تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی اتفاقی ویژه با چشماندازی روشن
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که بهتفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی میشوند و آموزشکدههای فنیوحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده میگیرند.
بیشتر بخوانید:
استفاده از خبرگان و استادان فن برای انتقال مهارت به دانشجویان
دانشکدههای مهارت و کارآفرینی فرصتی برای تربیت نیروی کار ماهر
آموزش ۱۴۰ نوع مهارت به دانشآموزان از پیشدبستانی تا هنرستان
تحصیل ۵۱۰ دانشآموز در ۶ واحد آموزشی سمای زابل
خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفتوگو با رسول اسکندری معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر و دبیر شورای نظارت و هماهنگی سمای دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر را میخوانیم.
آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای) و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
اسکندری: یکی از مؤلفههای مهم و اصلی کشورهای در حال توسعه، حرکت از اقتصاد مبتنی بر منابع زیرزمینی به سمت اقتصاد دانشبنیان با مؤلفه کارآفرینی و کارآفرینان است و باید گفت که تحول در هر راه و روش یک ضرورت است، تحول، تغییر امری روزمره برای رسیدن به تعالی و پاسخگویی به نیازهای جدید است و تحولات بزرگ نیازمند وجود افراد خلاق، نوآور و مبتکر در تمام عرصههاست.
تا پیش از طرح ادغام، آموزشکدههای فنی و حرفهای همسو با دیگر مراکز آموزش عالی، آموزشمحوری را محور کار خود قرار داده درحالیکه در دنیای امروز و نسلهای جدید دانشگاهها عهدهدار مسئولیتهای جدیدی در جامعه هستند، از این رو، ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی اتفاق ویژهای با چشمانداز روشن است که با برنامهریزی اصولی و اجرای درست میتواند منشأ تحولی عظیم در تربیت نیروهای ماهر و کارآمد در کشور شود.
آنا: آیا در واحد بوشهر پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب کرده و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکدههای سما مشغول به تحصیل هستند؟
اسکندری: بر اساس دستورالعملهای ابلاغی اقدام لازم با هماهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر صورت گرفته و فرایند ادغام در حال انجام است.
اکنون ۶۵۰ دانشجو در دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد بوشهر در حال تحصیل هستند که با ایجاد رشتههای جدید مهارتی شاهد رشد این مجموعه خواهیم بود.
حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین
آنا: اهداف نظام آموزش فنی و حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
بحران بیکاری در جامعه و کمبود نیروی توانمند و کارآمد در صنعت دو موضوع متناقضی است که باید از طریق مهارتآموزی و توانمندسازی دانشآموختگان به آنها پاسخ گفت.
اسکندری: مهمترین اهداف این نظامنامه ایجاد شرایط لازم برای تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای، توسعه رشتههای مبتنی بر مهارتآموزی در واحدهای دانشگاهی، ایجاد روحیه کارآفرینی در همه حوزههای جامعه، منطبق بر رویکرد دانشگاه کارآفرین و تربیت نیروی متخصص خلاق و ماهر در قالب یک نظام جامع و هماهنگ است از این رو تشکیل دانشکدههای مهارت و کارآفرینی برای آموزش مبتنی بر شایستگیهای حرفهای و توسعه رشتههای مهارتی و حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین اقدامی مناسب و ارزنده بود.
آنا: آیا تفاهمنامهای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقد شده است، این تفاهمنامهها در چه راستایی است؟
اسکندری: جامعه ما به عنوان یک جامعه در حال توسعه نیازمند رشد و توسعه متوازن و هماهنگ است به همین منظور الزامی است که نظامها و نهادهای مختلف در راه نیل به این اهداف از هماهنگی و ارتباطی پویا و مؤثر برخوردار باشند و با ارتباط متقابل، راه خود را در رسیدن به توسعه متوازن هموار کنند، از این رو دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر نیز با برقراری ارتباط و امضای بیش از ۳۵ عنوان تفاهمنامه همکاری با دستگاههای مختلف که ازجمله آنها میتوان امضای تفاهمنامه با سازمان فنی و حرفهای، نیروگاه اتمی بوشهر، منطقه ویژه اقتصادی بوشهر، منطقه ویژه اقتصادی پارسجنوبی و شرکت شهرکهای صنعتی استان را نام برد که با هدف بهرهگیری از ظرفیتهای طرفین تفاهم و بهمنظور تحقق اهداف ترسیم شده در ایجاد دانشکده مهارتی صورت گرفته است.
آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دورههای کوتاهمدت نیز دیده شده است، منظور از این دورهها چیست و آیا اقدامی کردهاید؟
اسکندری: برگزاری دورههای کوتاهمدت چند سال است که در برنامه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد؛ اما رویکردی که در مجموعه معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی برای برگزاری دورههای کوتاهمدت باید توجه داشت، مهارتافزایی است، آن هم مهارتهایی که در کوتاهترین زمان ممکن کسب شود تا جذابیت لازم را ایجاد کند.
در دهههای گذشته با تأکید بر بعد آموزش و دانش، خلأ آموزشهای مهارتی بهخوبی در جامعه احساس میشود بهویژه امروزه که با گسترش دنیای ارتباطات و اطلاعات و تغییر سبکهای زندگی مسائل بسیار پیچیدهتر هم شده است. از این رو توجه به فراگیری مهارتهای لازم زندگی و شغلی، لازم و ضروری است و مدارس عالی مهارت نیز با همین رویکرد در واقع با یک تیر، دو نشان میزنند؛ چراکه این مدارس هم مهارت کافی را به مهارتآموزان آموزش میدهند تا بعد از فارغالتحصیلی برای خود شغلی ایجاد کنند و هم مشکلات بخش صنعت در راستای تربیت نیروی ماهر حل میکنند.
بیشتر بخوانید:
۲ مدرسه عالی مهارتی شبستر در انتظار اخذ مجوز
مدرسه عالی مهارتی خدمات گردشگری چه مأموریتهایی دارد؟
راهاندازی آموزشگاه علمی در دستور کار سمای بهبهان
دانشکدههای مهارت و کارآفرینی چه اهدافی را دنبال میکنند
از طرفی بحران بیکاری در جامعه و بحران کمبود نیروی توانمند و کارآمد در صنعت دو موضوع متناقضی است که باید از طریق مهارتآموزی و توانمندسازی دانشآموختگان به آن پاسخ گفت.
آنا: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی میدانید؟
اسکندری: دانشکدههای مهارت و کارآفرینی بهمنظور همسویی بیشتر با فرآیند توسعه اقتصادی در سطوح مختلف بومی، منطقهای و بینالمللی ایجاد شده و ناگزیر از حرکت از ایفای نقش سنتی در ارائه آموزشهای همگانی و یا انجام پژوهشهایی با قابلیت بهکارگیری پایین به سوی ایفای نقشی فعال در حل مسائل جامعه و پاسخگویی به نیازها در تعامل با محیط پیرامونی هستند.
دانشکدههای مهارت و کارآفرینی با چنین رویکردی باید، کارآفرین، ارزشآفرین و ثروتآفرین باشند؛ البته این نوع تحول در مسیر بلوغ دانشگاههای ایران نیز ضروری است. در واقع این دانشکدهها باید با آسیبشناسی وضع موجود و شناسایی نقاط ضعف خود در تعامل و مشارکت در حل مسائل جامعه و صنعت و مسئله اشتغال دانشآموختگان به ایفای نقشی مؤثرتری در جامعه بپردازند؛ بنابراین انتظار میرود دانشکدهها با تغییر رویکرد ایجادشده بتوانند تحولات قابل ملاحظهای را در تعامل با بخشهای صنعت و جامعه پدید آورند.
مدارس عالی مهارت متولی برگزاری دورههای کوتاهمدت مهارتافزایی
آنا: دانشگاه مدتی است به راهاندازی مدارس عالی مهارت هم اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟
اسکندری: تا حدودی پاسخ این پرسش را دادم، خیر اینطور نیست که تداخلی میان مأموریت دانشکده مهارت و کارآفرینی و مدارس عالی مهارت باشد، دانشکده مهارت و کارآفرینی دورههای بلند آموزش عالی را برای آموزش مبتنی بر شایستگیهای حرفهای و توسعه رشتههای مهارتی و حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین را دستور کار خود دارد و مدارس عالی مهارت متولی برگزاری دورههای کوتاهمدت مهارتافزایی است.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر هم مجوزهای لازم را برای راهاندازی مدرسه عالی مهارت اخذ کرده است و مکان مناسبی برای فعالیت این مدرسه درنظر گرفته شده که بهزودی شاهد آغاز فعالیت آن خواهیم بود.
به گزارش آنا، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی هم اعلام کرده است که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه علاوه بر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/پ
انتهای پیام/