صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۳۳ - ۲۵ آبان ۱۴۰۰
آنا گزارش می‌دهد؛

بازنگری سرفصل‌های درسی تا چه میزان اهمیت دارد؟/ضرورت توجه به مهارت‌آموزی دانشجویان

بازنگری سرفصل‌های درسی موجب کارآفرینی و تحول‌آفرینی در آموزش عالی خواهد شدتوجه به اهمیت مهارت‌آموزی دانشجویان و تغییر سرفصل‌های درسی در راستای رفع نیازهای روز جامعه و ارتباط موثر با صنایع مختلف نقش مهمی دارد و سبب ایجاد اشتغال‌های تازه و ارتقای اقتصادی کشور می‌شود.
کد خبر : 621184

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا-زینب خسروی؛ نظام آموزشی ۴ مولفه اصلی دارد که یکی از آن‌ها محتوا و برنامه‌های درسی است که در دانشگاه‌ها به دانشجویان منتقل می‌شود. با توجه به رشد و توسعه علم و دانش در زمینه‌های مختلف، بازنگری سرفصل‌های درسی در دانشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که همواره باید در دستورکار نهادهای مربوطه قرار گیرد. از آنجا که به لطف پیشرفت علم، دانش و تکنولوژی تغییر در علوم مختلف هر روزه اتفاق می‌افتد بازنگری سرفصل‌های آموزشی راهی نیست که در کوتاه‌مدت انجام شود و این امر نیازمند فعالیت‌های مستمر است.


دانشگاه‌ها متناسب با شرایط، امکانات و شیوه به خصوص آموزشی خود با توجه به ظرفیتی که دارند در راستای پایش محتوا و برنامه‌های درسی فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند هرچند که تعداد و تنوع رشته‌ها و گرایش‌ها سبب شده که این مسیر راهی طولانی داشته باشد. توجه به اهمیت مهارت‌آموزی دانشجویان و تغییر سرفصل‌های درسی در راستای رفع نیازهای روز جامعه و ارتباط موثر با صنایع مختلف نقش مهمی دارد و سبب ایجاد اشتغال‌های تازه و ارتقای اقتصادی کشور می‌شود.


بازنگری سرفصل‌های درسی در راستای نیازهای جامعه باشد


بازنگری سرفصل‌های درسی با هدف بررسی کیفیت برنامه‌های دانشگاهی، روزآمدسازی در جهت ایجاد مهارت‌ و توانایی حرفه‌ای در دانشجویان برای ورود به جامعه و بازار کار، افزایش نگرش میان رشته‌ای نوآورانه و کارآفرین در برنامه درسی و ایجاد تغییرات ضروری برای ارتقای فرآیند تدریس، یادگیری در دوره‌های دانشگاهی، صورت می‌گیرد. محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دراین‌باره می‌گوید: «آموزش‌های دانشگاهی با توجه به شرایط کشور، تغییر و تحولات در زمینه اقتصادی و اجتماعی می‌تواند هدفمندتر باشد که باید به صورت مستمر بازنگری‌هایی در جهت نیازهای صنایع مختلف انجام شود.»



وی در ادامه می‌گوید: «بحث پایش و اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در راستای کارآفرینی به‌عنوان مقوله مهمی از ۳ سال اخیر مطرح و در حال انجام است، دانشگاه‌ها باید با فارغ‌التحصیلان ارتباط مستمر داشته باشند تا بدانند مهارت آن‌ها در ارتباط با صنعت و بازار کار تا چه میزان موثر بوده و در چه صنعتی مشغول به کار هستند.»


حسین بختیاری، مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اهمیت تغییر سرفصل‌های درسی نیز اظهار می‌کند: «باید اجزای مختلف سرفصل دروس شامل اهداف شناختی، مهارتی و گرایشی و همچنین محتوای سرفصل و منابع مورد استفاده مبتنی بر نیاز جامعه در بازه‌های زمانی ۵ ساله به‌روزرسانی شوند.»تغییر سرفصل‌های درسی ۱۰۰ درصد در کارآفرین‌ شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی موثر است چراکه آموزش‌های بی‌کیفیت و بی‌محتوا معضل بیکاری را برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به همراه دارد


وی در ادامه در خصوص ۳ حوزه مهم سرفصل درسی که باید به روز باشد، بیان می‌کند: «این حوزه‌ها شامل اهداف، محتوا و منابع درسی است که هر چند در عرصه آموزش تعریف می‌شود ولی می‌بایست با استفاده از امور پژوهشی و تحقیقاتی در به‌روزرسانی آن‌ها تلاش کرد. در این راستا می‌توان از نتایج تحقیقات و نشریات معتبر نیز بهره گرفت.»


امانقلیچ شادمهر، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار آنا می‌گوید: «اسلامی‌کردن دانشگاه‌ها با تغییر سرفصل‌های درسی توسط پژوهشگران تعلیم و تربیت در آموزش عالی مطرح شده و پیش‌نویس آن موجود است اما برای اجرای آن زمان معینی تعیین نشد، متاسفانه این اراده در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی وجود ندارد و هنوز بر طبق سیستم قبلی حرکت می‌کنند.»



وی با اشاره به اینکه قانونی برای اجرای بازنگری در سرفصل‌های درسی وجود ندارد، خاطرنشان می‌کند: «سیاست‌گذاری و تغییر فصول درسی وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، باید در این زمینه اقدامی انجام شود و سیاست‌گذاران در اجرایی‌شدن آن مصمم باشند. این امر مهم موجب کارآفرینی و تحول‌آفرینی در آموزش عالی خواهد شد.»




بیشتر بخوانید:


سرفصل‌های درسی باید در راستای حل مسائل جامعه باشد


۷۰ درصد شاغلین در رشته‌های غیر مرتبط تحصیل کرده‌اند




سرفصل‌های کاربردی لازمه کارآفرین شدن دانشگاه‌ها است


سیاست‌گذاری و تغییر فصول درسی وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که باید در این زمینه اقدامی انجام شود، این امر مهم موجب کارآفرینی و تحول‌آفرینی در آموزش عالی خواهد شدتقویت فرهنگ کارآفرینی موجب افزایش موفقیت اجتماعی و اقتصادی در مقیاس محلی، ملی و جهانی خواهد شد، لازمه این امر مهم، برنامه‌ریزی آموزش‌های وسیع و ترویج فرهنگ کارآفرینی است. امانقلیچ شادمهر، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این باره عنوان می‌کند: «تغییر سرفصل‌های درسی ۱۰۰ درصد در کارآفرین‌ شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی موثر است چراکه آموزش‌های بی‌کیفیت و بی‌محتوا معضل بیکاری را برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به همراه دارد، دانشجویان با ورود به دانشگاه با کیفیت آموزشی بسیار پایین مواجه شده و در نهایت موجب عدم بهره‌مندی مناسب آن‌ها از جامعه می‌شود.»


حسین بختیاری، مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه امام صادق (ع) در این باره بیان می‌کند: «ارائه سرفصل‌های کاربردی مبتنی بر نیاز جامعه و بخش‌های مختلف دولت و حاکمیت، لازمه کارآفرین شدن دانشگاه‌ها است و با حرکت به سمت تغییر سرفصل‌ها با رویکرد مذکور، می‌توان از آموزش‌های کاربردی دانشجویان برای حل مسائل واقعی جامعه بهره برد، این امر مهم مسیر کارآفرینی دانشگاه را هموار می‌سازد.»


مهدی شالچی‌طوسی، معاون مرکز نوآوری دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع)، خاطرنشان می‌کند: «برای افزایش کارآفرینی در آموزش باید مراحل مختلفی گذرانده شود و از حالت تئوری بر مبنای شیوه طراحی محصول، تعامل با مشتری، به شیوه‌های نوآوری در رشته و غیره تغییر کند، در این راستا نیاز است سرفصل‌های درسی با توجه به روش‌های روز دنیا بازنگری شوند.»



گفتنی است؛ امروزه یکی از معضلات مهم کشور ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است. با توجه به پیشرفت علم، دانش و تکنولوژی لازم است سرفصل‌های درسی براساس نیاز جامعه و صنایع مختلف بازنویسی شده تا در راستای کارآفرینی قرار گیرد و متعاقب آن برای اشتغال‌زایی و درآمدزایی گام‌های موثری برداشته شود.


انتهای پیام/۱۱۰/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر