۱۰۵ واگن قطار شهری به ناوگان مترو میپیوندد
به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری برای تبدیل یک رام قطار DC به قطار AC با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی در توسعه محصولات دانشبنیان و رفع نیاز صنایع کشور با بهرهگیری از توانمندی دانشگاهها گفت: قطعاً با ایجاد پیوندی که میان ظرفیتهای فناورانه دانشگاهها و نیاز صنایع ایجاد شده است، فناوریها به ویژه در بخش پیشرفته، با کمک و توان شرکتهای دانشبنیان داخلی تأمین میشود. ستاری با اشاره به توانمندیها در تأمین نیاز ناوگان حمل و نقل ریلی شهری گفت: علاوه بر طرحهای فناورانه در بخش مترو، بسیاری از پروژههای موفق در صنایع گوناگون تعریف شده و در این نمایشگاه ارائه شده است که اغلب آنها، پروژه هایی هستند که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای توسعه آن در کنار جهاد دانشگاهی بوده است.
معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری، به حمایت از تحقق طرحهای فناورانه دارای بهرهبرداری و مجری بخش خصوصی اشاره کرد و ادامه داد: قرارداد ۱۰۵ واگن قطار شهری که ۱۱ رام قطار را شامل میشود با شرکت بهره برداری مترو در حال تحقق است. این روند از ۲ سال گذشته آغاز شده است و به زودی به ناوگان حمل و نقل ریلی میپیوندد. همچنین تفاهمنامهای را برای تبدیل واگن های DC به AC منعقد کردهایم که به ارتقای ناوگان حمل و نقل ریلی کشور کمک میکند و میتواند زمینهساز بینیازی این حوزه از واردات باشد.
در این مراسم تفاهم نامه سه جانبه همکاری مشترک برای تبدیل یک رام قطار DC متروی تهران به قطار AC امضا شد تا ناوگان حمل و نقل ریلی شهری، به کمک دانشبنیانها ارتقا یابد. با توجه به گذشت دو دهه از بهرهبرداری مترو در کشور و فرسودگی قطارهای DC مترویی و قدیمی بودن سیستم رانش این نوع قطارها جایگزینی آنها با قطار AC جدید و یا ارتقاء سیستم رانش و کنترل قطارهای با کارآیی قطارهای AC ولی با هزینه کمتر دو راه حل پیش رو است؛ از آنجا که شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه تعدادی از قطارهای DC خارج از رده خدمتی داشته و نیاز مبرمی به اورهال اساسی آنها وجود دارد و شرکتهای دانشبنیان جهاد دانشگاهی از توان و دانش لازم برای ارتقاء این نوع قطارها برخوردار هستند، با حمایت، هدایت و راهبری معاونت فناوری ریاست جمهوری، این تفاهمنامه سه جانبه برای تأمین منابع مالی، طراحی و ساخت تجهیزات سیستم رانش، کنترل و ارتقاء سایر بخشهای ضروری قطار برای یک رام قطار DC و ارتقاء آن به سیستم رانش AC منعقد شد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/