صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۱ - ۲۱ آبان ۱۴۰۰
در دانشگاه سوره؛

نشست «ماخذشناسی متون دینی با رویکرد خلق روایت‌های هنری» برگزار شد

نشست «ماخذشناسی متون دینی با رویکرد خلق روایت‌های هنری» با همکاری دانشکده هنر دانشگاه سوره  برگزار شد.
کد خبر : 620646

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دانشگاه سوره، نشست «ماخذشناسی متون دینی با رویکرد خلق روایت‌های هنری» پنج‌شنبه ۲۰ آبان‌ماه در سالن آسمان حوزه هنری قم با همکاری دانشکده هنر این دانشگاه برگزار شد.


در ابتدای این نشست محمدرضا آزاد مدرس دانشگاه سوره و کارشناس ارشد ادبیات نمایشی حوزه هنری در مقدمه‌ای به اهمیت دین در زندگی انسان اشاره کرد و گفت: ادیان به دلیل ریشه داشتن در باور انسان‌ها بسیار تاثیرگذارند و سطح تاثیر عمیقی دارند. ادیان فراگیر هستند و آموزه‌های آن‌ها موضوع و فرم‌های بسیار زیاد و متنوعی را در بر می‌گیرد. ادیان موضوعاتی را مطرح می‌کنند که راهبردهای بسیاری را در زندگی بشر دارد.


فقه بستر مناسبی برای شکل‌گیری درام دارد


آزاد در ادامه به ظرفیت‌های دین اسلام در حوزه تولید آثار هنری و دراماتیک اشاره کرد و گفت: بعضی ویژگی‌های دین اسلام باعث شده تا در حوزه خلق روایت‌های هنری بسیار مهم و قابل توجه باشد. از جمله ویژگی وحدت در کثرت آن و یا رویکرد آئینی وسیعی که دارد. در این عرصه فرهنگ شیعه و مذهب تشیع ظرفیت‌های بسیاری دارند.


وی در ادامه به دیگر قابیلت‌های دین اسلام در حوزه روایت‌گویی اشاره کرد و گفت: تاریخ اسلام تاریخی پر کشش است و در مورد تک‌تک ائمه و علمای دین سیر تاریخی و روایی گسترده و طویلی داریم. این باعث وسعت منابع در دسترس‌ شده‌است.


وی در ادامه به برخی موانع قرابت و بهرمندی از منابع دینی در خلق روایت‌های هنری از جمله؛ عدم قرابت ادبیات و قالب‌های منابع تحقیقی با قالب‌های هنری، فاصله میان محققین دینی، هنرمندان و حساسیت‌های موجود در این عرصه اشاره کرد.


این مدرس دانشگاه سوره در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد:‌ فقه بستر مناسبی برای شکل‌گیری درام دارد و شرایطی را برای شکل‌گیری داستان ایجاد می‌کند. برای نمونه داستان و روایت‌های جذابی از حج نقل شده‌است.


قرآن ۹۰۰ داستان با موضوعاتی متنوع دارد


در ادامه این نشست حجت‌الاسلام فلاحتی مدرس حوزه و دانشگاه به اهمیت داستان در انتقال مفاهیم دینی اشاره کرد و گفت: بسیاری از اصول اعتقادی بر اساس داستان‌هایی‌ است که می‌خوانیم، آن چیزی که می‌شنویم و آنچه می‌بینیم و به آن اعتقاد داریم. داستان‌ها و اشعاری که می‌شنویم در شخصیت انسان تاثیر می‌گذارد، بنابراین باید از محتوایی که در معرض آن قرار می‌گیریم مراقبت کنیم.


وی در تشرح اهمیت این موضوع به روایتی از امام محمد جواد (ع) اشاره نمود و گفت: از آن بزرگوار روایتی بنیادی و کلیدی در حوزه غنا و البته آثار هنری‌ است. ایشان می‌فرمایند: «هر کس به سخن کسی گوش دهد او را در حد معبود خود بالا برده‌است. کسی که به موسیقی شخص دیگری گوش می‌دهد یا به نمایش او و روایت او از موضوعی می‌نگرد یا گوش می‌دهد، اگر محتوای آن الهی باشد آن شخص به‌سوی خدا گرایش پیدا می‌کند و اگر شیطانی باشد به سوی شیطان.»


این پژوهشگر حوزه و دانشگاه در ادامه در اهمیت داستان، گفت: داستان‌گویی مقدم بر اصول اعتقادی و فلسفی است. مسائل اعتقادی مانند قرآن لب طاقچه گاه‌گداری سراغ آن می‌رویم اما آنچه در ذهن ماندگار است داستان است. قرآن کریم معقولات بسیاری دارد اما در همین قرآن ۸۵۰ تا ۹۰۰ داستان داریم که تم‌های متنوعی از داستان‌های اجتماعی،‌ سیاسی، تاریخی تا عاشقانه دارد. این کتاب آسمانی منبع بزرگی‌ برای استفاده هنرمندان است و دست آن‌ها را در انتخاب باز می‌گذارد. در واقع خدای ما خدایی داستان‌گو است.


وی در ادامه به معرفی برخی منابع که می‌تواند مورد اقتباس و استفاده هنرمندان قرار بگیرند اشاره نمود. برخی از این منابع عبارت بودند از: فروغ ابدیت، سیره پیشوایان،‌ مادران چهارده معصوم، الخصائص‌العباسیه، النفاحب‌الرحمانیه، ‌احکام داستانی، زنان مردآفرین، زنان دانشمند، نقش زنان در حماسه عاشورا، قصص‌الانبیاء، داستان پیامبران، کامل‌الزیارات، احتجاج،‌ رهیافتگان تشیع، مجموعه ۳ جلدی؛ ۴۰۰ موضوع ۲۰۰ داستان، سلحشوران طَف (داستان‌هایی از حماسه آفرینان کربلا)، مجموعه ۲ جلدی آینه‌داران آفتاب و مقتل المعصومین، است.



انتهای پیام/۱۱۰/



انتهای پیام/

ارسال نظر