صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۲ - ۰۶ آذر ۱۴۰۰
رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران مطرح کرد؛

پتانسیل بالای بعد هوش مصنوعی در کشور

رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران گفت: اضافه شدن بعد هوش مصنوعی در عرصه بازی‌سازی ظرفیت‌های بسیاری را در افزایش قابلیت‌های شناختی دارد که در دنیا مدنظر قرار گرفته و با توجه به پتانسیل‌ها و نیروهای با استعدادی که در کشور داریم این مسئله قابل دستیابی است.
کد خبر : 623840

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، مجید نیلی احمدآبادی، رئیس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در اختتامیه پنجمین دوره جایزه بازی‌های جدی، که در سالن اجتماعات دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران، برگزار شد، اظهار کرد:انسان‌ها در عصر حاضر موجوداتی دو زیستی هستند. منظور از دو زیستی  این است که، در دنیای فیزیکی و مجازی توأمان حضور دارند. پدیده همه‌گیری کرونا، حضور در فضای مجازی و امکانات، محسنات و ارزش‌های این فضا را نشان داد. در این فضایی که  مردان، زنان و کودکان در آن زندگی می‌کنند و حضور دارند، مهم‌ترین مسئله، چگونگی بهره‌مندی از این فضاست.


وی افزود:هر ملتی سرمایه‌های زیادی دارد و مهم‌ترین سرمایه هر ملتی و مؤلفه آن نیروی انسانی و قابلیت‌های شناختی آن‌ها در سطوح فردی و اجتماعی است. وقتی از قابلیت‌های شناختی صحبت می‌کنیم، منظورمان قابلیت‌های تحلیل، تصمیم‌گیری، حافظه و برنامه‌ریزی و مواردی دیگر است. یعنی همه آن مسائلی که زیرساخت کلیه فعالیت‌های عالی ذهنی هر فردی را می‌سازد و همیشه بشریت به دنبال ارتقاء و جلوگیری از افت این قابلیت‌ها بوده است.


نیلی احمدآبادی در ادامه تصریح کرد: براساس تحقیقات به دست آمده شواهد بسیاری وجود دارد که تا سن ۱۷ سالگی امکان ارتقا و رشد قابلیت‌های شناختی وجود داشته که به صورت مستدل اثبات شده است. همچنین از سن ۵۰ سالگی افت این قابلیت‌ها آغاز می‌شود که جنبه حافظه آن در جامعه هویداست، در حالیکه حافظه تنها یک نمادی است که این افت را درک می‌کنیم و باقی قابلیت‌ها همچون تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و موارد دیگر هم دچار اختلال می‌شود. بنابراین برای بهبود و ارتقاء این سرمایه مهم، نیاز به تقویت و افزایش این قابلیت و سرمایه در سنین پائین تا نوجوانی داریم و بایستی کاهش سرعت افت آن را در سنین بالاتر مدنظر قرار دهیم. افزایش این قابلیت به معنای افزایش ظرفیت‌های جامعه در سطوح فردی و اجتماعی است.


رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران، تصریح کرد: با افزایش قدرت یادگیری و استدلال به عبارت دیگر علاوه بر اینکه ظرفیت‌ها را افزایش می‌دهیم، تاب‌آوری جامعه را افزایش می‌دهیم. یکی از عوامل مهم تاب‌آوری در برابر ناملایمات، قدرت تحلیل، تصمیم‌گیری و به طورکلی توان شناختی جامعه است. امروزه جوامعی مانند ایران با ناملایمات و تلاطم‌های زیادی مواجه‌اند، بنابراین تاب‌آوری جامعه برای کشور بسیار با اهمیت است.


وی در ادامه خاطرنشان کرد:بازی یکی از وسیله‌های ارتقاء سرمایه‌های شناختی در کشور است. بازی‌ها تنها وسیله نیستند اما یکی از بهترین وسایل‌اند. در کشوری همچون ایران که شکاف‌های اقتصادی، وسعت جغرافیایی و کمبود منابع مالی وجود دارد، باید به دنبال ابزارهایی در جهت افزایش قابلیت‌های شناختی باشیم، که برای اقشار مختلف جامعه با هزینه بسیار کم قابل دسترس باشد. به عبارت دیگر محدودیت‌های اقتصادی و جغرافیایی باعث شکافت شناختی در جامعه نشود. بنابراین اگر به دنبال ابزاری برای افزایش و ارتقاء سرمایه‌های شناختی در جامعه هستیم و از طرفی ثروت  و جغرافیای کشور شکافی را در جامعه ایجاد کند، دقیقاً بر ضد آن عمل کردیم.


نیلی احمدآبادی تصریح کرد:یکی از ویژگی‌های مهم بازی‌ها این است که تنوع سطوح اقتصادی، جغرافیایی و قومی بر آن‌ها تأثیر جدی نمی‌گذارد، به همین دلیل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از اهداف مهمش، حمایت از بازی‌هایی است که بتوانند ارتقاء سرمایه‌ شناختی جامعه را هدف قرار داده که در دنیا بازار بسیار بزرگ و در حال رشدی داشته و رقبای بین‌المللی هم برای بازار داخلی کشور وجود دارد. در دنیا سعی زیادی می‌شود، بازی‌هایی که وابسته به زبان و فرهنگ نیستند را تولید کنند در حالیکه اگر در داخل کشور همت بیشتری کنیم، می‌توانیم ابعاد دینی، فرهنگی و اجتماعی خود را در این بازی‌ها به نحو درست‌تری لحاظ کنیم.


رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد:نکته‌ای که از این پس مهم خواهد شد این است که بازی‌ها را بتوانیم به گونه‌ای درجه‌بندی و ارزیابی کنیم که جامعه با خیالی راحت بازی‌هایی را که قابلیت شناختی کودکان و بزرگسالان در کشور را تحریک می‌کنند و مفیدتر هستند، استفاده کند. به عبارت دیگر نیازمند «رگولاتوری بادی» هستیم. یعنی جاهایی که بتوانند «رگولیشن» در سطح ملی را ایجاد کنند، که این کار با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حال اجراست و به زودی وارد چرخه ارزش‌گزاری بازی‌های شناختی در کشور خواهد شد. به عنوان آخرین نکته باید گفت اضافه کردن بعد هوش مصنوعی به این عرصه ظرفیت‌های بسیاری را در افزایش قابلیت‌های شناختی دارد که در دنیا مدنظر قرار گرفته و با توجه به پتانسیل‌ها و نیروهای با استعدادی که در کشور داریم این هدف قابل دستیابی است.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر