جنگ زرگری «نماوا» و «فیلیمو» بر سر تعداد مخاطب/ به همه گفتیم اول شدیم، شما هم بگید!
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، این روزها وی. او. دیهای ایرانی تلاش زیادی دارند که خودشان را پرمخاطبترین رسانه در شبکه نمایش خانگی و برنامه و سریالشان را پرطرفدارترین اثر در حال پخش جا بزنند، تلاشی که روز به روز بیشتر توی ذوق میزند و با هر اثری که مخاطبان زیادی دارد، بار دیگر سر زبانها میافتد.
آخرین نمونه از این ماجرا مربوط میشود به پخش برنامه «جوکر» که یک رئالیتی شو (نمایش واقعنما) جدید از فیلمیو است. «جوکر» جدیدترین برنامه پلتفرم فیلیمو است که با اجرا سیامک انصاری و حضور هشت نفر از چهرههای شناخته شده دنیای کمدی در هفتهای که گذشت به روی آنتن رفت و در همان ساعات اولیه پخش، با اقبال عمومی ویژهای مواجه شد، اقبالی که باعث شد دستاندرکاران وی. او. دی فیلمیو این اثر را پرمخاطبترین برنامه پخش شده از رسانههای اینترنتی لقب دهند.
داستان «جوکر» چیست؟
در مسابقه واقعنمای «جوکر» هشت نفر از کمدینهای ایرانی، (از قدیمیهای تلویزیون گرفته تا چهرههای جدید اینستاگرامی!) حضور دارند. امین حیایی، سام درخشانی، بیژن بنفشهخواه، رضا نیکخواه، هومن حاجیعبداللهی، امیرمهدی ژوله، امیر کاظمی و سهیل مستجابیان مهمانهای فصل اول «جوکر» هستند و در این رقابت باید تمام تلاششان را بکنند که نخندند. هر هشت شرکت کننده این مسابقه، با کیف سامسونتی که ۱۲.۵ میلیون تومان پول نقد در آن وجود دارد، پا به لوکیشن رقابت میگذارد و هر کس حذف شود، پول موجود در کیفش به دیگر شرکت کنندگان میرسد، تا جایی که فقط یک نفر باقی میماند و برنده ۱۰۰ میلیون تومان موجود در کیفها میشود. البته یک جایزه پنجاه میلیون تومانی اضافه هم در نظر گرفته شده که مربوط به چالش فرد برنده این رقابت است.
در این برنامه هر شرکت کننده فرصت دارد با استفاده از خلاقیت خود و امکاناتی که در اختیارش قرار میگیرد، رقبایش را بخنداند و خود را در رقابت نگه دارد. هرکس دو بار بخندند، از دور بازیها خارج میشود جایزهاش برای برنده مسابقه ذخیره میشود. وظیفه تشخیص خندیدن شرکت کنندگان هم برعهده سیامک انصاری است، کسی که در اتاق کناری کمدینها نشسته و با دوربینهایی که در بخشهای مختلف اتاق محل بازی کارگذاری شده، کوچکترین لبخند و نشانه خندیدن را کشف میکند.
برنامهای کپی شده و دست چندم!
قسمت اول این رئالیتی شو در حالی روی آنتن رفت که طبق گفته خود انصاری، این مسابقه کپی دسته چندم از یک مسابقه خارجی است که در چند کشور دیگر هم انجام شده و حالا به چالشی برای کمدینهای ایرانی تبدیل شده است. نکته جالب توجه دیگر این اثر، الهام گرفتن آن از سریال «بازی مرکب» است. در آن سریال هم شرکتکنندگان در مسابقاتی شرکت میکردند که اگر موفق به انجام آن نمیشدند، جایزهشان برای نفرات باقیمانده واریز میشد.
اتاقهای تو در تو، استفاده از یک خانم برای توضیح دادن مراحل مختلف بازی (ژاله صامتی) شباهت اتاق سیامک انصاری با اتاق فرمانِ برگزارکنندگان مسابقه «بازی مرکب» و مواردی از این دست، تمام شاخصههایی است که ذهن مخاطب را با دیدن این رئالیتیشو، به سمت سریال «بازی مرکب» میفرستد.
اما حاشیه اصلی این برنامه، دقیقا از فردای انتشارش آغاز شد، زمانی که دستاندرکاران فیلیمو با اعلام خبر رکوردزنی این برنامه، شعله یک جنگ زرگری را برافروختند. در حالی که هنوز یک روز هم از آغاز پخش رئالیتیشو «جوکر» نگذشته بود، روابط عمومی فیلیمو اعلام کرد که این برنامه در ۱۶ ساعت ابتدایی پخش خود، توانسته ۱۰ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۳۸۰ دقیقه تماشا شود و به این ترتیب رکورد تماشای یک مجموعه در شبکه نمایش خانگی را به خود اختصاص دهد.
«همرفیق» بعد از منچستر اوله!
در حالی که هنوز این آمار عجیب و غریب چیزی فراتر از ادعای خود رسانه توزیعکننده اثر نبود، سازندگان برنامه اینترنتی «همرفیق» به میدان آمدند و اعلام کردند چنین رکوردی وجود ندارد و اگر هم رکوردی باشد، مربوط به این برنامه است که در نماوا پخش شده. طبق ادعای سازندگان برنامه گفتوگومحور «همرفیق»، قسمت اول این برنامه که با اجرای شهاب حسینی و حضور نوید محمدزاده از نماوا پخش شد، در ۲۴ ساعت اولیه ۲۱ میلیون دقیقه تماشا شده و با فرمول پیچیده دو دوتا، چهارتا (!) حساب کردند و نتیجه گرفتند که در شانزده ساعت ابتدایی پخش آن قسمت، حدودا ۱۸ میلیون دقیقه تماشا شده پس از باتوجه به این حساب و کتاب دقیق، رکورد منتشر شده توسط فیلیموییها واقعیت ندارد.
این کلکل و جنگ رسانهای که بین نماواییها و فیلمیوییها درگرفته، پیش از این هم مسبوق به سابقه بوده و همین چند وقت پیش این دو رسانه بر سر میزان مخاطبان دو سریال خود یعنی «قورباغه» و «نیسان آبی» با هم نزاع داشتند. نزاعی که بیش از هرچیز به نظر میرسید یک جنگ زرگری برای بالاتر بردن میزان مخاطبان هر دو رسانه است. در حال حاضر این دو وی. او. دی به طرز عجیبی رودرروی یکدیگر قرار گرفتهاند و باوجود اینکه هردو ادعا دارند سهم اصلی بازار رسانهای در اختیار آنهاست، اما همچنان به دنبال این هستند که خود را در این جدول صدرنشین نشان دهند، جدولی که خودشان طراحی کردند، خودشان امتیازهایش را ثبت کردند و خودشان هم آثار مختلف را در آن رتبهبندی کردند.
بیشتر بخوانید:
«فیلیمو» پلتفرمی که ارزشی برای مخاطبش قائل نیست
وقتی نظارتی بر خودسری وی.او.دیها نیست
سود هنگفت «نماوا» و کلاه گشادی که سر مردم میگذارد
«حرفهای» و «خسوف» آثاری ناامیدکننده و سردرگم
«جزیره» نامزد عنوان بدترین سریال سال
جنگ زرگری، حربه جدید
به نظر میرسد این حرکت فرمول جدید پلتفرمهای اینترنتی است، که سعی میکنند با ایجاد حواشی و حرف و حدیث پیرامون آثار خود، حرکتی تبلیغاتی انجام داده و نام سریال یا برنامهشان برای چند روزی هم که شده سر زبانها بیاندازند. نه فیلیمو و نه نماوا هیچکدام به طور دقیق اعلام نمیکنند که فرمول آنها برای رسیدن به این اعداد و ارقام چیست و چطور میتوان صحت ادعاهای آنها را سنجید؟ فعلاً اوضاع در این رسانهها به این ترتیب است که بعد از اینکه یکی از آثارشان با اقبال نسبتا خوبی مواجه میشود، پشت بلندگو رفته و آمار جدیدی از رکوردزنی اثرشان رسانهای میکنند. رسانه رقیب هم بلافاصله خود را با این قضیه قاطی میکند و در رد ادعای رسانه اول، یکی از برنامهها یا سریالهای خود را به عنوان رکورددار معرفی میکند. و این لوپ عجیب و غریب برنامه به برنامه ادامه پیدا میکند.
پلتفرمهای جدید با رفتارهایی اینچنینی قصد قاپیدن مخاطب را دارند، اما بعید به نظر میرسد اگر رقیب گردن کلفتی در کنارشان قرار گیرد، بتوانند با همین سبک و سیاق، به جذب تماشاگر بپردازند. زمانی که «تلویبیون پلاس» به عنوان جدیدترین وی. او. دی با دریایی از فیلمها و سریالها به صورت رایگان پا به این عرصه گذاشت، هم نماوا و هم فیلیمو، تصمیم گرفتند بسیاری از فیلم و سریالهایشان را مجانی کنند تا از رقیب جدید جا نمانند، اگرچه اکثر آثار رایگان شده فیلمها و سریالهای خارجی بودند بودند که این رسانهها مبلغ زیادی برای تهیه آنها هزینه نکردهاند و تعداد اندکی از آثار تولیدی خود را که ماههاست از اتمام آنها گذشته، رایگان کردهاند.
از مدل برخورد دو پلتفرم مدعی در زمینه جذب مخاطب اینطور به نظر میرسد که این جنگ زرگری آنها در رابطه با میزان مخاطب، آخرین مورد نخواهد بود و باتوجه به اینکه چنین رفتارهایی زیر دندان آنها مزه کرده است، بعید نیست چند وقت دیگر و با یک برنامه یا سریال دیگر، شاهد خلق رکوردهای جدید باشیم. میزان کلیک در دو دقیقه اول، تعداد بازدید در ۱۴ دقیقه روز سوم، تعداد دقایق تماشا در ثانیه 10 تا بیست انتشار! و از این قبیل رکوردهای من درآوردی که صرفا به درد خودشان میخورد، ولاغیر.
انتهای پیام/۴۱۷۳/
انتهای پیام/