صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۹ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۳

غزه 6 ماه پس از جنگ/ چشم‌های منتظر مردم غزه به احیای زندگی

در صورتی که روند بازسازی غزه با سرعت کنونی ادامه یابد، ده‌ها سال طول می‌کشد تا غزه بار دیگر شبیه به یک شهر کامل شود.
کد خبر : 6224

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از هفته‌نامه الاهرام، 6 ماه از خاموشی سلاح‌ها در غزه می‌گذرد، اما خرابه‌های این شهر همچنان پابرجاست. پول‌های فراوانی در این مدت وعده داده شده و مقامات بین‌المللی طرح‌های فراوانی مطرح کرده‌اند، اما ساکنان این شهر همچنان در سرپناه‌های موقت زندگی می‌کنند و منتظرند اسرائیل اجازه دهد مصالح ساختمانی و مواد مورد نیاز وارد این منطقه محاصره‌شده شود.


رنج و درد غزه این روزها بسیار نمایان و مشهود است چرا که جنگ زیرساخت‌ها و خانه‌های فراوانی را نابود کرده، هزاران نفر را به شهادت رسانده و تعداد افراد زیادی را آواره ساخته است. حتی در سایه همین آرامش نسبی، یک‌میلیون و 800 هزار ساکن این شهر مشکلات فراوانی در تأمین آب، غذا و سرپناه دارند. کمک‌کنندگان بین‌المللی در ماه اکتبر در نشستی در قاهره شرکت و تعهدات فراوانی ارائه کردند، اما تاکنون هیچ‌کدام از آن‌ها محقق نشده است.


مقامات هشدار می‌دهند درصورتی‌که روند بازسازی به‌زودی آغاز نشود، غزه به یک انبار باروت تبدیل می‌شود که هر لحظه ممکن است منفجر شود. به دلیل حملات اخیر اسرائیلی‌ها به این منطقه، ده‌ها هزار خانه نابود شده و در صورتی که روند بازسازی با سرعت کنونی ادامه یابد، ده‌ها سال طول می‌کشد تا غزه بار دیگر شبیه یک شهر کامل شود. جمال الخضری، یکی از اعضای سابق شورای قانون‌گذاری فلسطین و رئیس کمیته مردمی مبارزه علیه محاصره غزه می‌گوید گذرگاه‌های اطراف غزه در حقیقت رگ حیات این منطقه است. بنا به گفته الخضری، حتی اگر پول هم وجود داشته باشد در صورت بسته بودن گذرگاه‌ها، هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد.


غزه از طریق هفت گذرگاه با دنیای خارج در ارتباط است که اسرائیل شش گذرگاه را کنترل می‌کند. هفتمین گذرگاه که رفح است، توسط مصر کنترل می‌شود. الخضری عقیده دارد اسرائیل قصد دارد این‌گونه به جهان القا کند که غزه را محاصره نکرده است. پس از پیروزی حماس در انتخابات سال 2006، اسرائیل غزه را محاصره زمینی، هوایی و دریایی کرد. اگرچه از ژوئن 2014 و توافق گروه‌های فلسطینی بر سر تشکیل دولت وحدت ملی کنترل حماس بر غزه کمتر شده است، اما تحریم‌های اسرائیل همچنان با قوت باقی است.


الخضری می‌گوید تمام مصالح ساختمانی موجود در غزه تنها برای دو هفته کافی است. بنا به گزارش منابع فلسطینی، بازسازی غزه در هر روز به چهار هزار تن سیمان، یک هزار و 600 تن آهن و 16 هزار تن ماسه نیاز دارد. الخضری در این زمینه گفت: «شرایط اقتصادی، انسانی، بهداشتی و آموزشی غزه فاجعه‌بار است. پس از حمله تابستان هنوز هیچ خانه‌ای ساخته نشده است. حدود 80 درصد مردم زیرخط فقر بوده و آمار بیکاری به 60 درصد رسیده است. نزدیک به 95 درصد آب غزه نیز غیرقابل آشامیدن است.»


بر اثر حملات 51 روزه رژیم صهیونیستی به غزه در تابستان گذشته، حدود دو هزار نفر شهید، 11 هزار نفر مجروح و نزدیک به 100 هزار خانه تخریب شد. سازمان ملل در حال حاضر حدود 15 هزار نفر از ساکنان غزه را در مدارس خود اسکان داده است. مقامات خارجی از زمان جنگ تاکنون بارها از غزه دیدن کرده‌اند. آخرین نمونه آن به حدود دو هفته پیش بازمی‌گردد که تونی بلر از غزه دیدن کرد. مأمون ابو شهلا، وزیر کار فلسطین در این دیدار ضمن درخواست از بلر برای فشار به اسرائیل برای کم کردن محاصره، اعلام کرد که پول‌های وعده داده‌شده برای بازسازی غزه به‌هیچ‌وجه داده نشده است.


کمک‌کنندگان عرب و غیر عرب در 12 اکتبر در قاهره جمع شدند و تعهد کردند 5.4 میلیارد دلار به فلسطینی‌ها کمک کنند؛ نیمی از این مبلغ برای بازسازی لحاظ شده است. البته بنا به گفته مقامات سازمان ملل، هیچ‌کدام از این تعهدها عملی نشده است. دفتر گروه چهارنفره که بلر آن را مدیریت می‌کند، در بیانیه‌ای در این زمینه نوشت: «مشکل اصلی نشستن دور یک میز و رسیدن به یک توافق نیست. در واقع برای رسیدن به این توافق سه پیش‌شرط وجود دارد که عبارت‌اند از: 1 – ارتقا گسترده سطح زندگی فلسطینی‌ها، 2 – تشکیل و ایجاد دولت وحدت ملی فلسطین برای پیشبرد مذاکرات سازش و 3 – تلاش و کمک جامعه بین‌الملل در بهبود این شرایط.»


حماس به سرعت نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و بیانیه دفتر بلر را غیرمنصفانه و خطرناک توصیف کرد. محمود الزهار، یکی از اعضای سرشناس حماس اعلام کرد که این بیانیه در واقع در جهت منافع اسرائیل است. در این میان، سازمان ملل هشدار داده که اگر اسرائیل به محاصره غزه ادامه داده و روند بازسازی نیز به تأخیر بیفتد، احتمال شکل‌گیری یک جنگ دیگر زیاد است. جیمز راولی، مدیر مرکز سازمان ملل در امور انسانی فلسطین اخیراً در یک کنفرانس خبری اعلام کرد روند بازسازی غزه تا زمانی که محاصره اسرائیل ادامه داشته باشد، عملی نمی‌شود.


بنا به گفته راولی، برخی از خرابه‌ها و آواره‌های غزه پاک‌سازی‌شده است، اما روند بازسازی به کندی پیش می‌رود. او از اسرائیل خواسته هر چه سریع‌تر به محاصره غزه پایان داده و از قاهره نیز درخواست کرده گذرگاه رفح را بازگشایی کنند. افزایش محدوده ماهیگیری برای فلسطینی‌ها تا حدود 20 مایل، از دیگر خواسته‌های راولی بوده است. در این میان تحلیلگران می‌گویند، توافق هر چه بیشتر میان گروه‌های فلسطینی می‌تواند مشکلات مردم غزه را سریع‌تر حل‌وفصل کند.


انتهای پیام/

برچسب ها: بازسازی غزه
ارسال نظر