صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۰ - ۱۷ آبان ۱۴۰۰
آنا گزارش می‌دهد؛

زنگ زدن(وزوز) گوش چیست؟ + علائم آن

وزوز گوش صدایی بدون منشاء خارجی است که ممکن است در هر نقطه­‌ای از سر یا در یک گوش یا هر دو گوش شنیده شود. اکنون، روش‌های مختلفی برای درمان وزوز گوش وجود دارد.
کد خبر : 619836

گروه جامعه خبرگزاری آنا - حمیدرضا فتحی؛ وزوز گوش صدایی بدون منشاء خارجی است که ممکن است در هر نقطه­‌ای از سر یا در یک گوش یا هر دو گوش شنیده شود. اکنون، روش‌های مختلفی برای درمان وزوز گوش وجود دارد.


وزوز گوش چیست؟


زنگ زدن، وِزوِز کردن یا سوت کشیدن مداومی را در گوش خود تصور کنید. به چنین صدایی وزوز گوش گفته می‌شود.


هیچ زمان استراحتی برای شما نیست؛ این صدا همواره وجود دارد. هیچ‌کس دیگری جز شما صداها را نمی­‌شنود زیرا صدا از منبع خارجی تولید نمی‌­شود. اگرچه شما تنها فردی هستید که می­‌توانید این صدا را بشنوید اما این مسئله نتیجه­­ تخیل شما نیست.


وزوز گوش یا سوت گوش ممکن است متناوب یا پیوسته شنیده شود و بلندی صدای وزوز هم می‌تواند متغیر باشد. وقتی نویزهای محیطی کم هست، اغلب بدتر می‌شود، بنابراین شما ممکن است شب‌ها هنگامی که در اتاق خواب ساکت هستید و سعی می‌کنید تا بخوابید بیشتر به آن توجه کنید.


تخمین زده می‌شود که بیش از ۴۵ میلیون آمریکایی درجاتی از زنگ زدن، فش‌فش کردن، وزوز کردن یا صداهای مشابه دیگر را در گوش‌شان تجربه می‌کنند. وزوز گوش می‌تواند باعث اختلال در زندگی روزمره شود.


وزوز گوش در ۲۰ میلیون آمریکایی حاد و ناراحت‌کننده هست. در ۲ میلیون آمریکایی هم وزوز گوش شدید و غیرقابل‌تحمل هست. در موارد شدید وزوز گوش می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در تمرکز و خوابیدن شود. همچنین ممکن است در کار و روابط شخصی اختلال ایجاد کرده و منجر به اختلالات روانی شود.
اگرچه وزوز گوش اغلب با کم شنوایی همراه است، اما آن باعث کم شنوایی نمی‌شود و کم شنوایی  هم باعث بوجود آمدن وزوز گوش نمی‌شود.


در حقیقت، برخی از افراد مبتلا به وزوز کم شنوایی ندارند و تعداد کمی از آن‌ها دچار حساسیت شدید به صدا (hyperacusis) می‌شوند.


به علت این‌که وزوز گوش می‌تواند باعث اختلال در زندگی شخصی فرد شود، برخی ممکن است تعجب کنند از این‌که وزوز گوش می‌تواند نشانه‌ای از یک علت نهفته باشد.


گاهی‌اوقات علت وزوز گوش، انسداد یا گرفتگی گوش در اثر تجمع زیاد جرم گوش، آسیب دیدگی گوش یا ضربه است. در برخی موارد هم ممکن است، علت وزوز گوش استرس یا استفاده از داروهای مشخصی باشد. بااین‌حال، شایع‌ترین علت وزوز گوش کم شنوایی در اثر سن یا کم شنوایی ناشی از در معرض سر و صدای بلند قرار گرفتن است.


همچنین وزوز گوش ممکن است به علت صداهای خیلی بلند (مانند انفجار یا شلیک تفنگ) شروع ناگهانی داشته باشد، یا این‌که ممکن است با گذشت زمان شروع تدریجی داشته باشد.


در برخی از افراد وزوز گوش خیلی در زندگی‌شان اختلال ایجاد نمی‌کند، اما برخی از افراد هم اظهار می‌کنند که وزوز گوش در خوابیدن، تمرکز یا زندگی روزمره آن‌ها اختلال ایجاد کرده است.


در برخی موارد علت وزوز گوش عفونت یا انسداد در گوش است و با درمان عفونت و انسداد وزوز هم از بین می‌رود.


بااین‌حال، وزوز اغلب بعد از درمان علت همچنان وجود دارد. در این موارد، روش‌های درمانی دیگری از طریق کاهش یا پوشش صدای وزوز ممکن است باعث تسکین قابل‌توجه آن شوند.



علائم وزوز گوش چیست؟


در این وضعیت زمانی که هیچ صدای خارجی وجود ندارد، فرد احساس می کند صدا می شنود. علائم وزوز گوش شامل شنیدن این نوع صداهای کاذب در گوش است:


زنگ


ویبره


غرش


کلیک


فشفش


زمزمه


درجه صدای خیالی از غرش آرام تا صدای بلند متغیر است و ممکن است فرد صدا را در یک یا هر دو گوش بشنود. در بعضی از موارد، صدا آنقدر بلند است که در توانایی تمرکز یا شنیدن صداهای بیرونی اختلال ایجاد می کند. ممکن است وزوز گوش همیشگی باشد یا عود و فروکش کند.



وزوز گوش به چند دسته تقسیم می‌شود؟


وزوز گوش دو نوع دارد:


۱. وزوز ذهنی: وزوزی که فقط خود فرد می شنود و شایعترین نوع وزوز گوش است. ممکن است در اثر بروز مشکل در گوش خارجی، میانی یا داخلی رخ دهد. همچنین اگر اعصاب شنوایی یا بخشی از مغز که سیگنال های عصبی را به عنوان صدا تفسیر می کند (مسیر شنوایی) دچار مشکل شود، این عارضه رخ می دهد.


۲. وزوز عینی: در این حالت، وقتی پزشک متخصص گوش و حلق و بینی شما را معاینه می کند، او هم میتواند صدای وزوز را بشنود. این نوع نادر وزوز گوش در اثر اختلال در عروق، بروز مشکل در استخوان گوش میانی یا انقباضات عضلانی رخ می دهد.


انتهای پیام/۴۱۶۴/


انتهای پیام/

برچسب ها: وزوز گوش
ارسال نظر