صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۲۸ - ۱۴ آذر ۱۴۰۰
صادقی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

آموزش مجازی مکمل مناسب آموزش حضوری/ به‌جای تعطیل کردن آموزش آنلاین، کاستی‌های آن را برطرف کنیم

کارشناس ارشد ارتباطات گفت: قرار نیست آموزش مجازی برای همیشه جایگزین آموزش حضوری بشود اما حتی در شرایط غیر کرونا هم آموزش مجازی می‌تواند در کنار آموزش حضوری به عنوان یک مکمل ارزشمند به‌کار بیاید.
کد خبر : 625743

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، در دوره همه‌گیری کرونا برای نخستین بار، آموزش مجازی شکل رسمی پیدا کرد و جایگزین کامل آموزش حضوری شد. اکنون برخی از مخالفان این سبک آموزش با تاکید بر کاستی‌های آن همچنان بر حضوری‌شدن مدارس حتی پیش از کاهش آمار مرگ و میر کرونایی تا تک رقمی‌شدن تاکید دارند. پیش از این علیرضا رحیمی کارشناس آموزش‌ و پرورش در گفت‌و گو با آنا بیان کرد: اگرچه در نهایت باید مدارس بازگشایی شوند اما قاعده این کار این بود که حداقل صبر می‌کردند تا آمار کرونا به ۵۰ نفر برسد و یا تک‌رقمی شود و همچنین مشکل واکسیناسیون به‌کلی حل شود. اینکه ما بخواهیم مشکلات درسی و ضعف تحصیلی دانش آموزان را به آموزش مجازی ربط بدهیم یک کار عجیب‌وغریب است؛ آموزش مجازی یک کار کارآمد بود که در تمام دنیا انجام شد و امکان خوبی برای آموزش داشت البته منوط به این‌که معلمان آموزش‌دیده داشته باشیم همچنین در کنار معلم خوب باید امکانات خوبی هم داشته باشیم.


مسعود صادقی کارشناس ارشد ارتباطات در گفت‌وگو با آنا در این باره گفت: هنوز برای بازگشایی مدارس زود است، از طرفی آموزش مجازی مزایای زیادی دارد و معایب آن تا اندازه زیادی قابل اصلاح است. قرار نیست آموزش مجازی برای همیشه جایگزین آموزش حضوری بشود اما حتی در شرایط غیر کرونا هم آموزش مجازی می‌تواند در کنار آموزش حضوری به عنوان یک مکمل ارزشمند به‌کار بیاید.


این کارشناس ارتباطات، نخستین مزیت آموزش مجازی را افزایش کارایی آموزش دانست و گفت: در آموزش مجازی قالب‌های گوناگون چند رسانه‌ای مانند فیلم، انیمیشن، اینفوگرافیک، نسخه‌های PDF، پادکست، پاورپوینت و اسلایدشو ابزارهای آموزشی خوبی برای معلمان هستند.


صادقی غلبه بر محدودیت‌های زمان و مکان را مزیت دیگر آموزش مجازی بیان کرد و ابراز داشت: آموزش مجازی به دانش آموزان اجازه می‌دهد که از هر جا که دوست دارند سر کلاس حاضر بشوند. همچنین به مدارس اجازه می‌دهد تا به جای محدود شدن در یک مرز جغرافیایی، به شبکه گسترده‌تری از دانش آموزان دسترسی پیدا کنند.سخنرانی‌های آنلاین را می‌توان ضبط، بایگانی و برای مراجعات بعدی به اشتراک گذاشت. این امکان به دانش آموزان اجازه می‌دهد که هر زمان که بخواهند به مطالب آموزشی دسترسی داشته باشند.




بیشتر بخوانید:


تدریس آنلاین و چگونگی آموزش مجازی




صادقی گفت: آموزش مجازی در مقایسه با آموزش حضوری ارزان‌تر است. در آموزش مجازی هزینه‌های حمل و نقل دانش‌آموز، مکان آموزشی حذف می‌شود و کاغذ مصرف نمی‌شود که برای محیط زیست هم بهتر است.از آنجایی که از هرجا می‌توان در کلاس‌های آنلاین حاضر بشویم، احتمال از دست دادن کلاس در هر موقعیتی کمتر می‌شود. برخی از دانش آموزان یادگیرنده دیداری هستند، در حالی که برخی دیگر از طریق شنیدن بهتر یاد می‌گیرند. سیستم آموزش مجازی، با طیف وسیعی از گزینه‌ها و منابع، می‌تواند به شیوه‌های گوناگون شخصی‌سازی بشود. این بهترین راه برای ایجاد یک محیط آموزشی کامل و متناسب با نیازهای هر دانش آموز است.


صادقی یکی از بزرگترین چالش‌های یادگیری آنلاین را حفظ تمرکز دانش آموزان روی صفحه نمایش برای مدت زمان طولانی دانست و گفت: در آموزش مجازی احتمال حواس پرتی و به هم خوردن تمرکز دانش آموز بوسیله رسانه‌های اجتماعی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، برای معلمان ضروری است که کلاس‌های آنلاین خود را واضح، جذاب و تعاملی نگه دارند تا به دانش آموزان کمک کنند که بر درس متمرکز شوند.


این کارشناس ارتباطات از خیره شدن بیش از اندازه فرزندان به صفحه نمایش به عنوان یک تهدید سلامت جسمی دانش آموزان یاد کرد و نگرانی والدین از این بابت را درست ارزیابی کرد و در این باره بیان کرد: به جز تهدید چشم‌ها، خم شدن سر دانش آموز در برابر صفحه نمایش فشار زیادی به عضلات گردن وارد می‌کند. بنابراین لازم است به طور منظم به دانش آموزان استراحت‌های بدهیم.موضوع دیگری که خانواده ‌ها را نگران کرده دسترسی فرزندان به محتوای نامناسب در اثر استفاده بیشتر از اینترنت و دستگاه‌های هوشمند است، اما تبلت کودک با امکان مدیریت توسط والدین هم امکان مدیریت سطح دسترسی کودک را در اختیار پدر و مادر قرار می‌دهد و هم امکان برنامه‌ریزی برای استفاده از تبلت، اینترنت و برنامه‌ها را به والدین می‌دهد. بدین ترتیب چالش تمرکز و مشکلات ناشی از خیره‌شدن طولانی مدت و همچنین مشکل محتوای نامناسب با این ابزار، قابل مدیریت و برطرف شدن است.


صادقی با تاکید بر اهمیت زیر ساخت اینترنت در آموزش مجازی تصریح کرد: در حالی که ضریب نفوذ اینترنت در چند سال گذشته رشد چشمگیری داشته، اما همچنان در برخی روستاها، پوشش دهی اینترنت با کاستی هایی همراه است.


این کارشناس ارتباطات گفت: بی‌گمان لازم است دانش آموزان با گروه همسالان در ارتباط باشند اما در یک کلاس آنلاین، کمترین تعامل فیزیکی بین دانش آموزان و معلمان وجود دارد. در این شرایط، ضروری است که مدرسه به روش‌هایی ارتباط بین دانش آموزان با یکدیگر و با معلمان را بیشتر کند. روش‌هایی مانند تعریف کردن کار گروهی و ارائه کنفرانس‌های ویدئویی که امکان تعامل چهره به چهره و کاهش احساس انزوا را فراهم کند.


صادقی در پایان تاکید کرد: دانش و مهارت دیجیتال معلم هم شرط لازم و مهم آموزش مجازی است بنابراین لازم است، آموزش و پرورش برای افزایش دانش و مهارت دیجیتال معلمان برنامه پیوسته و ثابت داشته‌ باشد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر