صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۹ - ۱۵ آبان ۱۴۰۰
جلیلی در گفت‌وگو با آنا:

تشویق همه به ازدواج اشتباه است/ برخی در دانشگاه با روحیه دانشجوپروری آشنا نیستند

تشکل‌های سیاسی با علم و دانش مسائل پیرامون خود را نقد کنندمسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل با بیان اینکه تشویق همه به ازدواج اشتباه است، عنوان کرد که ازدواج بدون آمادگی و مهارت مشکلی اساسی در جامعه بوده و از عوامل ازدواج ناپایدار است.
کد خبر : 618864

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ حجت‌الاسلام مهدی جلیلی شهریور 1400 به عنوان مسئول جدید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل معرفی شد و در همان جلسه معارفه نشان داد که با رویکردی متفاوت فعالیت خواهد کرد.


سخنرانی و شرکت در معدود جلسات حضوری برگزارشده در دوران کرونای دانشگاه حکایت از رغبت دانشجویان به رویکرد و رویه صمیمانه وی دارد. حضور مؤثر در فضای مجازی و اشراف به امر رسانه، نقطه قوتی برای حجت‌الاسلام جلیلی به شمار می‌رود. خبرنگار خبرگزاری آنا به همین دلیل و برای آشنایی بیشتر با دیدگاه‌های او درباره موضوعات مختلف مانند ازدواج، فعالیت تشکل‌های سیاسی، کرسی‌های آزاداندیشی و ....، گفت‌وگویی را با وی ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانیم.


آنا: لطفا به صورت اجمالی خود را معرفی و سوابق کاری‌تان را بیان کنید.


جلیلی: از سال ۸۲ وارد مرکز تخصصی تبلیغات شدم و سال ۸۵ به عنوان دومین نیرو در معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم مشغول به کار شدم. از همان سال در فضای مجازی به عنوان بلاگِر فعال بودم و به صورت مجازی مشاوره و به سؤالات و شبهات پاسخ می‌دادم.


از سال ۸۸ در واحد جنگ نرم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها فعالیت داشته و همزمان در گروه ارتباطات جامعه المصطفی نیز فعال بودم. سال ۹۱ به عنوان معاون در نهاد نمایندگی رهبری دانشگاه سهند، سال ۹۲ در دانشگاه تبریز، سال ۹۳ تا ۹۶ در دانشگاه آزاد مراغه مسئول دفتر نهاد بودم و از سال ۹۶ تا سال ۱۴۰۰ نیز در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه پیام نور کرمانشاه مشغول کار بودم.


مسئولیت دانشگاه، تربیت دانشجویان و مدیران در تراز انقلاب برای خدمت به نظام انقلاب اسلامی است. دانشگاه باید نیروها و مدیران مورد نیاز جامعه را تربیت کند و صرفاً ارائه مباحث آموزشی و مدرک به دانشجویان کافی نیست.در کنار یادگیری فقه و اصول (تحصیلات حوزوی) دوره کارشناسی ارشد هنر و رسانه را سپری کرده و دوره‌های مربوط به فضای مجازی، گرافیک و فیلمسازی را نیز گذراندم که منجر به تولید سه مستند و ۲۰۰ کلیپ برای حوزه شد؛ البته گاهی به‌صورت دلی نیز ابیاتی در قالب بیات ترکی می‌نویسم و زمزمه می‌کنم؛ زیرا معتقد بودم که استفاده از کلمات عربی و تخصصی مانع از ارتباط مؤثر با مردم و جوانان می‌شود؛ بنابراین برای حل این مشکل در دوره‌های داستان‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی نیز شرکت کردم. در کنار این فعالیت‌ها همچنان درس خارج فقه و اصول را می‌گذرانم و بیشتر مباحث تفسیری را انجام داده و دروس میان رشته‌ای مدیریت راهبرد فرهنگی را نیز در دانشگاه تدریس می‌کنم.


آنا: اولویت شما در نهاد نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری چیست ؟


جلیلی: بنده پنج راهبرد از مجموعه ۱۵ راهبرد دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه را به عنوان اولویت کاری خود در نظر گرفته‌ام که عبارتند از: تبیین و تعمیق معارف اسلامی برای مخاطبان دانشگاهی در قالب‌های مختلف هنری و رسانه‌ای، تقویت نیروهای ارزشی و تعمیق روحیه انقلابی، تعمیق اندیشه‌های امام خمینی و مقام معظم رهبری، خانواده‌محوری و ازدواج آسان و پایدار و سبک زندگی اسلامی ایرانی و هویت اسلامی.


دانشگاه‌های مدرک‌گرا را رد می‌کنم


آنا: از نظر شما مسئولیت متقابل دانشگاه و دانشجویان در قبال یکدیگر چیست؟


جلیلی: به‌شخصه دانشگاه‌های مدرک‌گرا را رد می‌کنم. مسئولیت دانشگاه، تربیت دانشجویان و مدیران در تراز انقلاب برای خدمت به نظام انقلاب اسلامی است. دانشگاه باید نیروها و مدیران مورد نیاز جامعه را تربیت کند و صرفاً ارائه مباحث آموزشی و مدرک به دانشجویان کافی نیست. به عبارتی رفع نیازهای علمی و تکنولوژیکی کشور را رسالت دانشگاه می‌دانم و در قبال این، دانشجویان نیز باید از فرصت‌هایی مانند استادان معتبر، امکانات، تجهیزات و حتی فضای دانشگاه که در اختیار آنها گذاشته شده به نحو احسن و برای رشد خود در ابعاد مختلف استفاده کنند.




بیشتر بخوانید:


فعالیت تشکل‌های دانشجویی توسعه پیدا می‌کند


همکاری حداکثری معاونان دانشجویی فرهنگی با نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه




از طرف دیگر در جامعه برخی دانشمندان معتبر را داریم که بار علمی بالایی دارند و در جهان نیز شناخته شده هستند؛ اما با روحیه دانشجوپروری آشنا نیستند. معتقدم دانشگاه باید حلقه رابط بین این افراد و دانشجویان باشد. شخصاً با جمع‌آوری اطلاعات لازم توانسته‌ام قسمتی از این حلقه باشم و حتی دانشمندانی که در خارج از استان هستند را به دانشجویان واحد مرتبط کنم.


آنا: کرسی‌های آزاداندیشی برگزارشده در دانشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید و برای پرشورشدن و ثمربخشی آن چه پیشنهادی دارید؟


جلیلی: باید به یاد داشته باشیم که آزادی اندیشه فقط منحصر به برگزاری کرسی‌های مناظره نیست و کرسی‌های نظریه‌پردازی و ... را هم شامل می‌شود. برخلاف سایر دانشگاه‌ها که گاهی از برگزاری این کرسی‌ها واهمه دارند و آن را خطری برای مدیریت خود می‌دانند، معتقدم که مسیر کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی بسیار مناسب است؛ بنابراین به دنبال این خواهیم بود که فرهنگ آزاداندیشی، آزادی بیان و آزادی پس از بیان را در دانشگاه رواج دهیم.


چند سال اخیر و در اتاق‌های فکری که راه‌اندازی کرده‌ام، حدود ۲۵۰ نفر حضور دارند که معمولاً ۱۷۰ نفر به‌صورت آنلاین و ۸۰ نفر به‌صورت حضوری در مباحث شرکت می‌کنند و به عنوان مسئول نهاد، خود را متعهد به تأمین امنیت روانی و علمی استادان می‌دانم و تاکنون هیچ کدام از استادان و اعضای حاضر در این گروه‌ها به دلیل بیان دیدگاه‌های خود مواخذه نشده‌اند. در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل نیز این رویه را ادامه خواهیم داد و اکنون هم اتاق‌های مشترک با استادان سایر استان‌ها دایر است و مباحث به‌صورت ماهانه در آن مطرح می‌شود.


لزوم تشکیل حلقه‌ها و کارگروه‌های تخصصی در دانشگاه


آنا: برنامه شما برای تقویت ارتباط بین حوزه و دانشگاه به عنوان یکی از وظایف نهاد رهبری چیست؟


جلیلی: تدریس صرفا روحانیون در دانشگاه به معنی ارتباط حوزه و دانشگاه نیست؛ چراکه این رویه حتی در دوران طاغوت نیز وجود داشت؛ اما نظر امام(ره) را تأمین نکرد؛ بنابراین امام راحل بحث وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند.


تشکیل حلقه‌ها و کارگروه‌های تخصصی درباره مسائل موجود در دانشگاه و حتی شهر (مانند خانواده پایدار) می‌تواند معنی واقعی ارتباط حوزه و دانشگاه باشد. برگزاری اردوهای مشترک طلاب، دانشجویان و استادان نیز می‌توانند مؤثر باشند. استفاده از ظرفیت استادان در حوزه که تاکنون مغفول مانده نیز از برنامه‌های نهاد رهبری در واحد اردبیل است.



آنا: چطور دانشجویان را در برنامه‌های نهاد مشارکت می‌دهید؟


جلیلی: نگاه نهاد راهبردی، آموزشی و کاربردی است و به عنوان یک حامی در کنار جامعه دانشگاهی خواهیم بود و دانشجویان باید با تشخیص خود و با توجه به توانایی‌شان فعالیت کرده و ما نیز با برگزاری کارگاه‌ها و حمایت‌های محتوایی در کنار آنها هستیم.


آنا: نگاه جناب‌عالی به رسانه و اصولاً فضای مجازی چیست؟


جلیلی: به‌صورت جدی به تولید محتوا در فضای مجازی می‌پردازم و جلسات آنلاین و لایو را در پیج خودم که بیش از 4 هزار عضو فعال دارد، برگزار می‌کنم. معمولاً مباحث آزاداندیشی این پیج(صفحه) دارای هزار نفر مشاهده‌کننده بوده که ۲۰۰ الی ۳۰۰ کامنت نیز به همراه دارد. این پیج اکنون به یک محفل آزاداندیشی تبدیل شده است.


ازدواج بدون آمادگی و مهارت مشکل اساسی جامعه است


آنا: نگاه‌تان به ازدواج دانشجویی چگونه است؟


جلیلی: تشویق همه به ازدواج اشتباه است. ازدواج بدون آمادگی و مهارت یک مشکل اساسی در جامعه بوده و از عوامل ازدواج ناپایدار است؛ بنابراین بر آموزش و تقویت مهارت‌ها برای ازدواج اعتقاد دارم و آموزش این مهارت را از وظایف نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه می‌دانم. بر همین اساس ارتباط دائم خانواده‌ها با مشاوران و روحانیون را سرفصل فعالیت‌های خود قرار داده‌ام؛ البته در صورت تأمین اعتبار، برنامه‌های دیگر را نیز در دستور کار قرار خواهم داد.


آنا: از نظر شما آیا دانشجو باید مطالبه‌گر باشد؟


مسیر کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی بسیار مناسب است؛ بنابراین به دنبال این خواهیم بود که فرهنگ آزاداندیشی، آزادی بیان و آزادی پس از بیان را در دانشگاه رواج دهیم.جلیلی: دانشجو ابتدا باید علم‌آموز باشد و تخصص مورد نظر را اخذ کند و در کنار آن و در راستای همین علم‌آموزی و معرفت‌آموزی می‌تواند مطالبه‌گر باشد و مواردی مانند تجهیزات، استادان مجرب، افزایش کیفیت آموزشی و تربیتی و ... را مطالبه کند.


تشکل‌های اسلامی باید به اسلامی بودن خود پایبند باشند


آنا: اهمیت تشکل‌ها در دانشگاه را چطور می‌بینید و رابطه آنها با دفتر نهاد چطور خواهد بود؟


جلیلی: تاکنون با تمام تشکل‌ها رابطه دوستانه داشته‌ام و آن را ادامه خواهم داد. تشکل‌های اسلامی باید به اسلامی بودن خود پایبند باشند و هویت تشکل بودن و انجام کارهای سیاسی را نیز حفظ کنند. به آزادی تشکل‌ها در کنار آموزش‌پذیر بودن آنها اعتقاد دارم. از تشکل‌ها انتظار دارم به قانون اساسی، ساختارهای نظام و دانشگاه احترام قائل باشند و همواره در ارتقای دانش سیاسی خود کوشش کنند و با علم و دانش مسائل پیرامون خود را نقد کنند.


آنا: تعریف و تصور شما از مجلس شادی‌آور چیست؟


جلیلی: دانشجو باید جوش و خروش داشته باشد. به دلایل گوناگون جامعه در رکود شادی و نشاط به‌سر می‌برد و اگر جوانان در برخی مجالس از برنامه‌های نامناسب برای شادی کردن استفاده می‌کنند به این دلیل است که الگو و مدل مناسب شادی به آنان معرفی نشده و دانشگاه باید مدل‌های مناسب برای مجالس شادی را طراحی و ارائه کند و مسئولان دانشگاه باید در راستای ایجاد محیط شاد برای دانشجویان پیشگام باشند.




بیشتر بخوانید:


فضای مجازی به چه میزان در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی موثر است؟




این تجربه را دارم که نمازخانه خوابگاه را در اختیار دانشجویان قرار دادم تا از آنجا برای انجام جشن‌هایی مانند جشن تولّد استفاده کنند و مسئولان خوابگاه را مکلف کردم که حامی و برگزارکننده این جشن‌ها باشند.


دانشگاه نباید به مصرف‌کننده یا تأثیرگیرنده سیاسی تبدیل شود


آنا: رابطه سیاست و دانشگاه باید چطور باشد؟


جلیلی: دانشگاه به عنوان محفل تولید قدرت باید وظیفه خود را انجام دهد و نباید به یک مصرف‌کننده و یا تأثیرگیرنده سیاسی تبدیل شود. شرایط کنونی ما ناشی از نادیده گرفتن این موضوع است. اگر دانشگاه بتواند سرمایه اجتماعی خود را بالا ببرد و به عنوان مثال هر کدام از استادان، دانشجویان‌شان را دنبال کننده خود در فضای مجازی کنند و آنان را تحت تأثیر قرار دهند، جامعه دانشگاهی به قدرتی در مباحث سیاسی تبدیل خواهد شد و مثلاً می‌تواند معرفی کننده استادان خود به عنوان نماینده در مجلس شورای اسلامی شود، نه اینکه دانشگاه نگران این باشد که فلان نماینده در دانشگاه نفوذ دارد و در کارهای آن دخالت می‌کند. تولید قدرت، سیاستمدار و مدیر باید توسط دانشگاه انجام شود.


گفت‌وگو از هاشم پورزاهد


انتهای پیام/۴۰۶۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر