صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۵ - ۰۸ دی ۱۴۰۰

خبر ذخیره‌سازی شده توسط پروین طالبیان (P.talebian) در تاریخ ۰۰۱۰۰۸-۱۱:۱۵

کد خبر : 631383

حاج قاسم و علامه مصباح مظهر بصیرت توامان با شجاعت بودند /حب دنیا و بی تقوایی از موانع اصلی بصیرت است .



معاون تربیت و آموزش سازمان بسیج اساتید کشور در همایش نهم دی در دانشگاه لرستان ضمن تسلیت شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) و حاج قاسم سلیمانی به اهمیت بصیرت اشاره کرد و گفت :صحبت از بصیرت که می شود فطانت و ذکاوت متجلی می شود که انسان را از سطح و ظواهر امور و حوادث به عمق و باطن آن رهنمون می کند تا شناخت حقیقت و قدرت درک صحیح امور اتفاق بیفتد در کشاکش بحران‌ها و مشکلات فردی و اجتماعی، جوهره و باورهای افراد ظهور می‌یابد و هر فردی ممکن است پیش از مواجهه با مشکلات، ادعاهای فراوانی مبنی بر فضایل و مانند آن داشته باشد ولی این ادعا زمانی رنگ واقعیت را به خود خواهد دید که در هنگام بروز بحران‌های فکری، اعتقادی، اجتماعی و سیاسی نیز همچنان پابرجا و استوار بماند؛ زیرا در این حالات است که توانایی تشخیص حق از باطل و درست از نادرست مشخص شده، ریزش‌ها و رویش‌های بسیاری صورت می‌گیرد




دکتر هاشمی به شخصیت حاج قاسم سلیمانی و علامه مصباح اشاره کرد و گفت :حاج قاسم و علامه مصباح مظهر بصیرت توامان با شجاعت بودند و همین ویژگی های آن ها باعث شده بود که ذوب در ولایت و امامت باشند و در طول حیات طیبه خود بی اعتنا به نام ، نان ،مقام ، دنیا و همه تعلقات دنیا باشند و نماد بصیرت و شجاعت در عالم باشند 



دکتر هاشمی به مهم ترین ویژگیهای اهل بصیرت اشاره کرد و گفت : زمان شناسی و اقدام به موقع از خصوصیات برجسته اهل بصیرت است. کسی که زمان شناس نباشد، درک به موقعی از حوادث ندارد و در نتیجه نمی تواند برای اسلام و انقلام مفید باشد. چه بسا سخنی بی موقع موجب تقویت دشمنان اسلام گردد و از سویی دیگر سکوت بی موقع و یا موضع گیریهای دو پهلو، به ویژه از سوی خواصّ در مقاطع حسّاس موجب تقویت دشمنان و تضعیف جبهه حق گردد؛ چنان که در قیام امام حسین(ع)، عده ای در زمانی که باید به حمایت از حق برخیزند، سکوت اختیار کردند؛ ولی بعد از شهادت آن حضرت، به ناگاه متوجّه شدند چه اتفاقی افتاده و قیام توّابین را راه اندازی کردند




رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به موانع و آسیبهای بصیرت اشاره کرد و گفت : به جرأت می توان گفت دلیل همه انحرافات سیاسی و اعتقادی که تاکنون امّتها با آن روبه رو بوده اند، که برخی موارد به نابودی و انحطاط آنان نیز منجر شده، رفتارها، تصمیم گیریها و موضع گیریهای بدون بصیرت بوده است.


برخی از امور و گرایشها در وجود انسان مانع از بصیرت یافتن وی می گردد به گونه ای که با وجود یقین به حقانیت موضوعی، آن را نادیده گرفته و چشم بصیرت خود را نسبت به آن فرو می بندد.




معاون تربیت و آموزش بسیج اساتید در ادامه به یکی از مهمترین موانع و آسیب های های بصیرت اشاره کرد و گفت: دلبستگی به دنیا و راحت طلبی(دنیاگرایی) یکی از مهم ترین موانع دستیابی به بصیرت دینی و انقلابی حبّ دنیا و تعلّق بیش از اندازه به امور دنیوی است. این امر باعث می شود که آدمی دانسته یا نادانسته، برای حفظ مقام و مسئولیت دنیایی، ثروت و دارایی و... دنیا را بر آخرت مقدّم بدارد؛ این آفت باعث کور و کر شدن حقیقی و باطنی انسان نسبت به حقایق می شود.امام على(ع)، دنیاگرایى را اساس و ریشه همه مشکلات معرفى مى‏نمایند: «انّ الدّنیا دارُ مِحَن، و مَحلّ فتن، وَمَنْ سَاعَاهَا فَاتَتْهُ، وَمَنْ قَعَدَ عَنْهَا وَاتَتْهُ وَمَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ، وَمَنْ أَبْصَرَ إلَیْهَا أَعْمَتْهُ؛ 


بدرستى که دنیا خانه محنتها، و جایگاه فتنه‏ها است، کسى که آن را طلب کند، هلاکش کند؛ و کسى که به دنبالش نباشد با او به نیکوئى همراهی کند؛ و هر که نظر کند بسوى آن، کور گرداند او را (چشم بصیرت را از او می گیرد).


همچنین امام سجاد(ع) ریشه بسیاری از خصلت‏های ناپسندیده، به ویژه جاه‏طلبی را در دنیاطلبی می‏داند و حبّ دنیا را ریشه هر خطا معرفی می‏کند: «حُبُّ الدُّنیا رَأسُ کُلُّ خَطیئَةٍ.


دکتر هاشمی به یکی ديگر از موانع بی بصیرتی اشاره کرد و گفت: پیروی از شیطان، گناه و بی تقوایی، شیطان را بر انسان مسلط می کند و گام به بیراهه می گذارد، به گونه ای که پیامبران و آیات الهی را مورد تمسخر قرار می دهد و موجب بی بصیرتی و سقوط آدمی می شود.هر انسانی در حالت تعادل و نبود میدان‌های آزمایش، با مشکل خاصی مواجه نمی شود. مشکل جایی نمایان می گردد که هواهای نفسانی و وسوسه‌های شیطانی این تعادل را از انسان بگیرد و با تابلو قرار دادن منافع و خواسته‌های نفسانی، فردی، جناحی و مانند آن در پیش چشم انسان، قدرت انتخاب را متزلزل نموده، او را در دو راهی حق و باطل قرار دهد. در چنین میدانی، کسانی که بر نفس خود مدیریت نداشته اند و تابع هوی و هوس بوده اند، به آسانی در دام خواهش‌های نفسانی افتاده و بصیرت و بینش لازم را برای خروج از این فضاها نخواهند یافت


انتهای پیام/

ارسال نظر