صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۱ - ۱۰ آذر ۱۴۰۰
آنا گزارش می کند؛

کلید رفع آلودگی هوای تهران در دست مسافربرهای عمومی/ یک روز در هفته لذت دوچرخه سواری را تجربه کنیم

حل معضل ترافیک و آلودگی هوا راهکارهایی دارد، ازجمله اینکه خودروهای شخصی که با مسافرکشی امرار معاش می‌کنند، یا به ناوگان تاکسیرانی بپیوندند یا اینکه همچون اروپا، لذت دوچرخه‌سواری را برای یک روز در هفته تجربه کنیم.
کد خبر : 624434

گروه اجتماعی خبرگزای آنا - مجتبی اسماعیلی، رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۶ آبان سال جاری در دیدار نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی فرمودند: یکی از هدف‌های جامعه علمی کشور (نه فقط نخبگان، بلکه همه جوامع علمی) این است که باید به مسائل کشور فکر کنند، مسئله‌محور کار کنند؛ مسئله‌محوری مهم است. کشور مسائل اساسی‌ای دارد؛ باید به اینها توجه کرد، اینها باید به شیوه‌ها و با روش علمی حل بشوند؛ راه‌حل دارد. به‌عنوان نمونه از موضوعات مبتلا به امروزِ ما ... موضوع محیط‌زیست و حتی ترافیک است. ترافیک مشکلی در زندگی است؛ شما از یک گوشه تهران که حرکت می‌کنید تا به قسمت دیگر برسید، باید یک ساعت، یک ساعت و ربع سوار ماشین باشید با این گرفتاری‌ها؛ خب این راه‌حل دارد؛ باید به‌وسیله علم راه حل آن را پیدا کرد.


بی‌تردید مدیریت آلودگی هوا ازجمله چالش‌های کلان‌شهرهاست که باید با راهکارهای علمی تعریف‌شده با آن مواجه شد و تغییرات ساختاری در صنایع، ورود زنجیره دانش‌بنیان به صنعت و فرهنگ‌سازی و اصلاح سبک زندگی می‌تواند مفید واقع شود. با توجه به اهمالی که در سال‌های اخیر از سوی دولت‌های یازدهم و دوازدهم در زمینه حمل‌ونقل درون‌شهری انجام شد، حل معضل ترافیک از عهده رؤسای شهرداری در دولت سیزدهم خارج شده است.



مدیریت آلودگی هوا ازجمله چالش‌های کلان‌شهرهاست که باید با راهکارهای علمی تعریف‌شده با آن مواجه شد



شهر تهران ۸۰ هزار دستگاه تاکسی فعال دارد که ۲۰ هزار دستگاه آن فرسوده و خارج از استاندارد است. همچنین به‌طور میانگین حدود ۴ میلیون خودروی شخصی در شهر تهران فعالیت می‌کنند. طبق آمار سال ٩٩، روزانه ٢٠ میلیون سفر درون‌شهری در پایتخت انجام می‌شود و در ۶ ماهه نخست سال جاری روزانه یک هزار و ٧٠٠ تصادف در شهر تهران رخ داده است که اگر میانگین بگیریم هر ۵۴ ثانیه یک تصادف می‌شود. جمعیت ثابت تهران روزانه ٩ میلیون نفر است و بیش از ۴ میلیون موتورسیکلت و بیش از ۴ میلیون خودرو با پلاک شهر تهران در پایتخت تردد دارند؛ علاوه بر این تعداد خودروهای زیادی با پلاک شهرستان نیز در پایتخت تردد دارند. در این میان به باور بسیاری از کارشناسان شهری، یکی از دلایل اصلی ایجاد ترافیک سنگین در تهران بی‌اثر شدن طرح ترافیک است؛ ساعات طرح ترافیک از ۸:۳۰ تا ۱۶ است که از ساعت ۱۴:۳۰ نیز اجازه خروج دارند و در عمل به خاطر شرایط کرونایی محدودیت ترافیک در تهران حذف شده است.


با توجه به این موضوع، برای حل معضل ترافیک و آلودگی هوا راهکارهایی وجود دارد؛ ازجمله اینکه پیشنهاد می‌شود خودروهای شخصی که با مسافرکشی امرارمعاش می‌کنند، یا به ناوگان تاکسیرانی بپیوندند یا در شرکت‌های حمل‌ونقل اینترنتی عضو شوند. در غیر این صورت بهتر است سازوکاری طراحی شود که هر راننده‌ای نتواند این اجازه را داشته باشد که از ظرفیت ناوگان تاکسیرانی برای اهداف شخصی خود استفاده کند.


فرهنگ‌سازی به سبک اروپایی‌ها


همه‌ساله ۲۲ سپتامبر به‌عنوان روز جهانی بدون خودرو شناخته می‌شود که در آن، اروپایی‌ها خودروهای شخصی را کنار می‌گذارند و با دوچرخه و وسایل حمل‌ونقل عمومی تردد می‌کنند یا به محل کار می‌روند. دوچرخه می‌تواند ازدحام جمعیت و ترافیک را کاهش دهد، اما این تنها فایده آن نیست. دوچرخه در کاهش آلودگی هوا و حفاظت از محیط‌زیست تأثیر بسزایی دارد و ورزشی بسیار مفید برای افرادی است که طول روز را پشت میزهایشان سپری می‌کنند.



در روز جهانی بدون خودرو، اروپایی‌ها خودروهای شخصی را کنار می‌گذارند و با دوچرخه و وسایل حمل‌ونقل عمومی تردد می‌کنند.


در کشورمان چند سالی است پروژه دوچرخه‌های «بیدود» راه‌اندازی شده که البته خالی از ایراد نیست؛ ولی آلودگی این روزهای تهران می‌تواند بهانه خوبی برای رفع نقایص طرح و استفاده از دوچرخه برای ترددهای شهری باشد.




بیشتر بخوانید:


در جست‌وجوی ایده‌های دانشگاه برای حل ترافیک


نتیجه کم کاری گذشتگان، مشکلات حمل و نقل عمومی امروز است




یقیناً حل معضل ترافیک و آلودگی هوا در گرو فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی به‌جای خودروهای شخصی است، اما این مهم با توصیه و به شیوه دستوری امکان‌پذیر نیست، لذا پیشنهاد می‌شود همچون برخی از کشورهای اروپایی یک روز در هفته به‌عنوان روز استفاده از خودروهای عمومی در نظر گرفته شود و در آن روز هیچ خودروی شخصی در کل شهرهای کشور حق تردد نداشته باشند. تأکید بر این است که طرح سراسری و در کل کشور انجام شود و حتی در آن روز هیچ مجوز تردد نیز صادر نشود تا همگان ملزم به استفاده از خودروهای عمومی شوند.



دوچرخه در کاهش آلودگی هوا و حفاظت از محیط‌زیست تأثیر بسزایی دارد و ورزشی بسیار مفید برای افرادی است که طول روز را پشت میزهایشان سپری می‌کنند



یکی از تبعات اجرای این طرح آن است که مانند طرح‌های مشابهی که برهم‌زننده عادت‌های غلط جامعه است، می‌تواند موجب بی‌نظمی و اعتراضاتی در روزهای ابتدایی شود، ولی می‌توان با استقرار تیم‌های ارزیاب و برآوردهای میدانی کمبودها را شناسایی کرد. اشکالات چنین طرح مفیدی درنهایت در مدت یک هفته برطرف می‌شود و کارایی خود را در رفع مشکل ترافیک درون‌شهری و در نتیجه بهبود آلودگی هوا نشان می‌دهد.


در هفته دوم اجرای طرح و هفته‌های بعد به‌مرور اشکالات برطرف می‌شود و روزهای استفاده از خودروهای عمومی در جامعه نهادینه خواهد شد. با جلوگیری از تردد خودروهای شخصی در شهر راندمان خودروهای عمومی حتی در حد ناوگان فعلی به‌شدت افزایش خواهد یافت، ولی اگر کمبودی احساس شد، به‌وسیله تیم‌های ارزیاب در شهر می‌توان با جابه‌جایی یا تأمین خودرو نسبت به حل مشکل اقدام کرد.


انتهای پیام/۴۰۳۳/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر