صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون گردشگری میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان خبر داد:

فرصت ٤٥ روزه برای ساماندهی همه‌جانبه مرنجاب

اصفهان به عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری در ایران در حوزه گردشگری چالش‌ها و مسائلی دارد که هر بار یکی از آنها سر باز می‌کند و خبر ساز می‌شود. از خانه‌های تاریخی تا پروژه مترو و مرنجاب.
کد خبر : 62971

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا به نقل از اعتماد، در کنار تمام اخباری که در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان به گوش می‌رسد، در چند ماه اخیر سفر به مرنجاب با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده که در نهایت منجر به اعمال ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی برای گردشگرانی که قصد سفر به این منطقه را داشتند شد. وقتی در مورد مرنجاب از معاون گردشگری اصفهان می‌پرسیم می‌گوید: «مرنجان مرا» و توضیح می‌دهد که چند ماهی است با ماجرای مرنجاب درگیرند و این منطقه و موضوع گردشگری آن تبدیل به یکی از چالش‌های حوزه مدیریتی‌اش شده است.


«وقتی می‌گویند مرنجاب دل ما به درد می‌آید، چند ماهی هست که ما گرفتار این ماجرای مرنجاب هستیم، در دوره مسوولیتم تا به حال هفت بار به مرنجاب سفر کرده‌ام، یعنی به‌طور میانگین ماهی یک بار، در حالی که بسیاری از شهرستان‌ها هستند که بیشتر از یک بار به آنها سفر نکرده‌ام و بعضی از دوستان این را تعبیر به این می‌کنند که همت سازمان در این راستاست که مرنجاب را ساماندهی کند.»


او در مورد اقداماتی که میراث فرهنگی در راستای ساماندهی منطقه انجام داده است می‌گوید: «ما اواسط
دی ماه جلسه‌ای با حضور معاون گردشگری سازمان در اصفهان داشتیم، در این جلسه مدیران کل مرتبط با مرنجاب، دادستان آران، نمایندگان سپاه و نیروی انتظامی و نماینده دادستان اصفهان حضور داشتند. در این جلسه مسائل خوبی مطرح شد و در نهایت قرار بر این شد که دوستان سختگیری کمتری داشته باشند و بروند به سمت اینکه زیر‌ساخت‌ها را آماده کنند تا دغدغه‌های دوستان در مورد این منطقه هم برطرف شود. مواردی که باید برای بهبود اوضاع منطقه مطرح شود، به‌طور مشخص برای هر ارگانی مشخص شود و هزینه مورد نیاز برای هر بخش هم در جلسه عنوان شد، یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌ها مربوط به وزارت راه بود که نماینده این وزارتخانه عنوان کرد که چندین میلیارد تومان برآورد هزینه کرده‌اند تا این منطقه سامان بگیرد. نیروی انتظامی هم می‌تواند در این منطقه کیوسک‌هایی را احداث کند تا تذکرات لازم را به گردشگران بدهند و در صورت عدم رعایت اصول ارایه شده در منطقه با متخلفین برخورد کند. ضمن اینکه ملزومات مربوط به مهیا کردن شرایط مناسب در جاده و راه این منطقه هم انجام شود. تصمیم بر این شد که در یک بازه ٤٥ روزه هر کدام از ارگان‌ها طرح‌ها و برنامه‌های خود را برای ساماندهی مرنجاب ارایه کند. جلسه بعدی همین گروه قرار است پس از پایان این بازه ٤٥روزه حدودا اواخر بهمن در منطقه مرنجاب برگزار شود.»


اما نگرانی‌های معاون گردشگری در مورد مرنجاب صرفا جذب گردشگر و ارایه خدمات به گردشگران نیست، مرنجاب مسائل و مشکلات گسترده‌تری دارد. میر محمدیان به برخی از آنها اشاره می‌کند: «مرنجاب مشکلات فنی دارد که باید حل شود، این مشکلات شامل راه و جاده و علایم راهنمایی و رانندگی و سرمایه‌گذاری و بحث‌های امنیتی و بعضی موارد که دوستان بیش از اندازه روی آن حساسیت دارند، بحث شوونات اسلامی است که باید رعایت شود. یک تصاویری در شبکه‌های مجازی در خصوص کشف حجاب منتشر شد، یک حساسیت‌هایی شکل گرفت، تجمعی قرار بود مقابل دفتر امام جمعه شکل بگیرد، که فرمانداری مخالفت کرد. امام جمعه هم در این راستا موضع خوبی گرفته بود و گفته بود ما قبول داریم که این کار درست نیست اما به هر جهت کسانی که این تصاویر را منتشر کرده‌اند گناه کمتری از کسانی که کشف حجاب کردند نداشتند، این نقطه امیدی برای ما بود. در نهایت منجر به این شد که دادستان وارد موضوع شد و قرار بر این شد که تورهای مختلط وارد منطقه نشوند و به فاصله دو روز با اینکه در ایام تعطیل بود خودم را به مرنجاب رساندم و ملاقاتی با دادستان داشتم و جلسه‌ای با حضور فرماندار و نیروی انتظامی و دادستان تشکیل شد، در این جلسه ما نقطه نظرات سازمان را مطرح کردیم، گفتیم ما هم در سازمان نگران شوونات اسلامی هستیم، نگران اخلاقیات هستیم، اما نکته‌ای که وجود داشت این بود که، زمانی که در ایام عید در این منطقه چند ماشین با هم تصادف کردند و چند جنازه کف جاده بود، آیا ما به عنوان دولت و شما به عنوان دادستان نباید نگران جان افراد باشیم، چرا آن روز این اتفاق نیفتاد، چرا ما روی بعضی موارد که حساسیت کمتری دارند، تمرکز می‌کنیم و از موارد مهم‌تر غافل می‌شویم، به دادستان گفتم، اگر من جای شما بودم، آن روز راه را می‌بستم و می‌گفتم چند نفر جان‌شان را از دست داده‌اند و اداره راه و پلیس و میراث فرهنگی را مورد پرسش قرار می‌دادم، که چرا این وضعیت را سر و سامان نمی‌دهید؟ من خوشحال می‌شدم که آن روز راه را می‌بستید، نه اینکه به خاطر یک عکس که معلوم هم نیست که متعلق به مرنجاب بوده و اصلا داخل کشور بوده یا نه؟ یک ممنوعیت‌هایی را اعمال کنیم.»


اما محدودیت‌هایی که در پی تصمیم دادستان در ورود گردشگران به مرنجاب اعمال شد، تنها در میزان جذب گردشگران تاثیر نداشت، بلکه مسائل دیگری را هم دستخوش تغییر کرد، میر محمدیان در این رابطه می‌گوید: «ورود دادستان به موضوع را به فال نیک می‌گیرم، به این دلیل که حساسیت‌ها را بیشتر کرد، هر چند که گردشگری را با مشکل مواجه کرد و چند هفته بعد از حکم دادستان آمار گردشگران منطقه کاهش پیدا کرده بود، هفته قبل از موضع‌گیری دادستان ١٥ تورلیدر محلی در مرنجاب کار می‌کردند، هفته بعد از موضع‌گیری ایشان یک نفر فعال بود، یعنی ١٤ نفر به‌طور مستقیم تورلیدر محلی ما اشتغال زدایی داشتیم، ١٦٠ فرصت شغلی فقط در منطقه مرنجاب یک هفته بعد از اعلام موضع دادستان از دست رفت. نمی‌گویم آقای دادستان حسن نیت نداشت. ما با دادستان که صحبت کردیم، گفتیم که بحثی نیست شما فردا راه را ببندید، اما اعتقاد من این بود که با همکاری هم کل مشکل را حل کنیم و بعد قرار بر این شد که یک ماه فرصت به ما داده شود، راه و علایم و سرمایه‌گذاری و شوونات اسلامی را مجموعا می‌بینیم.


ما عنوان کردیم ولو اینکه ثابت هم شود که بحث کشف حجاب در این منطقه اتفاق افتاده است، یا توسط خانواده‌هایی صورت گرفته که خودشان آمده‌اند، یا تورهای غیرمجاز، شما هم و غم‌تان این باشد که اجازه ندهید تورهای غیرمجاز وارد منطقه شود؛ میراث فرهنگی که ایست بازرسی ندارد، سپاه و نیروی انتظامی ایست بازرسی دارند، شما متعهد شوید که نیروهای غیرمجاز گروه‌های غیرمجاز را راه ندهید، هر اتفاقی که بیفتد ما پاسخگو خواهیم بود، اما در جایی که ما اجازه کنترل نداریم و همه وارد آن می‌شوند، نمی‌شود که فقط میراث فرهنگی را مقصر بدانیم.»
برجام و گردشگری
معاون گردشگری نصف جهان در مورد تاثیرات اجرای برجام در حوزه گردشگری گفت: «بعد از اجرای برجام قطعا گردشگران ورودی به اصفهان افزایش خواهند داشت. پیش‌بینی ما این است که یک موج عظیم گردشگران خارجی را خواهیم داشت. اما نکته‌ای که وجود دارد ارتقای زیر‌ساخت‌های مورد نیاز برای پذیرایی از این گردشگران است. ما فرصت‌های سرمایه‌گذاری تعریف کرده‌ایم در نظر داریم برای توسعه اقامتگاه‌ها و فضاهای پذیرایی در اصفهان از پتانسیل‌های موجود در بافت تاریخی و خانه‌های تاریخی استفاده کنیم، بسیاری از مالکان ابراز تمایل کرده‌اند تا در این امر مشارکت کنند. در صورت اجرای این طرح ما در بحث اقامت مشکلی نخواهیم داشت. اما تبلیغی برای جذب گردشگر نخواهیم داشت، چرا که ظرفیت‌های موجود ما پاسخگوی گردشگر بیشتر از این حجمی که در حال حاضر به اصفهان سفر می‌کنند، نیست.»
قصه خانه‌های تاریخی اصفهان
محسن یار محمدیان، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در مورد برنامه‌ای که میراث فرهنگی برای خانه‌های تاریخی این شهر دارد، گفت: «حدود١٠٠٠ خانه تاریخی در اصفهان داریم که ٦٠٠ خانه به عنوان خانه‌هایی که واجد ارزش تاریخی هستند، شناسایی شده‌اند. از این تعداد حدود ٢٠٠ خانه در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند. وقتی اثری ثبت ملی می‌شود، مسوولیت دارد، تلاش ما این نیست که یک شبه همه آثار تاریخی شهر را در فهرست آثار ملی ثبت کنیم به دلیل اینکه مسوولیت‌مان بیشتر می‌شود. نخستین قدم ما برای حفاظت خانه‌های تاریخی این است که آنها را ثبت کنیم. اخیرا شهرداری و شورای شهر اختیاری را به مالکان این خانه‌های تاریخی داده‌اند که کاربری آنها را تغییر دهند و این خانه‌ها تبدیل به هتل و اقامتگاه شوند، مالکان آنها هم سه تا پنج سال از پرداخت مالیات معاف هستند تا برای تغییر کاربری و سرمایه‌گذاری در این زمینه انگیزه‌ای ایجاد شود. حدود ١٢٠ خانه، به ثبت ملی رسیده‌اند؛ همچنین در تلاشیم تا یک بانک اطلاعاتی تشکیل دهیم که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم که با مالکان وارد مذاکره شوند. تعدادی از مالکان هم ابراز تمایل کرده‌اند؛ هم برای فروش و هم برای مشارکت در زمینه تغییر کاربری این بناها.»


تبصره ٣٦ برنامه ششم
یار محمدیان در مورد تبصره ٣٦ برنامه ششم که سازمان میراث فرهنگی را موظف می‌کند بناهای تاریخی را در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد تا مدیریت، مرمت، حفاظت و بهره‌‌برداری از اماکن مربوطه تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و
صنایع دستی اقدام کنند، نیز گفت: «شهرداری متعهد است که وارد حوزه گردشگری شود و زیر‌ساخت‌ها را تقویت کند واگذاری‌هایی که در برنامه ششم به آن اشاره شده است به این منظور است. در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی همه متقاعد شده‌اند، شهردار اصفهان گاهی حتی بیشتر از ما دغدغه حفاظت از آثار تاریخی را دارند. شهرداران شهرهای اطراف اصفهان هم ابراز تمایل کرده‌اند تا وارد حوزه گردشگری شوند. ما یقین داریم که شهرداران ما علاقه‌مندند ضمن اینکه در واگذاری‌ها متعهد می‌شوند که این آثار حفظ شود، شهرداری راحت‌تر می‌تواند این کار را انجام دهد تا سرمایه‌گذار بخش خصوصی؛ شهرداری مشکلات و بوروکراسی ادارات دولتی را ندارد، از طرفی هم مثل بخش خصوصی خیلی نگران نیست که چقدر از سرمایه‌گذاری‌اش تبدیل به سود خواهد شد. برنامه ششم، یک برنامه پنج ساله است، زمانی‌که یک بند در برنامه ششم دیده شده است که بناهای تاریخی را به شهرداری‌ها واگذار کنند، در ردیف‌های بودجه‌ای که در نظر گرفته می‌شود، این نظارت‌های کارشناسی حتما دیده می‌شود. اما نکته‌ای وجود دارد، به فرض که شهرداری در بازسازی بناها ٢٠ تا ٣٠ درصد هم به موارد اصولی توجه نکرد، به نظر شما الان که این بناها رها شده‌اند و در معرض تخریبند وضعیت بهتری دارند یا زمانی‌که مورد بازسازی قرار می‌گیرند. حتی در صورتی که این بناها در اختیار شهرداری قرار بگیرد، ما یک قدم رو به جلوییم. اگر ما بدترین شرایط را هم تصور کنیم بهتر از این است که این بناها به حال خود رها شوند.»


متروی پر پیچ و خم اصفهان
احداث متروی اصفهان از ابتدای شروع پروژه تا زمان بهره‌برداری با حرف و حدیث‌های فراوانی همراه بود،
هر چند که همواره مسوولان شهری خیال رسانه‌ها و مردم را از بابت مصونیت بناهای تاریخی در پروژه مترو آسوده کرده‌اند، اما همچنان نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان در مورد پروژه مترو می‌گوید: «احداث مترو در اصفهان یک تیغ دو لبه است، این اتفاق قطعا می‌تواند برای گردشگری موثر باشد، ترافیک شهر کمتر می‌شود، یکی از معضلاتی که گردشگران در اصفهان عنوان می‌کنند، بحث ترافیک و فرهنگ رانندگی مردم است. از طرفی خود مترو هم می‌تواند یک جاذبه گردشگری باشد و به بازدید گردشگران از شهر سرعت ببخشد. اما اگر بحث میراث فرهنگی در توسعه مترو در نظر گرفته شود، در حوزه گردشگری قطعا می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد. ضمن اینکه خط دو متروی اصفهان از زیر میدان نقش جهان عبور نمی‌کند و تغییر مسیر آن قطعی شد، یک وقفه‌ای طبیعتا برای انتخاب مسیر جایگزین ایجاد می‌شود، اما برگشت‌ناپذیر است.»



انتهای پیام/

ارسال نظر