صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی مطرح کرد؛

بازار 20 هزار میلیارد تومانی لوازم خانگی در دستان خارجی‌ها؛ واردات لوازم خانگی 7 برابر خودرو

سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی ایران 70 هزار کارت اعتباری خرید کالای صادر شده توسط وزارت رفاه را مجزا از  طرح بانک مرکزی دانست و گفت: میزان واردات لوازم خانگی هفت برابر خودرو است.
کد خبر : 63338

حمیدرضا غزنوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه بازار لوازم خانگی ایران کوچک نیست، افزود: بازار ایران برای تولید‌کنندگان خارجی لوازم خانگی بعد از آمریکا دومین بازار جهان است و سود زیادی برای شرکت‌های تولید‌کننده دارد.


وی اظهار کرد: هیچ کالایی به اندازه لوازم خانگی وارد کشور نمی‌شود که ضربه‌ بزرگی به صنعت لوازم خانگی کشور وارد می‌کند.


غزنوی عنوان کرد: بازار مصرف لوازم خانگی در کشور حدود 20 هزار میلیارد تومان است که اکنون بیش از 15 هزار میلیارد تومان آن در دست خارجی‌هاست.


به گفته وی، دو برند بزرگ لوازم خانگی خارجی بودجه‌ تبلیغاتی معادل 6800 میلیارد ریالی دارند و این در حالی است که براساس آمار از هر 10 فروشگاه تولید‌کننده داخلی در این بازار رقابتی، پنج مورد‌ محکوم به شکست است.


سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی به بودجه تبلیغاتی برندهای داخلی اشاره کرد و گفت: بودجه تبلیغاتی بزرگ‌ترین شرکت تولید‌کننده داخلی در بهترین حالت حدود هشت درصد از بودجه شرکت‌های خارجی است.


وی با بیان اینکه برندهای خارجی بدون هیچ آورده‌ای سودی 40 درصدی بدست می‌آورند، تصریح کرد: با توجه به بازار 15 هزار میلیارد تومانی این برندها در ایران می‌توان گفت که آنها بیش از 6000 میلیارد تومان در بازار ایران سود می‌کنند.


غزنوی ضمن تاکید بر اینکه رقابت میان تولید‌کنندگان داخلی و خارجی در شرایط نابرابری قرار دارد، عنوان کرد: تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان برای برندهای خارجی آزاد و هزینه تبلیغات در این شبکه‌های پر بیننده برای هر ثانیه معادل 100 هزار تومان است این درحالی است که که هزینه تبلیغات در تلویزیون ملی ایران ثانیه‌ای یک میلیون تومان است.


وی به معضلات کارت بازرگانی اشاره و اظهار کرد: براساس قوانین سازمان توسعه تجارت، واردات محصول نهایی مشمول 70 درصد تعرفه می‌شود اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که وارد‌کنندگان به سراغ واردات تکه‌ای محصولات می‌روند و با توجه به این‌که با کارت‌های بازرگانی متفاوت و از گمرک‌های مختلف اقدام به واردات این قطعه‌ها می‌کنند، موفق به دور زدن قاعده 2- الف می‌شوند.


غزنوی ادامه داد: براساس این قاعده اگر یک محصول به سه تکه تقسیم شده و به کشور وارد شود، باید تعرفه واردات نهایی را بپردازد اما با توجه به واردات این قطعات از گمرکات مختلف و با نام‌های غیرمشابه این قاعده دور زده می‌شود.


وی تصریح کرد: باید واردات لوازم خانگی را برای هر برند به صورت انحصاری در اختیار شرکتی خاص قرار داد تا با نمایندگی اصلی شرکت بین‌المللی کار کند و از سوی دیگر کارت‌های بازرگانی برای واردات این قطعات فقط به نام همین شرکت باشد.


سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی درباره‌ کارت‌های اعتباری خرید کالا نیز گفت: زمانی که بانک مرکزی از ارائه کارت اعتباری خرید کالای ایرانی سخن گفت مخاطبانی که قصد خرید اقساطی داشتند نیز صبر کردند تا کارت‌ها را دریافت کنند.


وی با بیان اینکه عده‌ای از این شرایط استفاده کرده‌اند، افزود: این افراد شروع به فروش اقساطی برای کالاهای ایرانی و خارجی کرده‌اند.


غزنوی درباره کارت‌های اعتباری خرید کالا عنوان کرد: به نظر می‌رسد که این کارت‌ها نهایتاً در اختیار گروه‌های هدف فعلی از جمله بازنشستگان و زوج‌های جوان قرار بگیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر