صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۲ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۴

دیوان اروپایی حقوق بشر: ترکیه حقوق علویان را نقض کرده است

دیوان اروپایی حقوق بشر تقاضای فرجام‌خواهی دولت ترکیه در زمینه ارتکاب اقدامات تبعیض آمیز علیه عبادتگاه‌های علویان را رد کرد.
کد خبر : 63085

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از وب سایت تودیز زمان، عزالدین دوگان، رئیس بنیاد cem روز جمعه اعلام کرد، دیوان اروپایی حقوق بشر درخواست فرجام‌خواهی ترکیه را در مورد حکم بدوی صادرشده از این دیوان رد کرده است.


طبق حکم بدوی دیوان اروپایی حقوق بشر، معاف نشدن سماوی‌ها (عبادتگاه‌های علویان) از پرداخت پول قبض برق و وجود دوره‌های مذهبی اجباری در مدارک ترکیه در تضاد با ماده مربوط به ماده منع تبعیض در کنوانسیون اروپایی حقوق بشر بوده است.


همچنین دیوان اروپایی حقوق بشر در سپتامبر 2014 (شهریور 1393) رای داد که دوره‌های مذهبی اجباری در مدارس ترکیه ناقض یکی از مواد کنوانسیون اروپایی حقوق بشر در زمینه حق آموزش است و از دولت این کشور خواست تا سیستم آموزشی جدیدی را جایگزین کند که در آن دانش‌آموزان ملزم به گذراندن چنین دوره‌هایی نباشند.


دادگاه همچنین در دسامبر 2014 (دی 1393) حکم داد که کوتاهی ترکیه در معاف کردن سماوی‌ها از پرداخت پول برق به منزله رفتار تبعیض آمیز و ناقض کنوانسیون است. دادگاه در این خصوص به ماده 14 (ممنوعیت تبعیض) و ماده 9 (حق آزادی تفکر، وجدان و مذهب) کنوانسیون اروپایی حقوق بشر استناد کرده است.


دوگان روز جمعه اعلام کرد که دولت ترکیه در سال 2015 از هر دوی این احکام فرجام خواهی کرده است، اما دادگاه با تصریح بر اقدامات تبعیض‌آمیز دولت ترکیه در قبال جامعه علویان این کشور، این درخواست‌ها را رد کرده است.


دبیرخانه اداره مذهبی دولت ترکیه نه بودجه‌ای برای فعالیت‌های علوی ها اختصاص می‌دهد و نه دستمزدهای رهبران مذهبی علوی را پرداخت می‌کند. بودجه این اداره عملا برای جامعه سنی‌های ترکیه کنار گذاشته شده است.


موضوع سماوی‌های علویان در ترکیه محل نزاع بوده است. کلیساها، مساجد و صومعه‌ها از سوی دولت به عنوان عبادتگاه شناسایی شده‌اند و از پرداخت پول قبض برق معاف هستند، در حالی که سماوی‌ها از چنین معافیتی برخوردار نیستند.


انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه
ارسال نظر