صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۱۴ - ۰۲ دی ۱۴۰۰
در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح شد؛

آرزوی بانوی فوتبالیست ایران چیست؟ | جنسیت مانع حضور در عرصه حرفه‌ای ورزش نیست

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی استعدادیاب بازیکنان دختر زیر ۱۶ سال فوتبال کشور شداستعدادیاب بازیکنان دختر زیر ۱۶ سال کشور در رشته فوتبال گفت: در جامعه موانعی برای حضور بانوان در ورزش حرفه‌ای وجود دارد که فرهنگ، آداب و سنن هر منطقه در آن دخیل است.
کد خبر : 629904

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ کویستان خسروی، دانشجوی رشته تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز در حکمی از سوی فدراسیون فوتبال کشور به‌عنوان استعدادیاب بازیکنان دختر زیر ۱۶ سال کشور انتخاب شد.




بیشتر بخوانید:


اجرای مداوم لیگ ورزش همگانی دانشگاه آزاد اسلامی در سقز




خبرنگار خبرگزاری آنا در سقز به همین مناسبت با دانشجوی رشته تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز درباره فعالیت‌های ورزشی او در فوتبال، موفقیت‌ها، موانع و مشکلات مسیر ورزش و ... گفت‌وگو کرده است که مشروح آن را می‌خوانید.


آنا: علاوه‌ بر معرفی خود بفرمایید از چه سالی فعالیت ورزشی را در رشته فوتبال آغاز کردید؟


خسروی: کویستان خسروی هستم اهل استان کردستان، شهرستان سقز و دانشجوی رشته تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی، از سال ۸۰ به فوتبال خیلی علاقه‌مند بودم و در لیگ فوتسال کشور عضویت داشتم، از سال ۸۴ در لیگ برتر به‌صورت حرفه‌ای فوتبال خود را در تیم پیکان آغاز کردم و در همین سال برای نخستین بار به تیم ملی دعوت شدم.



آنا: تاکنون در چه رده و تیم‌هایی حضور داشته‌اید و چه مقام‌هایی کسب کرده‌اید؟


خسروی: بعد از تیم پیکان با تیم راه‌آهن قرارداد بستم و سپس بازی‌های خودم را در تیم پرسپولیس مازندران ادامه دادم. سال ۸۹ به تیم شنسای ساوه پیوستم و با این تیم نخستین قهرمانی لیگ را تجربه کردم. در ادامه و سال ۹۰ با ثبت قرارداد با تیم شهرداری بم توانستم هفت دوره با این تیم قهرمانی لیگ برتر بانوان را کسب کنم. دو دوره در مسابقات جهانی دانشجویان در تیم ملی حضور داشتم که توانستیم یک‌بار قهرمان و یک دوره نایب‌قهرمانی را به دست بیاوریم،


در دوران بازیکنی توانستم همراه تیم ملی، قهرمانی در غرب آسیا و صعود به جام ملت‌های آسیا را تجربه کرده و بازی در لیگ کشور عراق و کسب قهرمانی در لیگ آن نیز از جمله فعالیت‌های دوران حرفه‌ای این‌جانب است.


آنا: شما را به‌عنوان بازیکنی فنی و قدرتی می‌شناسند! خودتان چه تعریفی از نوع حضورتان در مستطیل سبز فوتبال دارید؟


خسروی: در هر کاری تلاش فردی و همکاری گروهی میزان پیشرفت را تعیین می‌کند و ورزش فوتبال نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ همیشه در زمان تمرین سعی دارم بهترین خواسته‌های مربی را اجرا کنم و در زمان مسابقه تمام توان خود را برای به‌کارگیری آموخته‌هایم به کار می‌گیرم.



به سختی توانستم رضایت پدرم را جلب کنم


آنا: چه کسانی در خانواده شما را بیشتر به ورزش تشویق می‌کنند؟ مشوق اولیه شما چه کسی بود؟


خسروی: باید بگویم در جامعه متأسفانه موانعی برای حضور بانوان در ورزش حرفه‌ای وجود دارد که فرهنگ، آداب و سنن هر منطقه در آن دخیل است. با وجود حمایت‌های مستمر مادرم و تشویق من به ادامه ورزش حرفه‌ای، پدرم با ورزش فوتبال بانوان سازگاری نداشت و با مشکلات زیادی که داشتم، توانستم رضایت پدرم را جلب کنم و وارد عرصه حرفه‌ای شوم.




بیشتر بخوانید:


اجرای مداوم لیگ ورزش همگانی دانشگاه آزاد اسلامی در سقز




جنسیت نمی‌تواند مانع پیشرفت و حضور در عرصه حرفه‌ای فعالیت‌های ورزشی باشد


آنا: مشکلات و موانع شما در ورزش چیست ؟ فکر می‌کنید زن‌بودن مشکلی برای پیشرفت است؟


خسروی: هر رشته ورزشی برای بانوان مشکلات خاص خودش را دارد؛ اما در زمینه فوتبال بانوان می‌توان مشکلاتی مانند عدم پذیرش جامعه، ناشناخته بودن این ورزش در سطح حرفه و حتی آماتور در کشور و به‌ویژه در استان‌های محروم، عدم تبلیغات رسانه‌ای برای آشنایی مردم با رشته‌های ورزشی بانوان و نبود حامی مالی و اسپانسر در تیم‌های بانوان را ذکر کرد.


اما درباره سؤال دوم؛ جنسیت نمی‌تواند مانع پیشرفت و حضور در عرصه حرفه‌ای فعالیت‌های ورزشی باشد، شاید در کشورهای اسلامی مانند ایران محدودیت‌هایی برای حضور بانوان در برخی رشته‌های خاص وجود داشته باشد و این مستلزم احترام به فرهنگ آن کشور است؛ اما نمی‌توان این محدودیت را مانعی برای پیشرفت دانست و به‌شخصه معتقدم بسته به تلاش و انگیزه‌های فردی هرکس می‌تواند برای رسیدن به پیشرفت تلاش کند.



دانشگاه به قهرمانان و دانشجویان نخبه علمی و ورزشی اهمیت بیشتری دهد


آنا: به‌عنوان دانشجوی دانشگاه آزاد سقز، نقش آن در موفقیت و انتظارات خود را از این واحد دانشگاهی بیان کنید.


خسروی: با توجه به اینکه در حال گذراندن مقطع کاردانی در این واحد دانشگاهی هستم و برای دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی نیز برنامه خاص دارم، باید بگویم حضور در اردوهای ورزشی و تیم باشگاهی قطعاً موجب شده که نتوانم ارتباط مستمر با استادان داشته باشم؛ اما با توجه به روند آموزش به‌صورت آنلاین، خوشبختانه هیچ مشکلی در آموزش و انتقال مفاهیم و یادگیری برای این‌جانب وجود نداشته و مساعدت، حمایت و راهنمایی استادان دانشگاه در پیشرفتم بی‌تأثیر نبوده و نخواهد بود.


با رصد مقام‌آوری دانشجویان واحد دانشگاهی سقز در مسابقات جهانی و ملی، شک ندارم ظرفیت‌های علمی و امکانات آزمایشگاهی گروه تربیت‌بدنی واحد سقز موقعیت خوبی برای دانشجویان این رشته فراهم کرده تا بتوانند با استفاده از این امکانات آمادگی بدنی خود را حفظ کنند و در مسابقات ملی و منطقه‌ای و حتی جهانی دانشجویان، نشان‌های خوشرنگ برای مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی به ارمغان بیاورند.


از دانشگاه انتظار دارم به قهرمانان و دانشجویان نخبه علمی و ورزشی اهمیت بیشتری داده و مسیر موفقیت آنان را بیش از پیش مهیا کنند.


آنا: آرزوهای شما به‌عنوان یک بانوی فوتبالیست چیست؟


خسروی: آرزو دارم ورزش بانوان ایران به‌ویژه در رشته‌های ناشناخته مانند فوتبال در جامعه پیشرفت کند و رشته‌های ورزشی که بانوان در آنها فعالیت دارند به مردم معرفی شوند و کمیته‌های استعدادیابی در شهرستان‌ها و حتی روستاها به‌دنبال کشف استعدادها باشند و فرد یا افرادی را که لیاقت حضور در تیم ملی را دارند به ورزش ملی معرفی کنند تا در اهتزاز پرچم مقدس کشورمان سهیم باشند.


آنا: و سخن پایانی ...


خسروی: به‌عنوان استعدادیاب فدراسیون فوتبال در جاهایی که حضور خواهم داشت، قول می‌دهم به‌دنبال بهترین‌ها باشم تا بتوانم کسانی که شایستگی و توانایی پیشرفت را دارند به فدراسیون معرفی کنم. امیدوارم در این راه موفقیت لازم را کسب کنم.


گفت‌وگو: جمال شریف‌آذر


انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر