صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۵ - ۲۶ دی ۱۳۹۴

دیدار معاون وزیر امورخارجه روسیه با سفیر چین در مسکو

معاون وزیر امورخارجه روسیه در دیدار با سفیر چین در این کشور، اوضاع سوریه را بررسی کردند.
کد خبر : 61718

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌ نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه و فرستاده ویژه پوتین به خاورمیانه، روز گذشته (جمعه) به‌درخواست دولت چین، با «لی هوی» سفیر چین در مسکو دیدار و درباره اوضاع سوریه و همچنین مسیر حل سیاسی بحران به‌وسیله انجام مذاکره میان نمایندگان دولت سوریه با نمایندگانی از مخالفان را بررسی کردند.


در بیانیه صادرشده از سوی وزارت امورخارجه روسیه آمده است: «درخلال این مذاکرات، دو طرف به صراحت نظرات خود درباره موضوعات جاری در خاورمیانه را با تمرکز بر موضوع بحران سوریه بیان کردند.»


این بیانیه می‌افزاید: «دو طرف در این گفت‌وگوی جامع به بررسی موضوع مذاکرات آتی میان نمایندگان دولت سوریه و نمایندگانی از معارضان با هدف حل سیاسی بحران این کشور پرداختند و بر التزام به قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کردند.»


محتوای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل


قطعنامه 2254 شورای امنیت در 18 دسامبر گذشته (27 آذر) از سوی 15 کشور عضو شورا تصویب شد. بر طبق این قطعنامه، تنها راه‌حل پایدار برای پایان دادن به بحران سوریه عمل به بیانیه ژنو و تشکیل نهاد حکومتی انتقالی و فراگیر با همه اختیارات اجرایی است. این قطعنامه با استقبال از توافقات انجام‌شده در نشست سوریه در وین، از همه طرف‌ها خواسته است به اصول توافق‌شده در سند وین، از جمله حفظ وحدت،‌ استقلال و شاخصه غیرقومیتی آن پایبند بمانند.


این سند تأکید کرده است که معارضان باید موضع خود را بر طبق توافقات در نشست‌های مسکو و قاهره و به نحوی اتخاذ کنند که امکان آغاز فرآیند سیاسی فراهم شود.


این قطعنامه آغاز فرآیندی سیاسی به رهبری سوری‌ها و با کمک سازمان ملل متحد برای دستیابی به حاکمیتی معتبر، فراگیر و غیرقومیتی در یک بازه زمانی شش ماهه و تعیین جدول زمانی برای تدوین قانون اساسی جدید را خواستار شده است.
اعضای شورای امنیت سازمان ملل همچنین از انتخابات‌‌ آزاد و عادلانه، منطبق با قانون اساسی جدید که باید در 18 ماه با نظارت سازمان ملل متحد و طبق بالاترین استانداردهای بین‌المللی شفافیت داشته و با حضور همه مردم سوریه از جمله اتباع خارج‌نشین این کشور برگزار شود، حمایت کرده‌اند.


اعضای شورای امنیت از دبیرکل سازمان ملل و استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه وی در امور سوریه، خواسته‌اند برای برقراری آتش‌بس در سوریه وارد عمل شود و رایزنی با طرف‌های مختلف را آغاز کند. از اعضای گروه «حمایت از سوریه» نیز خواسته شده است به طرف‌هایی که در آن‌ نفوذ دارند، برای پایبندی به آتش‌بس فشار آورند.


قطعنامه مصوب با تأکید بر لزوم نظارت و راستی‌آزمایی آتش‌بس در سوریه، از دبیرکل خواسته است ظرف یک ماه گزارشی از ساز و کارهای ممکن برای انجام نظارت، به شورای امنیت ارائه کند. از کشورهای عضو نیز خواسته شده است که به فرآیند کمک کنند.


در این قطعنامه از اعضای سازمان ملل خواسته شده است که منطبق با قطعنامه 2249 شورای امنیت، با اقدامات تروریستی داعش، جبهه‌النصره و دیگر گروه‌هایی که ممکن است گروه حمایت از سوریه معین کند، مقابله کنند. این قطعنامه مانند بیانیه وین تأکید کرده که آتش‌بس مدنظر در سوریه، شامل حمله به این گروه‌ها یا دفاع در برابر حملات احتمالی آها نخواهد بود.


اعضای شورای امنیت سازمان ملل از تلاش‌های دولت اردن برای ارائه فهرستی مشترک از گروه‌های تروریستی استقبال کرده و از طرف‌های سوری نیز خواسته است اقدامات اعتمادساز را در دستور کار خود قرار دهند تا بتوان به روندی سیاسی و آتش‌بسی پایدار دست یافت. از دبیرکل خواسته شده است که در اسرع وقت، در نهایت تا یک ماه،‌ گزارشی درباره اقدامات اعتمادساز طرف‌ها ارائه کند.


قرار است نشست آتی حل بحران سوریه میان نمایندگان دولت سوریه و معارضان، 25 ژانویه (5 بهمن) در ژنو سوئیس برگزار شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر