۳ مدرسه عالی مهارت در دستور کار واحد خمین/ ۵۵ دانشجو در دانشکده مهارت و کارآفرینی ثبت نام کردند
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که بهتفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
بیشتر بخوانید:
تدوین طرح مدارس عالی مهارت «گاز» و «منطقه ویژه خلیج فارس»
فعالیت ۴ مدرسه عالی مهارت در اصفهان
تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی اتفاقی ویژه با چشماندازی روشن
واحدهای دانشگاهی بر اساس بندهای این آییننامه (اینجا بخوانید) و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی میشوند و آموزشکدههای فنیحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده میگیرند.
خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفتوگو با روحالله رنجبر معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین را میخوانیم.
آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای) و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
رنجبر: یکی از عوامل و پارامترهای عمده رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی هر جامعه، تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد است و ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در دانشگاههای آزاد اسلامی نیز یکی از راهکارهای تربیت نیروی انسانی متخصص است.
نقل است که مخترعان بزرگ گفتهاند یا نوآوری کنید یا محو شوید. آنچه امروز دانشگاهی را از دیگر دانشگاهها و مراکز آموزشی دیگر متمایز میسازد، تغییر رویکرد به سمت دانشگاههای نسل جدید است.
مدارس عالی مهارتی جزئی از برنامههای دانشکدههای مهارت و کارآفرینی هستند که در راستای آموزشهای غیررسمی و برای افزایش مهارتهای فنی و حرفهای و دانش تخصصی واجدان شرایط با رویکرد راهاندازی کسبوکار ایجاد میشود.نسل جدید دانشگاهها مسلح به شاخصهای توان بالا در جذب ایدههای خلاقانه و تبدیل آنها به ثروت و خلق ارزش، توانمندی در مهارتافزایی مخاطبان خود هستند، آنچه امروز جامعه ما از آن رنج میبرد، برقراری ارتباط دوسویه با خانواده صنعت و نهادهای برونسازمانی فعال در حوزه مهارتافزایی است.
بهطورقطع میتوان پیشبینی کرد اگر دانشگاهی با تغییر تدریجی ساختار خود، سه موضوع ذکرشده را در درون ساختارش نهادینه کند، میتواند بهعنوان دانشگاه الگو و پیشرو، گوی رقابت را از سایران برباید. در شهرستان خمین با توجه به جوان بودن جمعیت، وجود جمعیت دانشآموزی قابلتوجه، ظرفیتهای بومی موجود، شرایط مناسب سرمایهگذاری در منطقه صنعتی، باید بتوانیم دانشگاه و ظرفیتهایش را همپای ظرفیتهای ذکرشده پیش ببریم؛ بنابراین در دانشکدههای مهارتمحور با اتکا به تفاهمنامههای همکاری منعقده با دانشگاهها و سازمانهای مهارتمحور در تلاشیم تا خلأ موجود میان فارغالتحصیلان و صنعت شهرستان را جبران کنیم.
آنا: آیا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب کرده است؟
رنجبر: بله، با توجه به اینکه آموزشکده سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین از سال ۱۳۸۷ در واحد دانشگاهی مستقر بوده و از امکانات و تجهیزات بهصورت مشترک استفاده میشده است؛ بنابراین تشکیل دانشکده مهارت و ادغام با واحد دانشگاهی با کمترین دغدغه و بهسرعت انجام شد و مهر ۱۴۰۰ تعداد ۵۵ دانشجوی جدید در مقطع کاردانی در دانشکده مهارت و کارآفرینی این دانشگاه مشغول به تحصیل و فعالیت علمی شدند.
مدارس سمای خمین ۶۹۲ دانشآموز دارد
آنا: اکنون از چه تعداد دانشآموز و دانشجو در سما برخوردارید و در مورد ظرفیتها و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی و دیگر بخشهای سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین توضیح دهید.
رنجبر: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین دارای سه مدرسه دخترانه و پسرانه و در مجموع ۶۹۲ دانشآموز است که دبستان پسرانه سما با ۳۰۲ دانشآموز، دبستان دخترانه سما با ۳۱۲ دانشآموز و دبیرستان دخترانه سما با ۷۸ دانشآموز مشغول فعالیت هستند. با اجرای طرح ادغام و تشکیل دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰، تعداد ۲۴۰ دانشجوی کاردانی در ۹ رشته تحصیلی در این دانشکده تحصیل میکنند.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین اکنون با بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ دانشجو در ۸۵ رشته تحصیلی در دورههای کاردانی تا دکتری تخصصی فعال است. با توجه به برنامه سازمان سما مبنی بر افزایش رشتههای مهارتی و حرفهای در مقاطع کاردانی و کارشناسی، سالهای آتی شاهد جذب و فعالیت تعداد دانشجوی بیشتر در دانشکدههای مهارت و کارآفرینی خواهیم بود.
با توجه به اینکه کارگاهها و آزمایشگاههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین از امکانات و تجهیزات بسیار خوبی برخوردار است با برنامهریزیهای صورت گرفته و با همکاری اعضای هیئت علمی گروههای تخصصی این واحد دانشگاهی مصمم به ایجاد مراکز و فعالیتهای کاربنیان و کسب درآمدهای غیرشهریه هستیم. اکنون فعالیت کاربنیان سنجش کشش میلگرد را در دستور کار داریم و اقدامات خوبی هم در این زمینه صورت گرفته است.
سالن ورزشی چندمنظوره دانشگاه در فضایی بالغ بر ۵ هزار متر مربع با امکانات و تجهیزات بهروز و مدرن، یکی دیگر از ظرفیتهای واحد دانشگاهی خمین برای راهاندازی هنرستانهای تخصصی ورزش و مدارس عالی مهارت علوم ورزشی است، مجوز تأسیس دبیرستان متوسطه دوم دخترانه سما و هنرستان دخترانه سما نیز اخذشده و برنامهریزی لازم برای راهاندازی این مدارس نیز در دستور کار و راهاندازی آموزشگاه علمی آزاد دخترانه سما از دیگر فعالیتهای سمای خمین است.
آنا: اهداف نظام آموزش فنیوحرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد چیست؟
رنجبر: توسعه مهارتهای فنی و حرفهای دانشجویان و دانشآموختگان در راستای کارآفرینی و اشتغال، تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد با ارائه آموزشهای عملی و کاربردی، ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی استعدادهای مهارتی دانشآموزان و کمک به هدایت تحصیلی آنان، کمک به خلاقیت و نوآوری و کارآفرینی، برگزاری دورههای آموزشی متناسب با نیاز بازار کار، صنعت و جامعه با استفاده از امکانات و تجهیزات و توان اعضای هیئت علمی واحدهای دانشگاهی از مهمترین اهدافی است که میتوان برای نظام آموزش فنی و حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی نام برد.
آنا: آیا تفاهمنامهای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقدشده است، این تفاهمنامهها در چه راستایی است؟
رنجبر: بله، در مورد برگزاری دورههای مهارت و کارآفرینی با مرکز آموزش فنی و حرفهای شهرستان تفاهمنامه منعقدشده و بهمنظور ارتقای کیفیت آموزش و بهرهمندی از امکانات و تجهیزات طرفین قرارداد در آموزشهای کوتاهمدت و دورههای آموزشی تخصصی همکاری صورت میپذیرد.
در اجرای طرح پویش با برخی از شرکتها، صنایع و سازمانها، بنگاههای صنعتی جلساتی برگزارشده و روزهای آتی قراردادهای مربوط نیز منعقد میشود.
آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دورههای کوتاهمدت نیز دیدهشده است، منظور از این دورهها چیست و آیا اقدامی کردهاید؟
رنجبر: آموزشهای کوتاهمدت به آموزشهایی اطلاق میشود که هدف آن ارتقای سطح آموزش و میزان مهارت دانشجویان مرتبط با حوزههای مختلف صنعت و ایجاد مهارتهای شغلی در ایشان است، این آموزشها بهمنظور توسعه توانایی تخصصی دانشجویان، افزایش بهرهوری نیروی انسانی شاغل در دستگاههای اداری، افزایش دانش کاربردی، ارتقای سطح علمی و تخصصی، پرورش نیروی متخصص، خلاق و کارآمد و توانمندسازی آنها در دستگاههای اجرایی برگزار میشود.
استفاده از استادان و استادکاران باتجربه و خوشنام در دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، ارتباط با مراکز فنی حرفهای و تبادل تجربیات و استفاده از ظرفیتهای این مراکز ضروری است.فراگیران این دورهها پس از طی دوره، موفق به اخذ گواهی پایان دوره نائل میشوند و این گواهیها قابلارائه به سازمانها وادارات مربوطه یا محل کار آینده دانشجویان بسیار حائز اهمیت است.
درباره برگزاری دورههای کوتاهمدت در سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین در حوزههای مختلف دورههایی برنامهریزیشده که تعدادی از این دورهها برگزارشده و برخی دورهها طبق زمانبندی صورت گرفته برگزار میشود.
آنا: فعالیت مدارس سما درزمینهٔ مهارت، کارآفرینی و اشتغال را چگونه ارزیابی میکنید؟
رنجبر: خوشبختانه مدارس سمای شهرستان خمین از همان ابتدای راهاندازی درمورد فعالیتهای مهارتمحور اقداماتی را داشتهاند ازجمله فعالیت مدارس ابتدایی سما بهویژه پایههای اول و دوم مهارتهای نقاشی و خوشنویسی و در پایههای بالاتر مهارتهایی مانند کیفدوزی، سفرهآرایی و آشپزی را میتوان نام برد، مسابقات علمی و پژوهشی مانند سازههای ماکارونی، نجات تخممرغ و روباتیک نیز در مدارس سما برگزار میشود.
آنا: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی میدانید؟
رنجبر: استفاده از استادان و استادکاران باتجربه و خوشنام در سطح دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، ارتباط با مراکز فنی حرفهای و تبادل تجربیات و استفاده از ظرفیتهای این مراکز، ارتباط با مدیران و مسئولان شهرستان و برگزاری جلسات تخصصی برای معرفی توانمندی واحدهای دانشگاهی در هر شهرستان، ارتباط با مدیران و صاحبان کارخانهها و کارگاههای صنعتی و عقد تفاهمنامههای تخصصی در راستای آموزش کارکنان با توجه به توانمندی استادان و اعضای هیئت علمی واحدها از جمله نکاتی است که باید به آن توجه کرد.
مدارس عالی مهارتی جزئی از برنامههای دانشکدههای مهارت و کارآفرینی هستند
آنا: دانشگاه مدتی است به راهاندازی مدارس عالی مهارت اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تداخل ندارد؟
رنجبر: مدارس عالی مهارتی جزئی از برنامههای دانشکدههای مهارت و کارآفرینی هستند که در راستای آموزشهای غیررسمی و برای افزایش مهارتهای فنی و حرفهای و دانش تخصصی واجدان شرایط با رویکرد راهاندازی کسبوکار ایجاد میشود.
در مدارس عالی مهارت، مهارتآموزان باید حداقل مدرک دیپلم را داشته باشند. از اهداف ایجاد این مدارس میتوان افزایش سطح کار آمادگی افراد برای ورود به بازار کار و اشتغال، ارتقا مهارتهای عمومی و حرفهای افراد، توسعه و تقویت کسبوکارهای نوین و گسترش دانشهای مهارتی را میان داوطلبان نام برد.
بیشتر بخوانید:
استفاده از خبرگان و استادان فن برای انتقال مهارت به دانشجویان
دانشکدههای مهارت و کارآفرینی فرصتی برای تربیت نیروی کار ماهر
آموزش ۱۴۰ نوع مهارت به دانشآموزان از پیشدبستانی تا هنرستان
تمامی برنامههای دانشکدههای مهارت و اجزای آن مانند مدارس عالی مهارتی، فعالیتهای کاربنیان، برنامههای آموزشی کوتاهمدت تخصصی، برنامههای آموزشی دورههای کوتاهمدت تخصصی کارگاهی و آزمایشگاهی (ساها)، طرح پویش و ... در راستای تحقق اهداف دانشگاه آزاد اسلامی برای حل مسئله و بهمنظور تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد با ارائه آموزشهای عملی و کاربردی با استفاده از ظرفیتهای کارگاهی و آزمایشگاهی و توان علمی واحدهای دانشگاهی است.
مدارس عالی مهارت علوم ورزش، بورس و بازار سرمایه و مدرسه عالی مهارتی سلامت و بهداشت در دستور کار دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین قرار دارد.
به گزارش آنا،معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجرایی کردن مصوبه شورای دانشگاه علاوه بر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
به گفته سید محمد بطحایی، معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزشهای مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفهای کلاسیک شدهاند و پیشبینی میشود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکدهها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکدههای مهارت و کارآفرینی شکل میگیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راهاندازی دریافت کردهاند.(بیشتر بخوانید)
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/پ
انتهای پیام/