صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۰ - ۱۶ آذر ۱۴۰۰
آنا به بهانه روز دانشجو گزارش می‌دهد؛

روبات‌ها هم‌پای دانشجویان در کلاس درس

روز دانشجو بهانه‌ای است تا در این گزارش به فناوری‌های بهبوددهنده فضای آموزشی بپردازیم.
کد خبر : 624217

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، ایران در سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۳ با آغاز نهضت امام خمینی (ره) وارد یک مرحله جدید شد که نتیجه آن پیروزی انقلاب بود. انقلاب اسلامی مردمی‌ترین انقلاب در جهان شناخته شد زیرا در این انقلاب استفاده از رأی حداکثر مردم و مشارکت اکثریت جامعه اولویت دارد. ثمره این انقلاب استقرار نظام سیاسی نوینی بود که پیام اصلی آن نفی وابستگی و بازگشت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به هویت اصلی بومی مطابق با مقتضیات زمان بود. دانشجویان زیادی در این پیروزی نقش داشتند. آن‌ها برای نشان دادن اعتراض خود به آمریکا و معاون رئیس‌جمهور آمریکا، نیکسون تظاهرات کردند و سه نفر از آن‌ها کشته شدند که به رسم یادبود از این سه شهید سال ۱۶ آذر را به‌عنوان روز دانشجو گرامی می‌دانند و جشن می‌گیرند.




بیشتر بخوانید


ثبت‌نام اینترنت رایگان اساتید، معلمان و دانشجویان آغاز شد +جزئیات




چگونه فناوری آموزشی مهارت‌های کلیدی را برای آینده دانشجویان تقویت می کند


دانشجویان در حال حاضر و آینده می‌توانند نقش بسیار مهمی در حوزه علم و فناوری داشته باشند که دانشجویان برای پیشرفت در این زمینه، به مهارت‌های مناسبی نیاز دارند تا در جامعه فعالیتی مثبت داشته باشند. دانشگاه‌ها باید از آموزش‌های پیشرفته استفاده کنند تا دانشجویان با استفاده از پتانسیل فناوری آموزشی به بالاترین سطح خود برسند. دانشجویان برای این‌که در جامعه امروز موفق شوند باید تفکر انتقادی، ارتباط مؤثر داشته باشند همچنین با یک‌دیگر همکاری کرده و تیم گروهی درست کنند و با استفاده از خلاقیت و نوآوری مسائل را حل کنند. تکنولوژی برای دانشجویان می‌تواند نقش یک قهرمان را بازی کند و سه نقش مختلف را بسته به نیاز دانشجویان ایفا کرده که می‌تواند به‌عنوان مربی، ابزار آموزشی و به عنوان یک ابزار یادگیری عمل کند.


روبات‌ها محیط کلاس را سرزنده‌تر می‌کنند


آموزش آنلاین قبل از بیماری کووید ۱۹ وجود داشت اما مردم به این نوع از آموزش اهمیت زیادی نمی‌دادند. بعد از همه‌گیری کووید۱۹ آموزش آنلاین و مجازی گسترش پیدا کرد و افزایش زمان انتشار این بیماری نشان می‌دهد که آموزش آنلاین باید بخشی حیاتی از آموزش و یادگیری باشد. با ادغام فناوری در برنامه‌های آموزشی دانشجویان می‌توانند از یادگیری آنلاین به‌عنوان ابزار مدیریت بحران همچنین یک ابزار آموزشی قدرتمند استفاده کنند.


دانشجویان با استفاده از فناوری و ابزارهای یادگیری دیجیتال می‌توانند با یکدیگر مشارکت کنند و همچنین این فناوری‌ها کمک بزرگی به استادان می‌کند تا برنامه‌های درسی خود را توسعه و بهبود بخشند همچنین یادگیری را تسهیل می‌بخشد. استفاده از فناوری به دانشجویان نیز کمک می‌کند تا مهارت‌های ضروری قرن ۲۱ را آموزش ببینند.


کلاس‌های مجازی، ویدئو، واقعیت افزوده، روبات‌ها و سایر ابزارهای استفاده شده در فناوری نه‌تنها می‌تواند محیط کلاس را سرزنده‌تر کنند بلکه محیط‌های یادگیری فراگیرتری را ایجاد کرده که همکاری و کنجکاوی را تقویت می‌کند و استادان را قادر می‌سازد تا اطلاعاتی را درباره عملکرد دانشجویان جمع‌آوری کنند. واقعیت افزوده نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیر مستقیم است که در تعامل با کاربر است و عناصری را در پیرامون دنیای واقعی فرار اضافه می‌کند.




بیشتر بخوانید


تعلیم الفبا با ابزارهای جدید فناوری/ سوادآموزی دیجیتالی می‌شود




این نکته بسیار مهم است که فناوری، ابزاری است که در آموزش استفاده می‌شود و به خودی خود یک هدف نیست و تنها ابزاری است که با استفاده از آن آموزش و یادگیری راحت‌تر می‌شود. نوید فناوری آموزشی در این است که مربیان با استفاده از فناوری‌ها چه می‌کنند و چگونه از این فناوری‌ها برای حمایت از دانشجویان استفاده می‌کنند.


«بیلت این» گزارش می‌دهد که ۹۲ درصد از معلمان تأثیر فناوری را در آموزش درک می‌کنند. همچنین ۵۹ درصد از دانشجویان می‌گویند که ابزارهای آموزشی دیجیتال به آن‌ها در آزمون‌ها و بهبود نمرات کمک کرده است. استفاده از ابزارهای آموزشی بسیار محبوب شده است که پیش‌بینی می‌شود، درآمد بازار فناوری آموزشی تا سال ۲۰۲۵ به ۳۴۲ میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند.


فناوری‌های آموزشی چالش‌های زیادی به ‌همراه دارد به‌ویژه اگر فناوری‌ها به مرحله اجرا و استفاده برسند. با وجود علاقه روزافزون به استفاده از واقعیت افزوده، کم‌تر از ۱۰ درصد دانشگاه‌ها گزارش می‌دهند که این ابزارها را در کلاس‌های خود دارند.


مشکلات آموزش آنلاین با پیدایش کووید۱۹


کووید ۱۹ یکی از موضوعات مهم محتواست که مربیان باید بتوانند محتوای آموزش آنلاین را گسترش دهند همچنین دانشجویان را تشویق کنند تا کلاس‌های آنلاین را همچون کلاس‌های حضوری جدی بگیرند و در این زمینه بررسی‌های فوری انجام شود. اما از زمان همه‌گیری کووید۱۹ شرایط بسیار دشوار شده است؛ زیرا همه در خانه به کامپیوتر و لپ‌تاپ دسترسی ندارند و اتصال اینترنت در برخی از خانه‌ها ضعیف است. برای بعضی از دانشجوها آموزش آنلاین مشکلی جدی است. آموزش آنلاین همان‌طور که برای برخی از دانشجویان بسیار عالی بود و باعث شد آن‌ها در درس و کار خود پیشرفت کنند؛ اما برخی دیگر به‌دلیل عوامل مختلف از درس عقب افتادند. به‌عنوان مثال دانشجویانی که قبلا در محیط حضوری با مشکل مواجه بودند حتما در شرایط کنونی که در خانه هستند با مشکلات بیشتری روبرو می‌شوند؛ زیرا آن‌ها در خانه منابع خاصی برای مراجعه و رفع اشکالات خود ندارند؛ اما اکثر دانشجویان زمانی‌که منابع داشته باشند به آموزش آنلاین اعتماد می‌کنند. با وجود همه این چالش‌ها و نگرانی‌ها توجه به مزایای فناوری در آموزش بسیار مهم است. مزایای فناوری شامل افزایش همکاری و ارتباطات، بهبود کیفیت آموزش است و به دانشجویان کمک شایانی می‌کند.


انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر