صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۴۰ - ۰۴ دی ۱۴۰۰

همایش نکوداشت هفته پژوهش و تجلیل از برترینهای پژوهشی و علمی در دانشگاه آزاد اسلامی نظرآباد

همایش نکوداشت هفته پژوهش و تجلیل از برترینهای پژوهشی و علمی در دانشگاه آزاد اسلامی نظرآباد
کد خبر : 630505

همایش نکوداشت هفته پژوهش و تجلیل از برترینهای پژوهشی و علمی در دانشگاه آزاد اسلامی نظرآباد
بمناسبت هفته پژوهش همایش نکوداشت این هفته در دانشگاه آزاد اسلامی نظرآباد برگزار و از  اساتید و دانشجویان برتر پژوهشی و همچنین دانشجویان  ممتاز علمی  تجلیل بعمل امد .
در ابتدای این همایش سید عباس صارمی حصاری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نظرآباد ضمن طی سخنانی در خصوص هفته پژوهش و سابقه علم در ایران بیان داشت : امروز به مناسبت هفتة‌ پژوهش دور هم جمع شدیم تا ضمن تاکید بر اهمیت پژوهش و علم و دانش و فناوری و ارج نهادن به آن، از تعدادی از اساتید و دانشجویان برتر پژوهشی و آموزشی تقدیر کنیم و چند نکته را در خصوص پژوهش و فناوری محضر شما بزرگواران یادآوری می‌کنم.


۱- مردم ایران از همان قدیم الایام و از آغاز تمدن بشری اهل علم، پژوهش و فناوری بوده‌اند.
مصداق‌های زیادی در تاریخ وجود دارد که موید و تصدیق کنندة این موضوع است که من برای نمونه چند تا از آن‌ها را بیان می‌کنم.
- باتری بغداد یا پیل اشکانی:
باتریی است که در امپراتوری اشکانیان ( ۲۴۷ پیش از میلاد تا ۲۲۴ پس از میلاد) در مناطقی از عراق کنونی ساخته شده ‌است.
     



 
باتری اشکانی
این باتری‌ها در آن زمان برای آبکاری الکتریکی فلزها به کار گرفته می‌شده است و کشف ظرف‌های آبکاری شده در نزدیکی‌های محل کشف این باتری، تاییدی بر این مطلب است؛ یافته‌ای که به نوبة خود از یک جهش علمی تاریخی خبر می‌دهد.


-شهر سوخته در زابل با قدمتی بیش از ۵۰۰۰ سال و آثار کشف شده در آن
 


 
از یافته‌های مربوط به علم پزشکی در شهر سوخته می‌توان به چشمی مصنوعی در گورستان شهر سوخته اشاره کرد. جنس این چشم مصنوعی ترکیبی از قیر طبیعی و نوعی چربی جانوری است. (۲۸۰۰ سال پیش از میلاد مسیح)


 
در یکی از گورهای پنج هزار ساله قبرستان شهر سوخته، باستان شناسان جامی با طراحی یک بز در کنار درخت یافتند. تصویر بز روی جام پنج بار با تغییرات کم تکرار شده بود. دنبال کردن این نقش‌ها، حرکت بز به سمت درخت و خوردن برگ را نشان می‌دادند. این جام اولین نمونه از تلاش‌های هنرمندان عهد باستان برای خلق نقاشی متحرک یا انیمیشن بوده است.
دانشگاه جندی شاپور
اکنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر دزفول برجای مانده و 1750 سال پیش درعصر ساسانیان (از سال ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی (۴۲۷ سال)) بنا شده بود طبق تایید یونسکو در سوم نوامبر 2017 قدیمی ترین دانشگاه جهان اعلام شد.
بر روی در ورودی دانشگاه جندی شاپور باستان جمله «علم و فضیلت برتر از زور بازو و شمشیر است» هک شده بود که این نشان دهنده تمدن ایران از دیرباز است.
برای تاسیس این دانشگاه در آن زمان افرادی را به چین، هند، یونان، روم، اسکندریه و نقاط دیگرجهان فرستادند تا کتاب‌های پراکنده علمی آن زمان را گردآوری کنند و برای بررسی و ترجمه به ایران بیاورند.
-تپه ازبکی در شهرستان نظرآباد
 
محوطة باستانی ازبکی در برگیرندة حدود ۷ هزار سال بقایای فرهنگی پیش از میلاد مسیح است. قدیمی‌ترین بنای خشتی جهان با قدمت ۹ هزار ساله در این مکان کشف شده است.


بعدها هم که تاریخ آن بیشتر و دقیق تر در دسترس است علم و هنر در ایران با ظهور دانشمندان و هنرمندانی مانند ابوعلی سینا، ذکریای رازی، حافظ، سعدی و ... کاملا مشهود شد. در حال حاضر هم دانشمندان ایران چه در ایران و چه در دنیا در زمینة علم و پژوهش و فناوری در حال تحقیق و درخشش هستند.
۲- جامعة‌ دانشگاهی چه هدفی را دنبال می کند؟
در حال حاضر دانشگاه‌های دنیا نسل‌های چهارم و پنجم دانشگاهی را تجربه می‌کنند.
نسل اول دانشگاه‌ها صرفاً آموزش محور بودند.
نسل دوم دانشگاه‌ها علاوه بر آموزش، در پژوهش هم ورود کردند.
نسل سوم دانشگاه‌ها علاوه بر آموزش و پژوهش، کارآفرینی و تولید ثروت را هم در برنامة کار خود قرار دادند.
در نسل چهارم دانشگاه‌ها گفتند علاوه بر آموزش، پژوهش و کارآفرینی باید دانشگاه به حل مسایل جامعه بپردازد. گفتند دانشگاه صرفاً یک محیط علمی نیست بلکه باید رسالت اجتماعی خودش را هم انجام بدهد.
و الان نسل‌ پنجم دانشگاه‌ها هم ظاهر شده‌اند که به دنبال تمدن سازی در دنیا هستند.
دانشگاه‌های کشور ما به دنبال حرکت در مسیر دانشگاه‌های نسل ۳ و نسل ۴ هستند. و در بین دانشگاه‌ها، امسال دانشگاه آزاد اسلامی با رونمایی از سند تحول دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد که به دنبال تمدن سازی اسلامی و تحقق نسل ۵ دانشگاهی است. این سند بر مبنای اسناد بالادستی به نگارش درآمده است.
در سال‌های اخیر دانشگاه آزاد اسلامی برای تحقق نسل‌های سوم و چهارم دانشگاه‌ها، در مواردی مانند مراکز رشد – سراهای نوآوری – مراکز تحقیقاتی و مراکز آزمایشگاهی، که عناصر لازم برای ایجاد این نوع از دانشگاه‌ها هستند هم سرمایه گذاری کرده است و هم سیاست گذاری. دانشگاه سعی کرده است با صدور بخشنامه‌ها و تدوین برنامه‌های مناسب، دانشجویان و اساتید را برای رسیدن به دانشگاهی کارآفرین سوق دهد.
هدف آن است که دانشجویانی که قبلاً حجم زیادی از مطالب را صرفاً حفظ می‌کردند به گونه‌ای تربیت شوند که بتوانند بعد از فارغ‌التحصیلی یک شرکت دانش بنیان تاسیس کنند و در کنار کارآفرینی و ایجاد شغل در راستای حل مسایل کشور حرکت کنند.
این حرکت به لطف و عنایت خدا و با هدایت‌ها و حمایت‌های مقام معظم رهبری و دولت مردان در کشور شروع شده است و این روزها در اخبار زیاد می‌شنویم که فلان شرکت دانش بنیان توانسته است یک دستگاه با تکنولوژی بالا یا یک داروی خاص که توانایی ساخت آن صرفاً در انحصار تعدادی کشور خاص بوده است را در داخل تولید کند. انشاالله که این مسیر تداوم پیدا کند و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سطح کشور و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی شاهد موفقیت‌های بیش از پیش در این مسیر باشیم.


= در ادامه این همایش مهندس فرزاد نصری رئیس مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی استان البرز بصورت آنلاین به تشریح عملکرد مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی استان پرداخت و گزارش کاملی را از نحوه فعالیتها و چگونگی عضو گیری و تشکیل هسته های فن آور و همچنین در اختیار گذاردن  امکاناتی از قبیل فضای فیزیکی و ... برای حضار تشریح نمود.
سپس  دکتر علی عسکری از اساتید تمام وقت گروه مکانیک  دانشگاه آزاد اسلامی نظرآباد که فعالیتهای پژوهشی خوبی در این چند سال داشتند و در حال حاضر مسئولت شرکت فناور  فتح صنعت تام پارسیان(مستقر در سرای نوآوری فناوری مواد واحد کرج) با ایشان می باشد از نحوه  فعالیت شرکت و چگونگی ایجاد و همچنین ارائه محصولات تولیدی به بازار مطالبی را بیان نمود.
مراسم با اهدای لوح به برگزیدگان در بخشهای پژوهشی و علمی پایان یافت .



       




انتهای پیام/

ارسال نظر