات اقتصادی موجود در کشور، نمایندگان زمان و شرایط کنونی را برای اجرای این طرح مناسب ندانستند، به‌ ویژه آنکه بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز مطرح است لذا هم‌زمانی این دو موضوع نگرانی‌هایی را در سطح جامعه ایجاد کرده است».


به گفته وی؛ شکل‌گیری قاچاق گسترده سوخت، افزایش تورم، ایجاد بازار سیاه و سوداگری از دیگر ایرادات و اشکالاتی است که نمایندگان به این طرح وارد دانسته و معتقدند در صورت اجرای آن مشکلات مذکور به وجود خواهد آمد.


سهمیه بندی جدید بنزین شاید به صورت سراسری اجرا نشود


نخعی بیان می‌کند «در پایان جلسه مقرر شد؛ وزیر نفت نگرانی‌های نمایندگان را در هیئت دولت مطرح کند، همچنین باید چنین موضوعاتی را فرا قوه‌ای دانست، لذا نیازمند تعامل و هم‌فکری تمامی ارکان اصلی کشور است و دولت نمی‌تواند به‌تنهایی چنین تصمیماتی را اجرایی کند. با این‌ وجود آقای اوجی بر اجرای طرح فوق به‌صورت پایلوت تأکید کردند و گفتند؛ ممکن است با نگاه به نتایج اجرای پایلوت، این طرح هیچ‌گاه به‌صورت سراسری اجرایی نشود».


معاون وزیر نفت از آغاز سهمیه بندی جدید در ابتدای بهمن خبر داد


هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت زمان اجرای طرح تغییر سهمیه‌بندی بنزین را چند روز دیگر یا اوایل بهمن اعلام کرده است. این در حالی است که دولت هنوز نتوانسته مجلس و کارشناسان را متقاعد کند که تغییر سهمیه‌بندی بنزین تصمیم درستی است.



فلاحیان ادامه می‌دهد «شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در حال تهیه زیرساخت‌های لازم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است، پیگیری‌های آنا از شرکت ملی توزیع و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که هنوز ابلاغیه‌ای از هیئت دولت به این شرکت فرستاده نشده است.


بنزین باید به صورت سالانه گران می شد


حسن مرادی در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا با اشاره به اینکه نرخ‌گذاری حامل‌های انرژی همواره از چالش‌های مهم دولت و مجلس بوده است، می‌گوید «از سال ۹۲ به بعد که دولت نرخ بنزین را تک‌نرخی و یک هزار تومان اعلام کرد، شاهد افزایش قیمت سوخت در کشور نبوده‌ایم اما در پنج سال گذشته قیمت بسیاری از کالاهای موردنیاز مردم از لبنیات گرفته تا پوشاک به‌صورت چشمگیری گران شده است، در حالی‌ که باید نرخ سوخت سالانه حداقل ۲۰ درصد افزایش داشته باشد».


این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه اگر نمایندگان مجلس به‌صورت سالانه ۲۰ درصد نرخ حامل‌های انرژی را در بودجه‌های سالیانه گران می‌کردند، در شرایط کنونی شاهد سردرگمی دولت و بهارستان‌نشین‌ها به‌منظور سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت بنزین نبودیم، ادامه می‌دهد «در بسیاری از کشورهای همسایه ایران، نرخ سوخت، بر اساس قیمت فوب خلیج‌فارس تعیین می‌شود، اما متأسفانه در کشور ما تعیین نرخ حامل‌های انرژی به‌جای اینکه بیشتر جنبه اقتصادی داشته باشد، سیاسی است».


قیمت فوب خلیج فارس مانع قاچاق بنزین می شود


استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران بیان می‌کند «با افزایش قاچاق سوخت از مرزهای کشور شاهد خارج شدن ثروت‌های مردمی هستیم و برای جلوگیری از این اتفاق، نرخ سوخت در کشور باید به قیمت فوب خلیج‌فارس نزدیک شود تا قاچاق سوخت از مرزهای ایران صرفه اقتصادی نداشته باشد».


وی راهکار مهمی را برای سهمیه‌بندی بنزین ارائه داد، بیان می‌کند «به هر اتومبیل که به‌نام یک فرد است، یک سهمیه اختصاص داده شود اما اگر همان فرد اتومبیل دیگری را به‌نام خود کرد، دیگر حق گرفتن سهمیه نداشته باشد که با وقوع این اتفاق شاهد فروش سهمیه افراد به یکدیگر نخواهیم بود».


مرادی عنوان می‌کند «فرهنگ‌سازی در بین مردم برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی راهکار دیگری است تا شاهد کاهش مصرف سوخت در کشور باشیم، هرچند نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که عملیاتی کردن این راهکار نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و زمان زیاد است».


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر