صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۰ - ۲۵ آبان ۱۴۰۰
به‌مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی صورت گرفت؛

رونمایی از کتاب «تایپیست» در زرقان

کتاب تایپیست با همکاری اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان زرقان و دانشگاه آزاد اسلامی رونمایی شد.
کد خبر : 621637

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از زرقان به‌مناسبت هفته کتاب، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرقان با همکاری اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان زرقان، مراسم رونمایی از کتاب تایپیست، خوانش کتاب و نقد کتاب توسط سعید گودرزی عضو هیئت علمی این دانشگاه را برگزار کرد.


در این نشست ابتدا از جدیدترین کتاب منتشرشده علی‌محمد محمدی (نمایشنامه‌نویس زرقانی) با عنوان «تایپیست» رونمایی و توسط خوانشگران برای جمعی از نویسندگان و هنرمندان بازخوانی شد.(بیشتر بخوانید)


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زرقان در نشست نقد و تحلیل کتاب اشاره کرد: درامالوگ (نمایشنامه‌خوانی) یکی از روش‌های خوانش متون نمایشی است که خواننده را با سازه‌های خیال و تصویر به تماشاخانه ذهن آشتی می‌دهد.


سعید گودرزی درباره نقش و کارکرد ادبیات نمایشی در کنار سایر انواع ادبی اظهار کرد: به تعبیر نظریه‌پردازان ادبی ایرانی و اروپایی، این نوع ادبی، هنری و تصویری‌ترین نوع‌هاست که در آن می‌توان کارویژه‌ترین رویدادهای بیرونی و درونی بشر ازجمله هراس و وحشت را بازنمایی و فرانمایی کرد.


این منتقد دانشگاهی اضافه کرد: ارسطو در کتاب بوطیقا پیشروترین نظریه‌پرداز است که هراس را در این نوع ادبی کاویده و آن را خاستگاه روح و روان فردی و اجتماعی بشر انگاشته است. در ایران می‌توان رد پای هراس را در پژوهش‌های ادبی ازجمله کتاب سیمای هراس بر صحنه (صورت‌بندی هراس در روابط واژگانی ادبیات نمایشی دوران تکوین) نوشته میترا علوی‌طلب واکاوی کرد.




وی ادامه داد: نویسنده کتاب تایپیست با استفاده از بن‌مایه هراس، گویی از توارد ادبی بهره گرفته است. می‌توان ساخت‌مایه‌های آنیما و آنیموس مکتب روان‌شناسی یونگ را نیز در شخصیت‌شناختی درونی اشخاص نمایشنامه مطابقت داد.


این پژوهشگر ادبی، نمایشنامه را از لحاظ سبک‌شناختی در رده گزاره‌گرایی (اکسپرسیونیسم) معرفی کرد و یادآور شد: نویسنده درصدد است تا شخصیت‌های نمایشنامه‌اش ضمیر ناخودآگاه را به خودآگاه و با روایت موازیِ داستانی-نمایشی، تداعی‌های ذهنی را به عینی مبدل کند.


گودرزی تأکید کرد: شگرد نوشتاری متن با نمایشنامه‌نویسی صحنه‌ای نگاشته شده و به‌دلیل دخالت ساخت‌مایه‌های کولاژ سینمایی برای نمایشنامه تلویزیونی (تِله‌تئاتر) نیز مناسب اجراست.


به گزارش آنا، در پایان این نشست با حضور رئیس دانشگاه آزاد زرقان، معاون علمی و رئیس اداره کتابخانه‌های این دانشگاه و سایر کارگزاران دستگاه‌های دولتی شهرستان با اعطای هدایایی از نویسنده و خوانشگران متن تجلیل شد.


انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر