صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

گلایه تولیدکنندگان مواد غذایی از بیلبوردهای سلامت شهری

حدود دو هفته‌ای می‌شود که تابلوهایی با شعارهای اطلاع‌رسانی در حوزه سلامت تقریبا در تمامی خیابان‌های اصلی شهر جا خوش کرده‌اند.
کد خبر : 62742

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا، روزنامه اعتماد در این رابطه نوشت: یکی از زیان مصرف زیاد نمک می‌گوید و یکی از آثار ایدز و عوامل ابتلا به آن. یکی از چاقی می‌گوید و یکی از عواقب مصرف بیش از حد شکر و قند. کمپینی که با وجود اینکه با استقبال بسیار خوبی از سوی شهروندان مواجه بوده، انتقادهایی را هم به دنبال داشته است؛ طرحی که برای نخستین‌بار به دنبال توافق بین دو نهاد شهرداری و وزارت بهداشت اجرا شده است. به همین بهانه گفت‌وگویی با سید مجتبی موسوی، معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران به عنوان مسوول اجرای این طرح انجام داده‌ایم و در آن تلاش کرده‌ایم تا مروری داشته باشیم برای جوانب مختلف اجرای این کمپین بزرگ سلامت پایتخت.
نصب تابلوهایی با مضامین شعارهای سلامت از یکی دو هفته پیش در تهران بازتاب‌های زیادی را به دنبال د اشته است. جدای از برخی انتقادهایی که به این طرح شد، واکنش‌های مردم حکایت از آن دارد که این اقدام با اقبال خوبی همراه بوده است. اما در مورد جزییات آن کمتر صحبت شده است. کلا این طرح از کی شروع و پیشنهاد آن از سوی چه کسی مطرح شد؟
قبل از پاسخ دادن به این سوال باید این نکته را بگویم که رویکرد تبلیغات فرهنگی سازمان زیباسازی موضوع جدیدی نیست، بلکه فرآیندی است که از حدود ١٠ سال قبل آغاز شده و براساس آن بخشی از بیلبوردهای شهری برای تبلیغ مسائل فرهنگی اختصاص داده می‌شود. اما تا سال گذشته کمپین‌های فرهنگی ما بیشتر در مورد تبلیغات محصولات فرهنگی و فیلم‌ها و تبلیغات مناسبتی بود، ولی امسال با راه‌اندازی کمپینی با عنوان نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر، این نگاه وارد فاز جدیدی شد. از سویی وقتی این حرکت جدید با استقبال شهروندان مواجه شد تصمیم گرفته شد تا اقدام‌هایی اینچنینی ادامه پیدا کند. در همین راستا، چندی قبل از سوی دکتر ایازی (که قبلا از معاونین شهردار تهران بود و امروز از مدیران وزارت بهداشت است) و تعدادی دیگر از مسوولان وزارت بهداشت، پیشنهاد شد تا کمپینی برای فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در حوزه سلامت تشکیل شود و تعدادی از بیلبوردهای شهری برای هشداردهی و اطلاع‌رسانی به شهروندان اختصاص پیدا کند. این پیشنهاد با استقبال شهرداری تهران مواجه شد و کارگروهی برای اجرایی کردن این طرح، تشکیل شد. کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت بهداشت و شهرداری تهران که موظف بودند شیوه و نقشه اجرای این طرح را ترسیم کنند. قرار شد پیام‌هایی در پنج حوزه قند و نمک و چربی و ایذر تهیه شود و روی بیلبوردها نصب شود؛ این نخستین گام برای آغازاین طرح بود.
طرح‌ها را هم، اعضای همین کارگروه تعیین می‌کردند؟
نه. براساس راهکار تعیین شده، فراخوانی داده شد و از گرافیست‌های مطرح دعوت شد تا در مسابقه‌ای، طرح‌های خود را در مورد این شعارها، ارایه دهند. به دنبال این فراخوان ٨٠ هنرمند برای حضور در این مسابقه اعلام آمادگی کردند. درنهایت، این هنرمندان طی سه روز به طراحی آثار خود پرداختند. خروجی این سه روز، ٤٢٠ طرح بود که در پایان با نظر هیات داوران ١٢٠ طرح برای اجرا و نصب روی بیلبوردهای تهران انتخاب شدند.
هیات داوران هم از گرافیست‌ها بودند؟
بله. هیات داوران این مسابقه ازهنرمندان مطرحی چون: بنی اسد‌اللهی، موسی‌زاده و دوست‌محمدی تشکیل می‌شدند.
این‌طور که معاون خدمات شهری شهردار تهران اعلام کرده بود، گویا ١٥ درصد از بیلبوردهای تهران برای این امربه کار گرفته شده‌اند. درست است؟
فکر می‌کنم در انتشار این آمار، برداشتی اشتباهی از سوی رسانه‌ها صورت گرفته است. براساس توافقنامه‌های تابلوهای شهری، مالکینی که در مناقصه‌های تابلوها برنده می‌شوند، باید در طول سال ١٥ درصد از روزها را برای تبلیغات فرهنگی در اختیار شهرداری قرار دهند. از سویی خود شهرداری هم تعدادی بیلبورد برای تبلیغات فرهنگی دارد. در طرح سلامت کنونی، تقریبا نیمی از تابلوهایی که روی آنها شعارهای سلامت نصب شده، از بین تابلوهای دراختیارشهرداری بوده‌اند و نیمی دیگر از بین تابلوهای تجاری برندگان مناقصه‌ها.
کلا چند تابلو برای این طرح به کار گرفته شد؟
همان ٤٠٠ تابلویی که معاون خدمات شهری گفته بودند.
این طرح چه مدت اجرا می‌شود؟
برخی تابلوها دو هفته نصب بودند و برخی دیگر تا پایان دی‌ماه همچنان در معرض دید شهروندان هستند.
در این بین ماجرای اعتراض گروهی از شهروندان به برخی تابلوها چه بود؟
اعتراض به شعارها نبود. بلکه اعتراض برخی شهروندان به شیوه طراحی یکی از شعارها بود.
همان شعار ایدز؟
بله. البته در مورد ایدز چندین شعار وجود داشت که معترضین، به طراحی شعاری که در مورد ایدز و رفتارهای پرخطر بود، اعتراض داشتند و معتقد بودند این‌گونه مسائل نباید به شکل علنی در سطح جامعه مطرح شود.
اما دیدگاه و پاسخ وزارت بهداشت مخالفت با این اعتراض‌ها بود؟
آنها برعکس معترضین معتقد بودند که اینها جزو واقعیت‌های بهداشتی هر جامعه‌ای است و باید برای مردم اطلاع‌رسانی شود و به آنها هشدار داده شود. آنها معتقدند که فرد مبتلا به «ایدز» هم یک بیمار است و باید برای پیشگیری از آن چاره‌ای اندیشید.
و این تابلوها حذف و جمع‌آوری شد؟
نه. فقط طراحی آنها عوض شد و شعارهای قبلی باقی ماند.
بازخورد اجرای این طرح را هم بررسی کرده‌اید؟
بله. خوشبختانه در کل بازخورد اجرای این طرح بسیار مثبت و عالی بوده و مردم از آن تشکر کرده‌اند. حتی بسیاری از مسوولان فرهنگی و آموزش و پرورش هم طی تماس‌ها یا نامه‌هایی از این اقدام تقدیر کرده‌اند. در مجموع آثار بسیار غیرقابل انتظاری را داشته است.
و گلایه‌ای مطرح نشده است؟
فقط برخی تولید‌کنندگان مواد غذایی با این تصور که این تبلیغات باعث کم شدن مصرف و پایین آمدن تولیدات آنها خواهد شد، از اجرای این طرح گلایه داشتند، در حالی که ما معتقدیم باید این هشدارها برای سلامت جامعه به مردم داده شود. براساس آمار، مصرف سرانه شکر و نمک در کشور ما چندین برابر استانداردهای جهانی است. این سوءمصرف می‌تواند آثار بسیار سوئی را برای هموطنان‌مان داشته باشد و بار سنگینی را برکشور تحمیل کند. پس باید در این زمینه از هیچ اقدامی کوتاهی نکرد.
تا پایان سال، باز هم طرح‌های تبلیغاتی، فرهنگی دارید؟
ما به‌طور مستمر، این تبلیغات را داریم. مثلا در برنامه‌های‌مان کمپین‌هایی را برای تبلیغ فیلم و موسیقی فجر یا تبلیغات فرهنگی ایام فاطمیه در دستور کار است. ولی اگر منظورتان، مواردی مانند کمپین سلامت یا شهری به وسعت یک نگارخانه است باید بگویم فعلا برنامه‌ای نداریم، گرچه ممکن است پیشنهاد یا طرحی مطرح شود و دوباره کمپین مشابهی را اجرا کنیم.



انتهای پیام/

ارسال نظر